Senaste nytt

Nextjet lägger ner Arlanda-Växjö och Arlanda-Halmstad

henke12

Medlem
En annan vinkel,

Kan konkurrensen från Kullaflyg/Sverigeflyg blivit för tuff?
Gällande transfer VXO/HAD - > STO -> Världen
Så misstänker jag att det förmodligen handlar mest om transfer inrikes alternativt Norge/Finland för det mesta. Söderut tror jag de flesta tågar till Kastrup och flyger därifrån.

Sverigeflyg erbjuder Östersund, Umeå, Sundsvall, Helsingfors från Bromma.
Inrikesdestinationer som inte finns från Bromma är Övik, Luleå, Kiruna och Skellefteå
 

NyfikenGrau

Medlem
När jag flög Nextjet från VXO i April var det i alla fall fullt till Arlanda, så borde finnas underlag för åtminstone en daglig avgång. Många var transferpassagerare.

Att många var transferpassagerare låter överraskande för mig; bortsett från Norrlandsdestinationerna finns det väl fler destinationer från CPH, som från Växjö räknat ligger på hyfsat pendelavstånd (drygt två timmar med tåg). Dessutom är ju Arlanda fortfarande ingen höjdare när det gäller transfer inrikes<->utrikes, även om jag förstått det som att det ska ändras inom några år.
 

sweflyer

Medlem
Att många var transferpassagerare låter överraskande för mig; bortsett från Norrlandsdestinationerna finns det väl fler destinationer från CPH, som från Växjö räknat ligger på hyfsat pendelavstånd (drygt två timmar med tåg). Dessutom är ju Arlanda fortfarande ingen höjdare när det gäller transfer inrikes<->utrikes, även om jag förstått det som att det ska ändras inom några år.
Det föreföll mycket riktigt vara mycket inrikes transfer och speciellt till Norrland. Vi var lite sena, så många som kom fram till flygvärdinnan och pratade om Umeå, Sundsvall och liknande destinationer
 
ARN-HAD har också funnits sedan 1983 då Linjeflyg flyttade från Bromma till Arlanda. Linjen flögs med Fokker F-28 fram till SAS köpte upp Linjeflyg 1992.
Såvitt jag vet flög SAS aldrig ARN-HAD. På mitten/slutet av 1990-talet flögs ARN-HAD av Bratheens med Fokker 100 och även en kortare tid av Transwede med MD-80, detta kort efter avregleringen av inrikesflyget. Skyways flög sedan ARN-HAD i minst 10 år med en mix av SF 340 och Fokker 50 och därefter har Next Jet opererat linjen.
 
Toppen