Senaste nytt

New York, tips och tricks för två tjejer på en lång weekend....

FF#1

Medlem
Nu börjar det dra ihop sig för tjejerna.
Någon som har erfarenhet av New York pass eller liknande som vettigt att skaffa?
Eller är det bättre att bara köpa inträde på det man vill?
 

AABack2ARN

Medlem
Köp inträde på det man vill gå på - eller boka online innan i de fall det går. Ibland är det rabatt och man får gå i en annan kö.

Köp ett metrocard och fyll på med lite pengar. Om de har tänkt hålla ihop under hela helgen räcker det med ett (1) MetroCard som man drar två gånger. Eftersom man inte får tillbaka pengar på ett outnyttjat kort och dessutom får lite rabatt om man köper för större belopp blir det totalt sett bättre än att ha två kort (tycker jag).
 

SASmackan

Medlem
Småtips bland många:

Om hon ska handla på Macys - se till att gå till informationen och få International Rebate (11%).

Sen är det väldigt trevligt på:
1. Arriba Arriba (Hörnet 9 och 51a) om man gillar mexikanst och margaritas
2. MeMe (581 Hudson St) med den trevlige ägaren Alon. Bra medelhavs-tapas.

Och! Viktigaste av allt! Alla morgonar måste inledas på en Diner med minst 3 pannkakor i magen :)
 

AABack2ARN

Medlem
Om hon ska handla på Macys - se till att gå till informationen och få International Rebate (11%).

Notera att man kan behöva visa upp ett utländskt pass för att få rabattkortet. Jag hade inte med mig mitt pass utan enbart ett svenskt körkort. Det funkade men damen poängterade att det var ett undantagsfall. Vet dock inte hur ofta detta undantag inträffar ;) På Hawaii räckte det i stort sett att säga något på svenska så fick man rabattkortet :)

För något år sedan fanns även någon form av "Visitor Discount" på Bloomingdales. Om det var i form av ett rabattkort eller att frun helt enkelt frågade om något motsvarande fanns då hon skulle betala kommer jag inte ihåg - men det blev lite rabatt.
 

Abbs

Medlem
Köp inte ett metrocard laddat med cash, köp tidsbegränsat. Så mycket bättre deal. På en vecka kan man lätt åka bort $80 i tunnelbanan, bättre och köpa veckokortet för $31 på en gång.
 
Nu börjar det dra ihop sig för tjejerna.
Någon som har erfarenhet av New York pass eller liknande som vettigt att skaffa?
Eller är det bättre att bara köpa inträde på det man vill?
Passen går ihop sig om man tar bussturerna, och väljer rätt aktiviteter, men det är inga stora pengar man tjänar. Nackdelen (med den jag provat) är att man hämtar biljetterna på andra ställen, fördelen är att de köerna är kortare. Det är lite meckigt men inte så farligt.

Och jag skulle definitivt rekommendera Uber i stället för tunnelbana om de aldrig varit i NY. Speciellt om de bor centralt.

Andra tips är luncha på Boathouse i Central Park med fantastisk vy eller Asiate i Mandarin Oriental, läcker inredning på 35e våningen med utsikt över columbus Circle W59th och Central park. Lite dyr med riktigt bra.
 

AABack2ARN

Medlem
Köp inte ett metrocard laddat med cash, köp tidsbegränsat. Så mycket bättre deal. På en vecka kan man lätt åka bort $80 i tunnelbanan, bättre och köpa veckokortet för $31 på en gång.

Japp om man är där 5-7 dagar håller jag med. Men inte om man är där upp till 4 dagar. Att på två personer resa upp $62 på fyra dagar är tveksamt om man inte åker mycket tunnelbana. Och då ser man ju inte så mycket av stan...
 

Lynx

Medlem
ett alternativ till Uber i NYC är LYFT, just nu kan man få 50 USD rabatt (max 20 USD per resa och fördelat på max 3 resor), OBS att det bara gäller inom NYC (inte till/från EWR). Lägger ingen länk då jag antar att det kan ses som värvning :)

De har även 50% off under veckodagar just nu i NYC (fram till kl 17)

NYC: 50% Summer Savings with Lyft — Lyft Blog
 
Toppen