Senaste nytt

Ni som Bor/Bott i Hong Kong

Bor du själv i Sverige eller HK just nu? Jag är väldigt tacksam för all info. Helt klart värt en öl (Några öl) någon gång.
 
Jag tycker inte du ska flytta till HK på grund av CV byggande, utan för att du själv ser fram emot ett äventyr och att växa som människa igenom att uppleva och bo i en helt annan kultur. De fåtal jag stött på som inte trivts i HK har varit pga att flyttat dit av dåliga anledningar.

Tycker du ska boka en flygresa dit, 4-5 dagar och se för dig själv om du tror du skulle trivas eller inte.

Gällande 150-180 dagar i HK, kan bli ett problem, då svenska skatteverket inte gillar upplägg där du är i tredjeland mer än 92 dagar per år. Du kan säkerligen mygla (svårt för skatteverket att upptäcka), men ska man följa våra lagar så kommer du åka på dubbelbeskattning av lön.

Hur menar du nu? Om man är bosatt i Hongkong men har runt 180 resdagar om året runt om i världen, vad har Skattemyndigheten i Sverige med det att göra?
 
Jag tror säkert att RobHK bara kollar så jag har allt på det torra. Jag tror själv att om mitt arbete kräver att jag är resande så är det inga problem sålänge jag har min adress i HK?
 

staff

Medlem
Vi flyttar till HK i oktober så följer denna tråd noga!

Boende är som sagt dyrt, så det optimala är om du kan få din (eller din partners) arbetsgivare att betala för bostad.

Vi åkte upp i maj/juni för att reka lite och passade då på att se ett antal lägenheter. Min uppfattning är att om man vill bo någorlunda rymligt och ha minst 2-3 sovrum hyfsat centralt så får man titta på lägenheter för ca 40-65k i utgångspris. Nuvarande marknadsläge tillåter 10-20% i prutmån enligt vad jag har hört.
 

Dr. Miles

Expert
Angående din 3 årig dotter, hur tänker du att göra med henne om du tar med henne till Hong Kong?
Ska ni ha egen nanny? eller lämna henne på internationella förskolan? eller låta din fru att ta hand om henne hemma?

Om du inte tänker på det sista alternativet, kan det bli kostsam.
 

staff

Medlem
Angående din 3 årig dotter, hur tänker du att göra med henne om du tar med henne till Hong Kong?
Ska ni ha egen nanny? eller lämna henne på internationella förskolan? eller låta din fru att ta hand om henne hemma?

Om du inte tänker på det sista alternativet, kan det bli kostsam.
Full time maid ar val mer eller mindre standard i Hong Kong-- och inte sarskilt dyrt (atminstone om HK ar jamforbart med Singapore i detta avseende). Kindergarten/skola are brutalt dyrt i Hong Kong.
 

nota bene

Medlem
Jag har inte någon erfarenhet av att faktiskt bo i HKG, men har i nuläget ca 20 resor per år dit och minst ett 50-tal nätter i stan.

Med mitt mönster skulle det absolut bästa vara att köpa en mindre lägenhet centralt, för att sedan ligga på väldigt humana månadskostnader. En vän har en lägenhet med utsikt över havet nere på Island vid HKU - den är ca 30m2 och kostar idag ca 5 milj HKD (5,5 milj SEK) med en månadskostnad på ca 3000 HKD för el/gas/avgifter. Kan man få tag på något i dubbel storlek får man räkna med i alla fall 10 milj HKD. Går även att lägga lite mer och få mid-levels eller typ Cyberport (15-20 milj minst för likartad yta).

Så allt handlar egentligen om hur mycket kapital du har tillgängligt - finns kapital (obelånat eller med låg ränta) går det att bo med låga kostnader även i HK. Skall man hyra något centralt till 2 vuxna och ett barn krävs väl minimum 50-60m2, och om man är van vid Sverige är väl 80-100m2 mer normalt. Då måste ni bo i New Territories för att klara kostnaden (eller i alla fall få något över) att hyra.

