Senaste nytt

Ni med erfarenhet av att boka bonusresor med Miles & More

Johan Gott

Medlem
Nu har jag fått mina första miles från Lufthansa-/resursbankkortet och har börjat leta efter awardresor. Jag lyckas dock inte hitta en enda resa i first med Lufthansa. Jag har mest kollat på olika slumpmässiga datum med utresa från FRA eller MUC. Den enda vy jag får upp är en veckovy. Går det att få upp månadsvyer eller på annat sätt få bättre överblick?
Jag förväntar mig ingen jättebra tillgänglighet på awardplatser i first class som statuslös M&M-medlem, men hur går ni andra tillväga för att hitta de som faktiskt finns?
 

Senator

Moderator
Nu har jag fått mina första miles från Lufthansa-/resursbankkortet och har börjat leta efter awardresor. Jag lyckas dock inte hitta en enda resa i first med Lufthansa. Jag har mest kollat på olika slumpmässiga datum med utresa från FRA eller MUC. Den enda vy jag får upp är en veckovy. Går det att få upp månadsvyer eller på annat sätt få bättre överblick?
Jag förväntar mig ingen jättebra tillgänglighet på awardplatser i first class som statuslös M&M-medlem, men hur går ni andra tillväga för att hitta de som faktiskt finns?

Jag hittar förvånansvärt mycket till LAX i december..
 

Johan Gott

Medlem
Jag hittar förvånansvärt mycket till LAX i december..

Tack för tipset, det hittar jag nu också. Men är det så att man måste leta vecka för vecka till varje destination för att hitta biljetterna? Det hade ju varit väldigt smidigt med en månadskalender.
Jag inser att jag blivit bortskämd med "travelhacks-sidan" för SAS-awards och "Joels trollerilåda". Det råkar inte finnas någon hacker där ute som gjort något liknande för M&M awards?
 

Senator

Moderator
Tack för tipset, det hittar jag nu också. Men är det så att man måste leta vecka för vecka till varje destination för att hitta biljetterna? Det hade ju varit väldigt smidigt med en månadskalender.
Jag inser att jag blivit bortskämd med "travelhacks-sidan" för SAS-awards och "Joels trollerilåda". Det råkar inte finnas någon hacker där ute som gjort något liknande för M&M awards?

Jag har inte sätt något. Men Google är alltid hjälpsam:
Find Lufthansa Award | Million Mile Secrets
Lite out of date information.

Skillnaden på Lufthansa är att status kan väga in gällande inventory, därmed kan lösningar som ovan ge "false positives". Men det kan finnas en logik i det sättet som Miles & More gör det på då min gissning är att en majoritet har fasta datum och söker utifrån detta +/- några veckor.
 

Canadien

Medlem
Någon som vet om man måste ha sitt M&M-nummer reggat i bokningen för att kunna uppgradera en Lufthansa-flight med Miles? Vill halst kreditera till Eurobonus, men använda M&M för uppgradering...
 

jumbooze

Medlem
Någon som vet om man måste ha sitt M&M-nummer reggat i bokningen för att kunna uppgradera en Lufthansa-flight med Miles? Vill halst kreditera till Eurobonus, men använda M&M för uppgradering...
Vet inte men har det inte varit problem ibland vid kreditering av poäng om man uppgraderar?
 

pep

Medlem
Någon som vet om man måste ha sitt M&M-nummer reggat i bokningen för att kunna uppgradera en Lufthansa-flight med Miles? Vill halst kreditera till Eurobonus, men använda M&M för uppgradering...
Fløj Argentina-CPH med LH sidste år. Opgraderede fra eco til premium-eco. Reglerne siger: oprindelig bookningsklasse gælder for points. Ville have mine points krediteret til UA og fik indlagt mit UA-FFP nummer fra start. Da jeg ikke modtog points rykkede jeg UA som rykkede LH. UA meddelte mig så at LH havde blot oplyst dem at ikke giver point i den pågældende bookningsklasse. Jeg klagede også min nød men fik ingen svar hos LH. UA forsøgte igen med samme resultat. Resultat: ingen points til noget FFP overhovedet. Fortrød bittert opgraderingen, der kostede mig omkring 50,000 M&M miles og da jeg manglede indtjening hos UA mistede jeg samtidigt hvad jeg havde stående (disse point var ved at udløbe og manglede et boost for at være vedvarende gyldige). I won the battle (opgraderingen) but lost the war (UA kontoen og fik nul indtjening for rejsen)
 

ELOS

Medlem
Senator och HON ser mer första klass tillgång än övriga. Om det är tomt i första klass kabinen kan även övriga status se tillgång. Dessutom kan HON och Senator göra sk. first class request - dvs. man skickar begäran till revenue avdelningen att "frigöra" platser.
Så med andra ord är det bara att kämpa på och bli åtminstone senator så öppnar sig röda mattan!
 

agehall

Medlem
Någon som vet om man måste ha sitt M&M-nummer reggat i bokningen för att kunna uppgradera en Lufthansa-flight med Miles? Vill halst kreditera till Eurobonus, men använda M&M för uppgradering...
Om det är viktigt för dig att få poängen till EB så är det bara att du glömmer det där. Att regga två FFP i samma bokning är ett bra sätt att få poängen till fel konto. Det har jag lärt mig den hårda vägen.
 
Toppen