Nextjet startar direkttrafik Örebro-Köpenhamn och utökar i Linköping

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Jacob, 8 Maj 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Den 21 maj startar Nextjet en direktlinje från Örebro till Köpenhamn. Linjen finns redan idag men trafikerats nu med mellanlandning i Linköping. Samtidigt ökar Nextjet kapaciteten på linjen Linköping-Köpenhamn.

    Enligt Nextjet beror kapacitetshöjningen främst på att samarbetet med SAS lett till en ökad efterfrågan samt att konkurrenssituationen förändrats i de båda regionerna.

    Biljetter för det nya trafikprogrammet finns att boka från 10 maj.
     
  2. Perra

    Perra Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Perfekt för mig som har mina föräldrar kvar i Örebro och snart flyttar till Köpenhamn ;)
     
    1 person likes this.
  3. twiggs

    twiggs Medlem

    Inte för att vara tråkig men det kan likväl handla om att man flyger med ett större flygplan (typ ATP) där man slingar flygplanet:
    ORB–LPI–CPH, tidig morgon
    CPH–ORB–LPI–CPH eller CPH–LPI–ORB–CPH förmiddag
    CPH–LPI–ORB–CPH eller CPH–ORB–LPI–CPH eftermiddag
    CPH–LPI–ORB kväll

    Och så vips har man fått någon daglig avgång direkt mellan ORB och CPH och lite tidningsutrymme (läs: gratisreklam). Givetvis hoppas jag på att det blir separata flygplan från både ORB och LPI, men då behöver man öppna en crewbas i LPI eller i CPH och chansen att hinna göra detta innan 21 maj ser jag som väl liten. Man kan dock hyra in någon som man gör på linjen till Kramfors/Gällivare.

    Jag väntar med att bli glad innan jag sett tidtabellen!
     
  4. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Ser ni medlemmar hur togigt vi har det i den här regionen. I måndags startade Skayways två nya turer till CPH och vips måste LPI starta en egen linje på samma sträcka. Tror ni tiderna är samordnade så att vi kan välja på fyra turer om dagen? Svar NEJ! Det är så himla korkat att man flyger nästan i rote till CPH på samma tider. Varför tror ni vi väljer ARN istället, jo bättre frekvenser och moderna och anständiga flygplan.
    Detta kan snillena i våra kommuner inte räkna ut utan man kör på med röda siffror för flygplatsdrift, år efter år.
     
  5. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    PS.
    Vi har ca 50 km mellan flygplatserna och det tar 30 min med bil att köra, inga norrlandsavstånd således.
    DS
     
  6. SK1989

    SK1989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bli inte besvikna nu men såhär ser det ut: (bara morgonavgången från ORB som går direkt samtidigt som LPI får ett eget morgonplan)

    ORB-CPH
    0550-0705 2N331 ORB-CPH x67 nonstop!
    1140-1235 2N333 ORB-CPH x67 (via LPI)
    1605-1755 2N337 ORB-CPH 7 (via LPI)
    1620-1810 2N335 ORB-CPH x67 (via LPI)

    CPH-ORB
    0930-1115 2N332 CPH-ORB x67 (via LPI)
    1405-1555 2N334 CPH-ORB x67 (via LPI)
    2035-2225 2N338 CPH-ORB 7 (via LPI)
    2050-2205 2N336 CPH-ORB x67 nonstop!

    LPI-CPH
    0555-0655 2N329 LPI-CPH x67 Ny!
    1220-1325 2N333 LPI-CPH x67
    1645-1755 2N337 LPI-CPH 7
    1700-1810 2N335 LPI-CPH x67

    CPH-LPI
    0930-1035 2N332 CPH-LPI x67
    1405-1515 2N335 CPH-LPI x67
    2035-2145 2N338 CPH-LPI 7
    2035-2145 2N340 CPH-LPI x67 Ny!
     
    Last edited: 9 Maj 2012
  7. twiggs

    twiggs Medlem

    Jag gissar att man ska flyga något mer ut från CPH (för egen räkning eller å någons vägnar) på någon linje. Annars används ett flygplan enbart under 2–2,5 timmar dagligen vilket är helt otänkbart.

    Blev nyfiken för vad som skall komma nu.
     
  8. bjark

    bjark Ny medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror varken det är LPI eller snillena på kommunen som lägger Nexjets tidtabeller...
     
  9. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej det förstår jag, men det är snillena på våra två kommuner som har lovat att flygplatserna skall samverka. Jag kallar det inte att samverka när man flyger på samma tider till/från de olika städerna. Om inte de båda flygplatserna samordnas i ett gemensamt flygplatsbolag så kommer vi till slut att tappa trafiken på båda platserna. Hur svårt kan det vara om man lägger prestigen åt sidan och verkar för oss som flyger. Det är inte tidsenligt att behöva flyga med skramliga F50 eller SF340. Dessutom får vi som skattebetalare lägga in 35 Mkr för varje flygplats per år för att hålla dom vid liv.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×