Något som är vanligt i större internationella bolag för att locka värdefulla medarbetare att flytta runt är att bostaden är betald som löneförmån - och just i städer som HK, Singapore, Tokyo etc. är detta en mycket bra förmån. Kan vara värt att se med den tilltänkta arbetsgivaren om de kan tänka sig en sådan lösning.
 

nota bene

Medlem
Jag ser inte heller vad det är för problem med svenska skatteverket så länge huvudsaklig bostad är i HK, och man är skriven där. Man får möjligen passa sig lite att inte ha alltför många dagar i Sverige per år. 2-3 månader är nog max som är lämpligt, i alla fall om det är risk att de anser att man har permanentbostad i form av övernattningslägenhet eller liknande. Upp till 6 månader/180 dagar skall väl formellt vara möjligt, men då finns det risk att de anser att man har lika starka band till Sverige som till landet där man är skriven och vill därför även ha svensk skatt. Dock har de ju i och med Schengen mer eller mindre ingen möjlighet att kolla om man faktiskt är i Sverige eller om man hoppar runt inom EU på jobb/semester/whatever.


Full time maid ar val mer eller mindre standard i Hong Kong-- och inte sarskilt dyrt (atminstone om HK ar jamforbart med Singapore i detta avseende). Kindergarten/skola are brutalt dyrt i Hong Kong.
Löneläget för typ office work (även förvånansvärt avancerade saker som back office på revisionsbyrå etc.) är mycket lågt med svenska mått mätt. 30-40 hkd/timme med ganska jobbiga arbetstider är vanligt. Att nanny skulle vara dyrare är helt osannolikt, speciellt om man har gästarbetande filippinare/thailändare etc. Det är alltså med största sannolikhet inte dyrare än dagis, och det ger föräldrarna bra flexibilitet vid mycket jobb.
 

staff

Medlem
Löneläget för typ office work (även förvånansvärt avancerade saker som back office på revisionsbyrå etc.) är mycket lågt med svenska mått mätt. 30-40 hkd/timme med ganska jobbiga arbetstider är vanligt. Att nanny skulle vara dyrare är helt osannolikt, speciellt om man har gästarbetande filippinare/thailändare etc. Det är alltså med största sannolikhet inte dyrare än dagis, och det ger föräldrarna bra flexibilitet vid mycket jobb.
Japp, tror inte vi sager emot varandra. :)

Full time maid/help ar lojligt billigt aven i "dyra" stader i Asien, e.g. Singapore och Hong Kong. Samtidigt ar dagis/skola fruktansvart dyrt.
 
Last edited:

RobHK

Medlem
Tyvärr har skatteverket kommit med krav på antal dagar i tredjeland, dvs inte Sverige eller verksamhetslandet:

"Skatteverket kom under 2010 med ett ställningstagande i förhållande till både ettårsregeln och sexmånadersregeln (diarienummer 131 643031-10/111, 2010-10-25) som begränsar det totala antalet tillåtna dagar i Sverige och i tredje land till 96 dagar under ett och samma anställningsår (varav maximalt 72 dagar i Sverige).

Skatterättsnämnden har därefter i ett förhandsbesked meddelat den 5 juli 2013 uttryckt att eftersom förutsättningen för skattefrihet enligt sexmånadersregeln är att den skattskyldige vistas utomlands i minst sex månader och att det saknas hinder i lagtexten mot att vistas och arbeta i flera länder under denna period så ska bedömningen av kortare avbrott i utlandsvistelsen därmed vara begränsad till att gälla uppehåll i Sverige. Skatteverket har dock överklagat förhandsbeskedet och Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i ärendet kan väntas under våren 2014.
"

Jag har lite svårt att hitta besked om detta nu hävts eller fortfarande är skatteverkets linje. Förövrigt helt sjukt att begränsa tjänsteresor till ett annat land när man är bosatt utomlands.
 
Last edited:
Toppen