Senaste nytt

New Nordic by SAS goes vegan

Homer

Medlem
Det är ju faktiskt väldigt roligt att beställa specialmat för att man inte vill äta vegetariskt och så väljer man indisk mat...

Inte alls, det handlar ju om att specifikt undvika en geggig svampsörja.

Hindumat behöver inte nödvändigtvis vara vegetarisk, för de som
absolut vill ha vegetariskt finns ju alternativet "Kryddstark Asiatisk vegetarisk måltid"


I hindumayen så återstår väl bara kyckling om det inte ska vara vegetariskt.

Lamm också!

I Indien serverar McDonalds Mac Maharaja mutton och Burger King Mutton Whopper



Lamm går även bra för muslimer.
McDonalds Pakistan bjuder på mintsås istället för vanlig dressing till lammburgarna
kanske därifrån engelsmännen fått idén att hälla mintsås på lamm.

Mast-Mutton-Home-New.jpg
 
Last edited:

folnar

Medlem
Under munter läsning av de senaste inläggen hittade jag i min jackficka följande text på plastlappen som följde med kuben i lördags. Hornen växte någon centimeter och jag gav mig genast i kast med att överföra detta till mobilen under resten av resan. All reklam för lokala företag är borttaget:

"Thyme roasted mushrooms with a lentil and beet flavored wheat salad tossed with tarragon och black beans from a domestic farm. Beetroot and yellow pea, hummus and sliced golden beets. Served with parsley vinaigrette and vinegar roasted buckwheat. Enjoy!"

Översatt till svenska blir detta på följande sätt för den som är sugen på att återskapa och smaka anrättningen som SAS bjuder oss på i en vecka till:

Gå, cykla, ta elbilen eller åk tåg till din närmaste favoritbutik för att inhandla närproducerade och kvalitetsmärkta ingredienser. Ta den undre delen av en itusågad, noga urtvättad, 1-liters mjölkförpackning. Glöm inte att samtidigt såga av plastbesticken som du kastat i innan du sågar för att få rätt längd. Kapa sedan besticken ytterligare en centimeter. Hacka en mindre mängd frästa svampar med en större mängd av de finhackade salladsbladen. Hacka med ett par blad dragon för sakens skull. Smaksätt med kokta linser tills den pikanta lins-smaken tydligt framträder. Lägg tre tunna skivor vikt gulbeta i formatet 12 cm runda som armering i "kuben" och fyll upp mellanrummet med salladshacket. Strö på några kokta svarta bönor och ett par ärtor. För att hjälpa gommen att få ner måltiden toppar du med en klick rödbetsfärgad humus i ena övre hörnet samt tömmer ett par plastförpackningar med 4-6 droppar vinägrett och vete-strössel. Sedan är det bara att fråga vad som finns i rödvinet, tacka ja til den varma goa SAS-bullen med smör och börja gröpa ur förpackningen med hjälp av de tidigare framtagna plastbesticken. Bon apetit!
 

chazzie

Medlem
Jag gör en ganska stor skillnad på vegansk och vegetarisk kost, det sistnämnda tillåter betydligt mer smaskiga (i mina ögon) ingredienser än strikt veganskt, öppnar man för mjölk, ost, grädde samt eventuellt även ägg så börjar det likna något, än bättre om man av någon anledning tillåter fisk.

Det skulle vara intressant att veta hur många per dag (alla flighter inräknade) som aktivt skulle välja den veganska boxen om den fanns som alternativ och presenterades/marknadsfördes som ett bra alternativ.

Edit: Gärna köttbullar och potatismos, men glöm då för allt i världen inte lingonsylt!
 

Taggen

Medlem
Jag gör en ganska stor skillnad på vegansk och vegetarisk kost, det sistnämnda tillåter betydligt mer smaskiga (i mina ögon) ingredienser än strikt veganskt, öppnar man för mjölk, ost, grädde samt eventuellt även ägg så börjar det likna något, än bättre om man av någon anledning tillåter fisk.

Det skulle vara intressant att veta hur många per dag (alla flighter inräknade) som aktivt skulle välja den veganska boxen om den fanns som alternativ och presenterades/marknadsfördes som ett bra alternativ.

Edit: Gärna köttbullar och potatismos, men glöm då för allt i världen inte lingonsylt!

Så vad du föreslår är en husmannsbox? Om vi nu skall vara strikt Scandinaviska så borde det i boxarna på flighter från Sverige finnas:

Måndag: Pyttipanna gjord på rester från helgens slottsstek
Tisdag: Raggmunk med stekt fläsk
Onsdag: Blodpudding
Torsdag: Ärtsoppa med fläsk
Fredag: Fredagsmys med Tacos
Lördag: Stekt strömming med lingonsylt
Söndag: Slottsstek med potatis

Fattar inte vad problemet är för SAS. Skall man marknadsföra lokal kultur så ska man göra det ordentligt. Rätterna blir dock svåra att få ner i en kub så lösningen blir två mindre kuber istället för en stor.
 

Homer

Medlem
Så vad du föreslår är en husmannsbox? Om vi nu skall vara strikt Scandinaviska så borde det i boxarna på flighter från Sverige finnas:

Måndag: Pyttipanna gjord på rester från helgens slottsstek
Tisdag: Raggmunk med stekt fläsk
Onsdag: Blodpudding
Torsdag: Ärtsoppa med fläsk
Fredag: Fredagsmys med Tacos
Lördag: Stekt strömming med lingonsylt
Söndag: Slottsstek med potatis

Fattar inte vad problemet är för SAS. Skall man marknadsföra lokal kultur så ska man göra det ordentligt. Rätterna blir dock svåra att få ner i en kub så lösningen blir två mindre kuber istället för en stor.


Men hur kul är det att äta de där rätterna kalla?
I synnerhet blodpudding, och ärtsoppa upphör att vara en soppa när den är kall.
 
Toppen