Senaste nytt

New York, New York - nya och intressanta restauranger?

Steve

Medlem
Det finns en websida/app som jag tycker är bra för att söka den typ av restaurang man är intresserad av. www.theinfatuation.com

De har i sin app en bra filterfunktion som gör att man dels kan hitta restauranger efter område men också efter andra parametrar och smakriktningar. Rekommendationer kan ju vara vanskligt om man inte är rätt säker på att man har hyfsat samma smak/inställning till vad som är en bra matupplevelse. Man får snabbt en uppfattning om hur de rankar sina restauranger och sedan kan man jämföra med sin egen smak och få lite nya tips på ställen man inte så lätt hittar i allmänna N.Y.-guider.

Just filterfunktionen är lite rolig då man kan söka på allehanda variabler som sällan finns med i mer formella restaurangguider!
 

MarcoPolo

Ny medlem
Jeg er selvsagt enig i det - ypperlige steder. Men alt for få som er her bare som turister av og til, går glipp av mye spennende amerikansk mattradisjon, som det kan kreve litt anstrengesle for å finne frem til
 

Agö

Medlem
Man reiser ikke til New York for å spise fransk mat, da reiser man til Paris, Lyon eller kanskje Moustiers Saintes-Marie.. I NYC spiser man NY food, f..eks hos Sylvie's, Malcom X Boulevard, Harlem, f.eks Meat Laof..... "One of 10 restaurants that changed America", New York Times 22 September 2016 for den som leser lokalpessen og ikke følger en eller annen tilfeldig turist guide
Som utgångspunkt är jag enig med dig. Det är dock lustigt att du använder ett begrepp som "NY food". Någon sådan finns naturligtvis inte. Tvärtom tycker jag att det finns goda skäl att äta mat i NY som man inte får tag på hemma i Oslo. Antalet bra kinesiska, indiska, koreanska, mexikanska, japanska m.m. restauranger i Norden är försvinnande få. I NY däremot finns det (som kanske bekant för dig) stora minoriteter därifrån. Men det kvalar kanske inte in som "NY Food" i din mening, haha...(italienarna skulle nog för övrigt bli förtvivlade när du precis suddade ut deras snart 200 år i NYC)

NY Times är fantastisk. Hade du bemödat dig med att läsa det första inlägget i tråden skulle du snabbt märka att de restauranger som omnämns där är de restauranger som NY Times vurmar för.
 

Agö

Medlem
Exceptionellt bra enstjärnig mat och briljant service. Gabriel Kreuther rekommenderas starkt, kan mkt väl få två stjärnor.

cb02902514d2d8cfce2fc106bc9dadd3.jpg


c43268e8fda105b3dc2ebfd73b2f68ec.jpg


56b741f55e71ec89e47d548ce60dbfa0.jpg


2b0368914480e27aefc9d8901dc9067c.jpg


d64858ee1ca603abf0cc97c15fd4dbbe.jpg


127695b4458d6c7c2290c69460d32b15.jpg


b33f3da4ac952732973d626d796ff30a.jpg


8741ba1203a415a1a5173b16a87d3c98.jpg


7dcc41e43052eea3629beb30c05a1feb.jpg


ee87693f5a636e0ef432cbe0d0c077fa.jpg


8b841639272a845bd2350c1f61c03c6d.jpg


951d891acec7c8c66fa1e8a78d28fb10.jpg


514ba822fa7a7cdfbaa3cee42fa5c179.jpg


9f823bfe83ca8e2c4830daeb7eb4f910.jpg


0da32690b5790717f073ef12766a0824.jpg


5cd4cb42205aaf3d2bdef83de0ccc56d.jpg


77254456b2859896fea175bb08f4a473.jpg


e12571ca95c5b8b9a51fd032d660512f.jpg


29c7b740c37639101721ad637496c834.jpg


9d40209a22b6ba325294e930efcb4389.jpg


1a3a0d33a47fa497c577310136b5c7bb.jpg
 

MarcoPolo

Ny medlem
Nydelig sted, jeg er enig i det. Mitt poeng er imidlertid følgende: Skal man ha unike matopplevelser, så søker man det som er unikt for et sted. Louis Vitton kjøper man nå på alle internasjonale storflyplasser. Franske kjøkkensjefer har sine "flaggskip" i nesten alle store internasjonale byer, som NYC. Jeg har vært på mange av disse. De er ypperlige, som en Louis Vitton veske er flott. Men skal man søke det unike, søker man New York Food.. Jo, det er et begrep eksisterer i aller høyeste grad. På engelsk heter det kanskje "Kitchen of New York"...På norsk sier man New York mat, eller New York Food. At "Kitchen of New York" skulle overesettes til noe helt annet på svensk, beklager jeg at mitt spåkøre aldir har oppfattet. Begrepet omfatter en blanding ("fusjon", hvis norsk er vanskelig å forstå") av tradisjonell amerikansk mat, sør-amerikansk, kinesisk, jødisk, afrikansk, øst-europeisk (jeg vet om en fatanstisk rusisk restaurant her), og ikke minst italiensk... og mye, mye mer, men fransk ? vel... jo, primært gjennom sørstatene... Det er da dette med turistbrosjyrene kommer inn. Mens dere da spiser dyre middager sammen med koreanere, kinesere og skandinaver (ja, hvorfor så mange utlendinger?), prøvde jeg i dag en spennede restaurant for 15 % av prisen.. Siden "Sylvi's", som jeg nevnte som en av "10 restaurants that changed America", ikke er nevnt i Michelin, og det forstår jeg er et kriterium for å spise her (lurer på hvordan man overlevde i Shanghai før de fikk sin føste liste nå denne uken), gikk jeg igjen på Red Rooser, naborestauranten. Den er nevt i Michelin. Vidunderlig.
Verden er spennende for den som tør å utforske den, også på matfronten. Bon apetit!
 

