Nekad efterregistrering av poäng till Executive Club

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Martin Björnström, 15 April 2015.

  1. Jag flög nyligen med Finnair till Singapore via Helsingfors. På något magiskt sätt lyckades dom får med mitt BAEC konto endast för ARN-HEL, resterande segment saknade ett FFP.

    Under resan gjorde jag ett retro-claim på HEL-SIN och poängen kom in på 24 timmar.

    När jag kom hem gjorde jag ytterligare ett claim SIN-HEL-ARN men till min förvåning nekades dessa!
    Dom påstår att jag redan fått poängen vilket inte stämmer.

    Skärmavbild 2015-04-15 kl. 14.44.48.jpg

    Hur går jag vidare med detta? Någon som råkat ut för detta tidigare?
     
  2. erhel

    erhel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ring är mitt svar. Jag råkade ut för en liknande situation för ett tag sedan, och det löste sig efter ett samtal och en extra koll från BAs sida.
     
  3. Var det inte USDM awardbokning som ni använde när ni flög till Singapore?
     
  4. Nej, jag köpte min biljett (och yngsta dotterns/infant). Min fru och äldre dotter flög på USDM. Knepigt att hitta awardtillgång så det blev en sådan lösning denna gång. Nästa gång blir det nog Qatar Airways istället :)
     
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan det vara så att AY redan har behandlat detta men inte lyckats skicka över informationen till British Airways (eller att den inte kommit fram/processats)? Har för mig att jag läst några inlägg om detta.

    Även läst några inlägg om att Qatar Airways inte heller är bäst i klassen på att säkerställa att andra program uppdatras korrekt...
     
  6. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har hänt mig en gång på liknande sätt. Flög ARN-HEL-TXL. Kunde bara retroclaima ena segmentet (men orkade inte bråka om 10 TP).
     
    Martin Björnström gillar detta.
  7. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har haft samma strul med BAEC fast alla tre flighterna var med Qatar Airways.
    Väntar några veckor men inga poäng, retroclaimar och får då samma
    glada mail från British Airways som @Martin Björnström. De måste ha något riktigt
    stort problem eller så bryr de sig inte alls om kunderna ! De kan ju själva
    se kontot och konstatera att inga TP/Avios krediterats. Two out of three
    är nu lösta efter telefonsamtal. Väntar på att den tredje skall ordna sig också..
     
    Martin Björnström gillar detta.
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Fixade din typo...
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle TRO att det funkar på ungefär följande sätt

    Du flyger med AY och vill kreditera British Airways
    När du flugit sträckan noterar AY i sin databas att sträckan är flugen och att British Airways krediterats
    Några gånger per vecka batchar AY ut alla poster som skall till respektive flygbolag och skickar över filerna
    British Airways läser in filen och krediterar ditt konto
    Det sker ingen återkoppling till AY om British Airways verkligen lyckats kreditera ditt konto med flyget

    När du retroclaimar kollar British Airways först om flyget finns på ditt konto. Om inte så kontaktas AYs system som svarar att British Airways krediterats vilket medför att du får svaret ovan. Det är här kundservicen brister eftersom detta borde medföra en varningsflagga som gör att British Airways inleder ett arbeta med att lista ut varför flyget inte postats korrekt (kan ju bero på att filen faktiskt aldrig kom fram till British Airways eller att just din post var felaktig eller att månen stod i fel väderstreck eller männen med vita rockar fick för sig att göra något annat denna vecka...)

    AY flyg postas exempelvis en gång per vecka till AAdvantage (natten mellan söndag och måndag) men AY själva påstår att de skickar data till American Airlines två gånger per vecka så frågan är om American Airlines håller filerna och gör en inläsning just natten mellan söndag och måndag. Cathay Pacific-flighter brukar synas på kontot på fredagar så det kan vara samma sak där...
     
    Martin Björnström gillar detta.
  10. BAEC sa att mitt konto varit spärrat 27-30:e Mars pga "hackerattacken" (dom tog alla mina poäng och satte tillbaka dom), jag flög 29:e vilket skulle kunna förklara det hela...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×