Senaste nytt

Nekad att boarda först som guldkund

Iden med priority boarding är ju att komma ombord på planet utan att stå i kö, inte nödvändigtvis att vara "först", dvs. att minimera ledtiden helt enkelt. Det samt fast-track är i mina ögon de absolut viktigaste fördelarna, just för att de sparar en hel del tid och minskar stressen avsevärt.

Inte så mycket konstigare än så.
 
Last edited:

Mr.Smith

Medlem
Hur svårt är det att låta de som skall längst bak i planet gå på först? Allt går ju mycket smidigare då. Jag förstår att vissa behöver få känna sig viktiga någon gång och gå på först, men skall allt behöva ta extra tid för det? Kanske ville de skynda på det hela så de kunde komma iväg i tid eller något? Är ju inte heller svårt att lyssna på vad som ropas ut och följa instruktionerna.

Nu ska jag inte prata för någon annan. Men kan ta det ur mitt perspektiv.

Det är inte svårt för 5 öre att låta någon gå före. Däremot är det brukligt att plus/guld får gå på när denna önskar. Vilket även mailet från SAS visar. Det handlar heller inte om att "smita före" utan genom att ha status hos en allians så ingår vissa saker som underlättar i vardagen. Sluta med ditt jante tänk, det är bara tråkigt.
 

Akt

Medlem
Nu ska jag inte prata för någon annan. Men kan ta det ur mitt perspektiv.

Det är inte svårt för 5 öre att låta någon gå före. Däremot är det brukligt att plus/guld får gå på när denna önskar. Vilket även mailet från SAS visar. Det handlar heller inte om att "smita före" utan genom att ha status hos en allians så ingår vissa saker som underlättar i vardagen. Sluta med ditt jante tänk, det är bara tråkigt.

Jag har inga problem med att guld/plus/business går före, jag brukar göra detsamma när jag flyger plus/business samt det verkar smidigast att göra så för stunden, men jag blir inte upprörd när jag inte kan utnyttja det, trots att jag faktiskt direkt betalat för det. Att du börjar slänga dig med jante ger ju bara viss bekräftelse på att du ser det som att vara förmer när man får gå på när man vill, jag ser det nämligen inte så och ser inte vad jante skulle ha att göra med det hela. Det är ett paket av tjänster som ingår vid köp av plus/business (och vid status) och är tillgängligt för alla att köpa det. Vill man gå före och inte har status? Köp business!

Det är just upprördheten som är grejen för mig, att detta är så viktigt att man tar sig tiden att bli arg och börja skriva klagomål. Det tycker jag indikerar att det är viktigare än bara något som är bekvämt, eller så är man som person någon som blir upprörd över småsaker.
 

agehall

Medlem
Akt: Testa att ta morgonflighten till FRA och gå på sist. Ditt handbagage kommer troligen inte att kunna stoppas in i hyllan där du sitter utan får stuvas in någon annanstans. När du sedan kommer till FRA och har lite bråttom till din connection, så får du vänta ombord för att du inte kommer åt din väska. Därefter får du småspringa genom hela flygplatsen för att hinna till gaten där boarding redan börjat och din väska blir gate-checkad pga att hatthyllorna redan börjar bli fulla. Väl framme i långtbortistan visar det sig att din väska aldrig lastades ombord utan kommer först imorgon.

Dagen därpå kommer väskan till hotellet, men givetvis inte utan att vara halvt sönderslagen och länsad på sitt innehåll.

Scenariot jag beskriver kanske är aningen extremt, men det ligger lite sanning bakom det. För de som reser mycket är priority boarding EXTREMT viktigt.
 

Akt

Medlem
agehall: Ja om det var så då skulle jag förstå att man blev sur, var i texten läser du att det var vad som hände? Jag har nämligen inte sett det någonstans. Men för all del, i de mest extrema och osannolika händelsena är det klart man blir upprörd, jag skulle bli rätt sur om det hände mig.

Världen är dock inte svart eller vit, det är inte hamna i långtbortistan utan väska eller prioboarding som är alternativen, det finns fall där de kan skippa prioboarding utan att folk hamnar i långtbortistan utan väska. Om du läser min post så ser du att jag inte motsätter mig att det skulle vara bekvämt och bra i vissa situationer, jag motsätter mig att man måste bli upprörd när man blev utan trots att ingen egentig skada är skedd. Men vill du fortsätta bygga halmgubbar så för all del!
 

johhenrik

Medlem
Nu kan man ju skilja på sur och sur säkert. Det är väl inget konstigt att man vill ha den förmånen man har rätt till. Det är ju inte speciellt krångligt att ordna prio-boarding, så varför det inte skulle kunna ske alltid är ju väldigt konstigt. OM det nu är som så att man har bråttom eller vad nu anledningen skulle kunna vara kan man ju väldigt enkelt säga: "Pga X så kan vi inte ha prio boarding för de som har rätt till det utan vi måste göra enligt uppropade rader."

Jag gillar att ha tillgång till prio-boarding och det stör mig verkligen om jag inte får det, för det är en så förbaskat trivial sak att ordna. Är det för att jag gillar att känna mig viktig som du påstår verkar vara anledningen till att folk blir tjuriga? Det tror jag inte, men det kanske det är undermedvetet, men jag vill tro att det har med att det gör mitt resande smidigare.

