Senaste nytt

Nedmonteringen av Lufthansa First fortsätter?

Agö

Medlem
Ja, i vart fall om OMAAT har rätt. Enligt samma källa ska Lufthansa tydligen innehavare av AMEX Centurion få tillgång till First Class Lounge i München (T2 Satellit) så länge de flyger med Lufthansa, Swiss eller Austrian.

Access Lufthansa Lounges With Amex Platinum & Centurion Cards - One Mile at a Time

Tidigare har det ju rapporterats om möjligheten att köpa tillgång till Firstloungerna.

Köpa tillgång till Lufthansas förstaklasslounger i Frankfurt och München | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Som en sidenote rapporteras att Platinuminnehavare får tillgång till Senatorloungen i München (T2 Satellit) vid flygning i affärsklass med Lufthansa, Swiss eller Austrian.
  • Platinum cardmembers get access to the Lufthansa Business Lounges in the Terminal 2 Satellite when flying Lufthansa, Swiss, or Austrian in any class of service
  • Platinum cardmembers get access to the Lufthansa Senator Lounges in the Terminal 2 Satellite when flying Lufthansa, Swiss, or Austrian in business class
  • Centurion cardmembers get access to the Lufthansa First Class Lounge in the Terminal 2 Satellite when flying Lufthansa, Swiss, or Austrian in any class of service
 

InTheWind

Medlem
Ja, i vart fall om OMAAT har rätt. Enligt samma källa ska Lufthansa tydligen innehavare av AMEX Centurion få tillgång till First Class Lounge i München (T2 Satellit) så länge de flyger med Lufthansa, Swiss eller Austrian.

Access Lufthansa Lounges With Amex Platinum & Centurion Cards - One Mile at a Time

Tidigare har det ju rapporterats om möjligheten att köpa tillgång till Firstloungerna.

Köpa tillgång till Lufthansas förstaklasslounger i Frankfurt och München | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Som en sidenote rapporteras att Platinuminnehavare får tillgång till Senatorloungen i München (T2 Satellit) vid flygning i affärsklass med Lufthansa, Swiss eller Austrian.
  • Platinum cardmembers get access to the Lufthansa Business Lounges in the Terminal 2 Satellite when flying Lufthansa, Swiss, or Austrian in any class of service
  • Platinum cardmembers get access to the Lufthansa Senator Lounges in the Terminal 2 Satellite when flying Lufthansa, Swiss, or Austrian in business class
  • Centurion cardmembers get access to the Lufthansa First Class Lounge in the Terminal 2 Satellite when flying Lufthansa, Swiss, or Austrian in any class of service
Vad består så "nedmonteringen" av?
 
Personligen tycker jag att en Firstlounge ska vara för resenärer i First Class. Lufthansa har ju sedan länge gått längre och gett tillgång även för HON Circle. Poängen med en lounge för resenärer i First Class går naturligtvis förlorad av att man ger tillträde till t.ex. Centurioninnehavare.
Lite konstigt sätt att resonera. Poängen med loungerna är väl ändå att förenkla väntandet och göra den tiden så behaglig som möjligt, eller hur? Det är ju oberoende av om Centurioninnehavare (eller andra för den delen) släpps in, det handlar ju om att upprätthålla servicenivån. Eller tror du de loungerna kommer att bli översvämmade med Centurioninnehavare?

Och jag antar att du också tycker att alla bonusresenärer borde få stanna utanför? Det om något skadar ju i så fall exklusiviteten, jag menar centurion innehavare och HON folk har ju i alla fall oftast antingen gott om pengar eller reser jäkligt mycket, bonusresenärer behöver ju ingetdera. ;)
 

Berglund

Medlem
Jag är helt enig med @Agö sorgligt att se hur man öppnar slussportarna och tillåter det hela att ”slaska ner sig”. En elitprodukt både kan och bör vara just för en elit.

