Senaste nytt

NextJet i konkurs

Jag är lite tveksam till detta med upphandlingar på det sätt de sköts i Sverige och turerna som varit med Avies och nu NextJet etc ger lite vatten på denna kvarn.;)

Om det finns ett seriöst (alltså inte påstått) intresse att ha inrikesflyg till specificerade orter lär det bli nödvändigt att skapa ett bolag som kan sköta denna trafik. Kanske rent av att en flygplansflotta ställs till förfogande och sedan upphandlar man driften av densamma eller att man ordnar någon form av lösning som involverar stordrift inom ramen för ett existerande bolag. Handlar det om väldigt få flygplan och kostnaderna därmed skenar av det skälet vore det logiskt att ordna en lösning i samarbete med SAS exempelvis om det innebär att maskinerna kan användas flexibelt (alltså att trafiken sköts som vanligt av SAS med egna flygplan, eventuellt med vissa utökningar och att de specifika linjerna drivs med subventionering).

Den andra varianten är att ta in något bolag som samarbetar med SAS (ungefär som t.ex Compass Airlines och andra som flyger under sådana koncept som American Eagle, Delta Connection och United Express).

Jag tror inte att den bästa lösningen är att köra upphandling rakt av och sedan ta något lågt anbud med gamla slitna maskiner och flyga med våldsamma biljettpriser. Moderna men ekonomiska matarflygplan behövs och så integration med storbolagen, exempelvis SAS. Nu finns det en maskin under utveckling som passar bra på små flygplatser och det är Ilyushin Il-114-300 för 64-68 passagerare, ett annat alternativ för linjerna är RegioProp R-80 men den kanske är för stor (80 passagerare). ATR är naturligtvis ett alternativ men då i -600-version och Armoniakabin. Dock känns det som att sådana kanske bäst passar in om de kan driftas via SAS.

Det mest rationella vore onekligen att SAS utför flygningarna, alternativt BRA och att berörda parter samarbetar och ställer nödvändig materiel till förfogande. Alternativet är att starta upp ett "glesbygdsbolag" med tillhörande flotta och sedan ordna samarbete med t.ex SAS för integration.

Slutligen - kan man ju erkänna att glesbygden inte är någon prioritet och att fungerande trafik dit inte är av allt för hög prioritet... Det går att erbjuda fungerande inrikesflyg till dessa orter men då krävs det också satsningar och där verkar intresset inte speciellt högt. Det är ju talande när man tar in ett estniskt bolag med tveksam standard för att driva trafiken enbart för att de är "billiga" tills den sagan tog slut och sedan nu har stora problem p.g.a NextJet.
 

Mikael S

Medlem
Saxat från pressrelease:

"Den norska koncernen Olsen gruppen AS har startat ett flygbolag som kommer att fokusera på den skandinaviska marknaden. Bolaget heter LEAP (juridiskt namn Air LEAP AB) och har sitt säte i Stockholm. En ansökan om AOC och operativ licens har skickats till den svenska Transportstyrelsen.

Linjetrafik
Redan den 11 juni startar Air Leap trafik mellan Mariehamn och Stockholm Arlanda med 22 flygningar per vecka. Trafiken är upphandlad av Ålands Landskapsregering och Air Leap har fått förtroende att trafikera linjen till den sista februari 2020. Flygplanstypen som på sikt kommer att användas är en Saab 340, en välrenommerad plattform som passar trafiken väldig bra både vad gäller kapacitet med sina 33 platser, och restid och genom sin bränsleeffektivitet. Inledningsvis kommer linjen att trafikeras med en ATR42.

På den lite längre horisonten är fler linjer under planering. Under augusti månad avser Air Leap att börja trafikera linjen mellan Karlstad och Stockholm Arlanda och under juli månad mellan finska Jakobstad/Karleby och Stockholm Arlanda. Omfattningen av trafiken och datum för trafikstart kommer att kommuniceras inom kort.

Visbytrafik under Almedalsveckan
Under vecka 27, då Almedalsveckan pågår i Visby på Gotland, kommer Air Leap att trafikera Visby från Stockholm Arlanda. Linjen Visby – Stockholm Arlanda kommer att trafikeras under totalt 8 dagar med start den 1 juli.

Under nästa vecka kommer Mariehamn – Stockholm Arlanda, Visby – Stockholm Arlanda och Jakobstad/Karleby – Stockholm Arlanda att vara bokningsbara på www.airleap.se och hos de flesta resebyråer.

För mer information:

CEO Magnus Ivarsson

Tel. +46 70-3741095

Mail. magnus@airleap.se"

http://www.mynewsdesk.com/se/nextjet/pressreleases/nytt-flygbolag-paa-den-skandinaviska-marknaden-2526390
 

Valley

Medlem
Ännu några norrmän som har lite pengar över.
Eller är det några som vill leka Norwegian?

Vad tror vi.
Karlstadlinjen ( om den någonsin kommer igång ), ger vi den 6 månader? Tops 9?

Kom ihåg var ni hörde det först:rolleyes:
 
Nu finns det en maskin under utveckling som passar bra på små flygplatser och det är Ilyushin Il-114-300 för 64-68 passagerare, ett annat alternativ för linjerna är RegioProp R-80 men den kanske är för stor (80 passagerare). ATR är naturligtvis ett alternativ men då i -600-version och Armoniakabin. Dock känns det som att sådana kanske bäst passar in om de kan driftas via SAS.

Är inte de alldeles för stora för de här linjerna? Saab 340 har väl mer varit typisk storlek. Undrar om det finns något alls som nytillverkas i den storleken.
 

erc

Medlem
Man skulle ju önska att Wideröe kunde utöka sin verksamhet till Sverige. De nya flygmaskinerna Wideröe har på väg in kommer göra ett gäng Dash 8 passiva. Dessa borde vara perfekta för den svenska inrikestrafiken.
 
Man skulle ju önska att Wideröe kunde utöka sin verksamhet till Sverige. De nya flygmaskinerna Wideröe har på väg in kommer göra ett gäng Dash 8 passiva. Dessa borde vara perfekta för den svenska inrikestrafiken.

( Det jag hittar att Widerøe har köpt är medeldistans regionaljet för 100+ passagerare. Är inte det också alldeles för stort (och dyrt)? )

Förlåt, menade du Dash 8 : orna? Nog också för stora. Det finns väl en anledning till att BRA inte gått in på mer än Jönköpingslinjen med sina ATR-72 : o r. Dessutom minns väl en och annan på den svenska marknaden SAS Dash 8-fiasko.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Dessutom minns väl en och annan på den svenska marknaden SAS Dash 8-fiasko.
Nu var det inga SAS Dash 8-400 som var baserade i Sverige som hade problem med landningsställen, samtliga med problemen var baserade i Danmark.
Det flygs regelbundet med Dash 8-400 på Arlanda även nu, Air Baltic har ett par flygningar per dag.
 
Toppen