Senaste nytt

NextJet i konkurs

mha321

Medlem
( Det jag hittar att Widerøe har köpt är medeldistans regionaljet för 100+ passagerare. Är inte det också alldeles för stort (och dyrt)? )

Förlåt, menade du Dash 8 : orna? Nog också för stora. Det finns väl en anledning till att BRA inte gått in på mer än Jönköpingslinjen med sina ATR-72 : o r. Dessutom minns väl en och annan på den svenska marknaden SAS Dash 8-fiasko.

Widerøe flyger ju till största delen 100/200/300 varianten av dash-8 och de är inte så stora - 100an är väl under 40 passagerare.

Däremot behövs de ju på kortbanenätet I Norge och kan knappast ersättas med de nya Embraer-flygen. De ska ju användas i första hand till expansion internationellt, så det kommer knappast bli så många dash lediga.
 
Nu var det inga SAS Dash 8-400 som var baserade i Sverige som hade problem med landningsställen, samtliga med problemen var baserade i Danmark.
Det flygs regelbundet med Dash 8-400 på Arlanda även nu, Air Baltic har ett par flygningar per dag.
Samma modell gick i svensk inrikestrafik, till exempel VXO-ARN, och drogs in samtidigt. Det är nog få som har koll på var de var baserade.
 

011430121

Medlem
Samma modell gick i svensk inrikestrafik, till exempel VXO-ARN, och drogs in samtidigt. Det är nog få som har koll på var de var baserade.
Jag är fullt medveten om att de var ca 10 maskiner baserade i Sverige ca 18 i Danmark, jag flög ca 200 flygningar per år med SAS under den tiden,varav många var med Dashen på hela inrikes nätet och vissa utrikeslinjer.
Det jag undrade över var att du skrev ”Dessutom minns väl en och annan på den svenska marknaden SAS Dash8-fiasko.” vad var det för fiasko du åsyftar?

Flög inte Dasharna under tiden SAS var uppdelat i Sverige/Norge/Danmark/etc?
De flögs under Scandinavian Commuter som upphörde 2004 och jag tror att Dashen var utfasad för det det datumet
SAS Commuter – Wikipedia
 

Coalcandy

Medlem
Jag är fullt medveten om att de var ca 10 maskiner baserade i Sverige ca 18 i Danmark, jag flög ca 200 flygningar per år med SAS under den tiden,varav många var med Dashen på hela inrikes nätet och vissa utrikeslinjer.
Det jag undrade över var att du skrev ”Dessutom minns väl en och annan på den svenska marknaden SAS Dash8-fiasko.” vad var det för fiasko du åsyftar?


De flögs under Scandinavian Commuter som upphörde 2004 och jag tror att Dashen var utfasad för det det datumet
SAS Commuter – Wikipedia
SAS dash-plan hade ett tekniska problem som ledde till att planen togs ut tjänst med omedelbar verkan. Se här till exempel: SAS says to stop using Dash 8 Q400 after accidents | Reuters
 

011430121

Medlem
SAS dash-plan hade ett tekniska problem som ledde till att planen togs ut tjänst med omedelbar verkan. Se här till exempel: SAS says to stop using Dash 8 Q400 after accidents | Reuters
Det är väl alla medvetna om, och de som råkade ut för detta var CPH maskiner!
Jag skulle ha flyget med en Dash på morgonen efter att de blev tagna ur trafik och fick ett SMS på natten att min flygning var inställd.
Jag undrar vad mins en och annan på den svenska marknaden SAS Dash8-fiasko, vad var det för fiasko?
 
Det är väl alla medvetna om, och de som råkade ut för detta var CPH maskiner!
Jag skulle ha flyget med en Dash på morgonen efter att de blev tagna ur trafik och fick ett SMS på natten att min flygning var inställd.
Jag undrar vad mins en och annan på den svenska marknaden SAS Dash8-fiasko, vad var det för fiasko?
Dash 8 : or flög inrikes i Sverige. Dash 8 : or, inklusive de som flög i Sverige, fick hastigt tas ur trafik av SAS i skam och vanära för att rädda resenärernas förtroende för bolaget. Tror inte riktigt att argumentet "Jamen, det var ju danska Dash8 : or som det var problem med!" skulle bita.
 
Toppen