Agö

Medlem
Nydelig sted, jeg er enig i det. Mitt poeng er imidlertid følgende: Skal man ha unike matopplevelser, så søker man det som er unikt for et sted. Louis Vitton kjøper man nå på alle internasjonale storflyplasser. Franske kjøkkensjefer har sine "flaggskip" i nesten alle store internasjonale byer, som NYC. Jeg har vært på mange av disse. De er ypperlige, som en Louis Vitton veske er flott. Men skal man søke det unike, søker man New York Food.. Jo, det er et begrep eksisterer i aller høyeste grad. På engelsk heter det kanskje "Kitchen of New York"...På norsk sier man New York mat, eller New York Food. At "Kitchen of New York" skulle overesettes til noe helt annet på svensk, beklager jeg at mitt spåkøre aldir har oppfattet. Begrepet omfatter en blanding ("fusjon", hvis norsk er vanskelig å forstå") av tradisjonell amerikansk mat, sør-amerikansk, kinesisk, jødisk, afrikansk, øst-europeisk (jeg vet om en fatanstisk rusisk restaurant her), og ikke minst italiensk... og mye, mye mer, men fransk ? vel... jo, primært gjennom sørstatene... Det er da dette med turistbrosjyrene kommer inn. Mens dere da spiser dyre middager sammen med koreanere, kinesere og skandinaver (ja, hvorfor så mange utlendinger?), prøvde jeg i dag en spennede restaurant for 15 % av prisen.. Siden "Sylvi's", som jeg nevnte som en av "10 restaurants that changed America", ikke er nevnt i Michelin, og det forstår jeg er et kriterium for å spise her (lurer på hvordan man overlevde i Shanghai før de fikk sin føste liste nå denne uken), gikk jeg igjen på Red Rooser, naborestauranten. Den er nevt i Michelin. Vidunderlig.
Verden er spennende for den som tør å utforske den, også på matfronten. Bon apetit!
Du är lustig i ditt sökande efter vad du kallar amerikansk mat, "New York mat" eller " New York Food" utan att du överhuvudtaget definierar eller ens försöker förklara vad du menar. Uppenbarligen har det inget att göra med vad staden har att erbjuda eller vad besökare söker eller ena med denna tråd (läs: nya och intressanta restauranger").

Jag utgår ifrån att anledningen till att restaurangen du nämner gång på gång inte är omnämnd i någon guide (och som du för övrigt inte ens kan stava korrekt, Sylvia's) är för att den inte når upp i de kriterier som ställs. Men du skiter ju i det, som den norske rebell du är. Vad exakt som är unikt med detta ställe får jag dock återkomma till...
 

MarcoPolo

Ny medlem
Jeg var ikke klar over at jeg kom til å tråkke på ømme tær ved å vise til alternativer spisersteder i NYC. Ja, jeg er norsk, men jeg bor i NYC. At jeg er rebell, har ingen sagt til meg før, men det tar jeg som et komplement. For øvrig trekker jeg meg stille ut av denne debatten, så får dere utveksle vakre glansbilder og så spiser jeg på mine restauranter. The Big Apple er stort nok for alle, uansett gourmetiske preferanser. Bon voyage!
 

Agö

Medlem
Jeg var ikke klar over at jeg kom til å tråkke på ømme tær ved å vise til alternativer spisersteder i NYC. Ja, jeg er norsk, men jeg bor i NYC. At jeg er rebell, har ingen sagt til meg før, men det tar jeg som et komplement. For øvrig trekker jeg meg stille ut av denne debatten, så får dere utveksle vakre glansbilder og så spiser jeg på mine restauranter. The Big Apple er stort nok for alle, uansett gourmetiske preferanser. Bon voyage!
Nej, du tolkar det hela fel. Men du kom in med en ton där du säger till oss andra att det är helt fel att äta på en viss typ av ställen utan att förklara varför? (Läs ditt första inlägg igen så förstå du nog...) Du kallar det "NY Food" utan att förklara vad som är NY Food och rackar samtidigt ned på fransk och annan s k etnisk mat. Det är säkert fine och jag skulle verkligen uppskatta om du startade en ny tråd med dina tips i NYC. För det tror jag vi kan enas om, Sylvia's är inte en ny restaurang...
 
Toppen