Jag får heller inte uppfattningen av att folk retar sig på den där enda gången, utan att det händer väldigt frekvent. Samma sak som vattenfrågan som ju har diskuterats en hel del också. Hur svårt kan det vara som bolag att efterleva policies som man satt upp? Vi snackar ju inte kirurgi här direkt...
 
agehall: Ja om det var så då skulle jag förstå att man blev sur, var i texten läser du att det var vad som hände? Jag har nämligen inte sett det någonstans. Men för all del, i de mest extrema och osannolika händelsena är det klart man blir upprörd, jag skulle bli rätt sur om det hände mig.

Världen är dock inte svart eller vit, det är inte hamna i långtbortistan utan väska eller prioboarding som är alternativen, det finns fall där de kan skippa prioboarding utan att folk hamnar i långtbortistan utan väska. Om du läser min post så ser du att jag inte motsätter mig att det skulle vara bekvämt och bra i vissa situationer, jag motsätter mig att man måste bli upprörd när man blev utan trots att ingen egentig skada är skedd. Men vill du fortsätta bygga halmgubbar så för all del!

Detta var inte en fråga om vad som hänt utan vad som skulle hända och varför vi reagerar på att priority boarding inte gjordes. Och vad vet du om vad som kan hända? Om du kan förutbestämma problemen som kan hända när man reser mycket och flyger så borde du byta jobb, för jag kan iallafall inte förutse sånt när jag startar en resa.

Förra veckan tvingades jag att checka in mitt bagage (hade för mycket vätska med mig) och det kom inte fram pga för tighta försenade connections. Hade jag haft mitt bagage på annan plats i planet hade jag garanterat missat min connection!

Nu kom JAG fram men inte mitt bagage utan det kom fram till Amsterdam 20 timmar för sent med en halv dags arbete borta pga detta.

Jag önskar att jag hade kunnat boarda med mitt bagage och att jag hade möjligheten att ha den ovanför mitt huvud för då hade både jag och mitt bagage kommit fram samtidigt. Jag blir därför irriterad därför att en "obetydlig liten boarding" i Kiruna kan göra att jag inte ens kommer fram till "Långtbortistan" om det går riktigt illa!

Eftersom du inte verkar ha någon status så reser du uppenbarligen inte tillräckligt ofta för att ha råkat ut för sånt här. Och du skall vara riktigt glad att du sluppit sånt, men för oss som har detta hängande över oss varje dag när vi reser så är status en nödvändighet inte någon lyx!

Och jag blir aningen provocerad när personer kallar min verklighet LYX när det i själva verket är en nödvändighet i många fall. Jag har inte heller tillgång till lounge för att supa mig full utan det är mitt kontor där jag kan sitta och jobba med fritt internet och skrivbord även om många tycker det är lyxigt.
 

agehall

Medlem
Och jag blir aningen provocerad när personer kallar min verklighet LYX när det i själva verket är en nödvändighet i många fall. Jag har inte heller tillgång till lounge för att supa mig full utan det är mitt kontor där jag kan sitta och jobba med fritt internet och skrivbord även om många tycker det är lyxigt.

Va!? Tycker du inte ett mittensäte i economy är lyx!? ;)

Skämt åsido, du drar upp en väldigt bra poäng tycker jag. För de som reser mycket är loungen och flygplanet mer som kontoret för den som inte reser så mycket. Många glömmer det. Hur många skulle acceptera att tre personer delade på ett normalstort skrivbord dagarna i ända? På kontoret kan man tom ställa krav på att få en bättre stol med hänvisning till arbetsmiljön...
 

Jensik

Medlem
Det är ganska enkelt....
1. Jag slipper stå i själva kön...jag kan sätta mig på min plats direkt och kan komma in i "flying mode". Personligen har jag stått i alldeles för många köer för att tycka att köer är riktigt jobbigt. Att stå i en boarding kö och vänta 10-15ggr per vecka blir efter ett tag ett enormt irritationsmoment.
2. Jag får plats med min kabinväska i facket ovanför där jag sitter.
3. Tack vare att väskan är där jag sitter kommer jag snabbt av planet, särskilt viktigt vid förseningar i kombo med connecting flights.
4. Den tidning jag vill ha finns oftast kvar och har inte tagit slut.

Det finns säkert fler saker men dessa är de som jag bedömer som viktiga för mig och som gör MITT resande liv enklare och bekvämare.

Håller med dig och agehall , anledningen för mig att försöka boarda tidigare är att jag ofta reser med en kabinväska samt datorväska. Jag vill ha kabinväskan i hyllan ovanför mig och boardar man sist är det ytterst tveksamt om det finns plats för den.
Dessutom brukar de som har EBG/EBD/EBP brukar boarda planet snabbare och smidigare än de flesta andra (tänker på sina medmänniskor oftare och stiger åt sidan så de kan gå förbi när de lägger upp sitt bagage i hyllan etc).

När jag reser fram och tillbaka över dagen brukar jag bara ha en datorväska med mig och går då oftast på bland de sista personerna
 

rob74

Medlem
Kommer man sent ombord på KRN-ARN vv, så kan man lugnt räkna med att knappt få in den minsta av datorväskor i hyllan ovanför. Lägg detta till högsäsong också, så...
Har hänt mer än en gång att jag suttit på rad 1 och väskan legat någonstans halvvägs in i planet, då t o m de pressat in vad som går i kabinpersonalens utrymmen där framme i galley.
Ibland kommer personalen/jag ihåg att hämta det innan landning, men tänker man inte på det så blir det att vänta snällt vid avstigning.
 
Toppen