Det första misstaget tycker jag är hur man har öppnat upp för Star Alliance rewards i First. Det är ju bara stt kolla här på forumet om hur många som glatt rapporterar om ”min första first”. Det är ju roligt för individen, men det vattnar ju synnerligen ur varumärket när verkligen ”vem-som-helst” kan norpa åt sig en sådan biljett för närmast en ”spottstyver” i jämförelse. Tänk själva om ni hade lagt pengarna på en egen Firstbiljett och sedan kommer värsta lallaren och en kompis på turistresa med 2-4-1 check och som ska försöka utnyttja så mycket som möjligt. Det vare sig blir eller känns särskilt exklusivt då, när man själv har betalat tiotusentals kronor för en liknande biljett. Nä, skruva åt det - om man nu ska ha kvar First överhuvudtaget. Släng ut Star Alliance rewards, lägg in att endast egna HON kan boka rewards i First och gör det till en utpräglad elitprodukt. Inte till någon slags ”allmänhetens åkning” (jämför med ishockeyn) som det närmast har blivit idag.

Tacka vet jag AirFrance, som visserligen tillåter rewardbokning i La Premiere - men endast för de egna Flying Blue medlemmarna med Platinumstatus eller högre. Så behåller man en åtråvärd elitstatus på en produkt, när den blir i det närmaste en ouppnåelig dröm för de allra flesta.
 

Agö

Medlem
Lite konstigt sätt att resonera. Poängen med loungerna är väl ändå att förenkla väntandet och göra den tiden så behaglig som möjligt, eller hur? Det är ju oberoende av om Centurioninnehavare (eller andra för den delen) släpps in, det handlar ju om att upprätthålla servicenivån. Eller tror du de loungerna kommer att bli översvämmade med Centurioninnehavare?

Och jag antar att du också tycker att alla bonusresenärer borde få stanna utanför? Det om något skadar ju i så fall exklusiviteten, jag menar centurion innehavare och HON folk har ju i alla fall oftast antingen gott om pengar eller reser jäkligt mycket, bonusresenärer behöver ju ingetdera. ;)
Ser inget märkligt i det. Inte ens SAS släpper ju in kreditkortsinnehavare i sina lounger vad jag vet.

Bonusresenärer ja. De betalar ju också fast med bonuspoäng. Eller?
 

InTheWind

Medlem
Själv flyger jag på HON-nivå. Jag känner mig inte som en parasit. Jag betalar de facto stora belopp in i Star Alliance varje år sedan många år. Jag har Amex i Citibank och i norden. Utifrån ett hållbart ekonomiskt perspektiv, vem skall Lufthansa sälja sig in mot; Bonuspassagerare med eller utan jeans, eller de som faktiskt har den ekonomiska styrkan att betala för en biljett i första klass, inte bara en gång gång, utan regelbundet? Kraven för att erhålla ett Centurion är avsevärda. Låt vara att kraven för få ett Platinum i norden är betydligt lägre. Jag menar att Lufthansa gör rätt.
 

Agö

Medlem
Själv flyger jag på HON-nivå. Jag känner mig inte som en parasit. Jag betalar de facto stora belopp in i Star Alliance varje år sedan många år. Jag har Amex i Citibank och i norden. Utifrån ett hållbart ekonomiskt perspektiv, vem skall Lufthansa sälja sig in mot; Bonuspassagerare med eller utan jeans, eller de som faktiskt har den ekonomiska styrkan att betala för en biljett i första klass, inte bara en gång gång, utan regelbundet? Kraven för att erhålla ett Centurion är avsevärda. Låt vara att kraven för få ett Platinum i norden är betydligt lägre. Jag menar att Lufthansa gör rätt.
Att Lufthansa gör rätt (kommersiellt) är en sak. Att produkten nedmonteras ytterligare en annan. Det är väl självklart att så är fallet. Trenden borde gå åt rakt motsatt håll.
 

InTheWind

Medlem
Vi är enigt oeniga. Bara de som kan betala för produkten hör hemma där. Utöver de som betalar för sin biljett så är det väl eventuellt bara bonuspassagerare i HON som bör ha tillgång till lounge och bonusbiljetter. Har man Amex Centurion så är man mycket sannolikt också kvalificerad - by way of merit and other associations. När det kommer till Amex Platinum avstår jag at kommentera eftersom kraven är så olika i olika länder.
 
Toppen