Senaste nytt

New York för 2500 t&r med Norwegian

Dr. Miles

Expert
Malaysia Airlines sålde 2.500 SEK inkl. skatter för flygbiljett mellan Stockholm och Newark strax innan de drog ned linjen.

Dessutom kunde man köpa Buy-up Upgrade i båda riktningar. Jag tror att Martin(bjornstrom) har gjort en sådan.
 

Gnopps

Medlem
Det kan säkert stämma att det finns ett fåtal platser till det priset, lockpriser är standard inom flygindustrin. Det jag undrar är hur de ska lyckas sälja de dyra biljetter som kommer behövas för att linjen ska gå runt, någon form av premiumplatser måste det finnas.
 

Kricka

Medlem
Kollar på Air Canada men hittar bara ett Great Holiday-pris på 3699:-, vilket gällde
fram till 2 januari. Var hittar du 3100:-?
 

fly4fun

Medlem
Du måste ju enligt luftfartsbestämmelser ha minst en kabinpersonal per 50 stolar, inte per antal passagerare. 787: an kommer finnas i olika varianter från 210 stolar till 290, jag har ingen aning om vilken version DY valt men de behöver alltså minst 5 i kabinen om de har den minsta varianten.

En serieproducerad B788 drar ca 20% mindre bränsle än en B767 eller A330, räknat per stol. Norwegian har beställningar på de första exemplaren som är tyngre och har sämre prestanda, endast ca 10% lägre förbrukning. Utöver det är en B788 ca 50-80% dyrare än en B767 eller A330, att köpa in. Så det man tjänar på ena sidan, förlorar man flera gånger om på andra sidan.

Det handlar till 100% om PR och inget annat!
 

fly4fun

Medlem
Malaysia Airlines sålde 2.500 SEK inkl. skatter för flygbiljett mellan Stockholm och Newark strax innan de drog ned linjen.

Dessutom kunde man köpa Buy-up Upgrade i båda riktningar. Jag tror att Martin(bjornstrom) har gjort en sådan.

En engångsföretelse från ett bolag som ska lägga ner rutten och vill bli av med de sista stolarna. Man kan inte jämföra sånt med en linje som flygs med ett bolag till vardags. Att det finns och funnits bolag som sålt stolar till underpriser har hänt under alla tider. Det som är intressant är vad Norwegian kommer erbjuda för pris till vardags, och det kommer varken vara 2500 eller 3500. 4500 är mycket närmare verkligheten.
 

deltamartin

Medlem
Du måste ju enligt luftfartsbestämmelser ha minst en kabinpersonal per 50 stolar, inte per antal passagerare. 787: an kommer finnas i olika varianter från 210 stolar till 290, jag har ingen aning om vilken version DY valt men de behöver alltså minst 5 i kabinen om de har den minsta varianten.

Har för mig att jag läste någonstans att de planerar att ha 291 säten.
 

fly4fun

Medlem
Jag kan komma med ett bevis till för att priset 2500 är ett PR trick.

Norwegian flyger mellan Stockholm och Dubai. En flygning som tar 6:30/7h och flygs med en B737 som är både billigare och bränslesnålare än en B787. Priset för utresan kostar från ca 1449 kr (ett enda datum i mars), annars oftast mellan 1649 kr och 2249 kr. Hemresorna kostar från 1755 kr (2 datum i mars) annars oftast 1955 kr till 3495 kr. Det innebär att Norwegian har en biljett till Dubai för 3204 kr, annars oftast kring 4500-5000 kr.

En flygning mellan Stockholm och New York tar 9h/8:30h med ett flygplan som drar mer bränsle och är mycket dyrare i inköp. Vem som helst fattar då att man inte kan sälja dessa biljetter för halva Dubai priset.
 
Toppen