Nextjet lägger ner Arlanda-Växjö och Arlanda-Halmstad

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Jacob, 3 Juli 2015.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Nextjet har beslutat att inte återuppta dessa linjer efter sommaren och därmed saknar båda städerna nu en direktlinje till Stockholm Arlanda.

    Både Halmstad och Växjö har dock fortsatt flyglinjer till Stockholm Bromma genom Sverigeflyg (Kullaflyg och FlySmåland) men förlorar transfermöjligheterna på Arlanda, om man inte vill åka flygbuss 40 minuter mellan flygplatserna förstås.

    Intressant att se hur inrikestrafiken i Sverige förändras.
     
  2. OnlyAFool

    OnlyAFool Medlem

    Ort:
    ESCM
    Land:
    Sverige Sverige
    Tråkigt :( När jag flög Halmstad linjen tyckte jag att den var trevlig. Har Halmstad och Växjö några linjer till någon större hub? Ex Köpenhamn eller Berlin?
     
  3. sweflyer

    sweflyer Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När jag flög Nextjet från VXO i April var det i alla fall fullt till Arlanda, så borde finnas underlag för åtminstone en daglig avgång. Många var transferpassagerare.
     
  4. Var det inte just Växjö som arbetade hårt för att få tillbaka SAS (?) Om nu Nextjet lämnar, som har ett nära samarbete med SAS, kan det kanske vara så att den planen är nära att förverkligas..
     
  5. Fixter

    Fixter Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Verkar lite skumt att dom lägger ner Halmstad - ARN

    Måste vara för att vi i Försvarsmakten numera trafikerar sträckan själv medelst TP84 (C-130 Hercules) när vi ska hem på helgerna,där det innan har varit Nextjet
     
  6. seat56f

    seat56f Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS till Växjö och/eller Halmstad vore ju trevligt som alternativ...
     
  7. sweflyer

    sweflyer Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Att döma av lokalpress är näringslivet där väldigt flygfokuserade, så kan mycket väl vara så att de gjort lyckad lobbying för att få SAS.
     
  8. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Men hur gammal är linjen VXO-ARN?
    Det verkar på den här artikeln (från 26/2) som att den är ganska ny. Då VXO-ARN innebar att en mellanlandning infördes på Halmstad-flyget, vilket knappast ökade konkurrensfördelarna mot Kullaflyg...
    Halmstad nytt resmål från Småland airport - Smålandsposten
     
  9. De ATR som brittiska Flybe ska flyga åt SAS (från Arlanda) är väl förmodligen aktuella. Fyra plan totalt, och två kommer i trafik Oktober 2015. Det är påpassligt nog strax efter det att Nextjet skulle ha återupptagit sin hösttrafik.
    Flygplatsens VD uttalade sig nyligen om att SAS borde ersätta just Nextjet på linjen, och man fick en känsla av att han visste mer än så...
     
  10. VXO-ARN har funnits sen hedenhös. Hedenhös är i det här fallet att Linjeflyg flyttade inrikestrafiken till Arlanda från Bromma 1983. Flögs av SAS fram till 2008 då den blev ett offer för Dash 8-fiaskot året innan.
     
    Last edited: 3 Juli 2015
    OnlyAFool och andreas gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×