Senaste nytt

Nedgradering på SJ

JWD

Medlem
Jag var med om en liknande händelse i höstas och blev kompenserad med 25% av biljettpriset. Tyvärr så är det inte lika förmånliga rättigheter för tågresor som dito med flyg. Men stå på dig @mha321 och ta strid med SJ för du ska då som sagt ha minst 25% av biljettpriset i kompensation och naturligtvis full pott med prio-poäng.
 

Bryant

Medlem
Nu har det hänt oss. Sitter på tåget på Sthlms central med bokade 1:a klass biljetter. Tåget rullar in och saknar 1:a klass vagn..:(
 
Nu har det hänt oss. Sitter på tåget på Sthlms central med bokade 1:a klass biljetter. Tåget rullar in och saknar 1:a klass vagn..:(
Intressant hur dom löser det här.... Aldrig hört talas om att detta skulle hända, bokningssystemet SJ har är väldigt bra uppbyggt (Inget SAS-IT) och man har klart för sig hur många vagnar som skall va med o liknande.
 

Bryant

Medlem
Vad fick du för bemötande på tåget?

Vilken typ av tåg var det på sträckan?

Jag reste en väldigt kort sträcka, Stockholm-Södertälje ;).

Tåget var av modell SJ, inte X2000 eller dubbeldäckare utan modell äldre.

Bemötandet var: Ja, jo sånt kan ju hända ibland. Ring SJ.
 

Nemo

Medlem
Jag reste en väldigt kort sträcka, Stockholm-Södertälje ;).

Tåget var av modell SJ, inte X2000 eller dubbeldäckare utan modell äldre.

Bemötandet var: Ja, jo sånt kan ju hända ibland. Ring SJ.
I det här fallet hade du en biljett på en förstaklassresa som inte existerade. Undrar om de är lika obekymrade ifall det motsatta hade skett, dvs du inte har en förstaklassbiljett när det faktiskt existerar en förstaklassvagn.
 
I det här fallet hade du en biljett på en förstaklassresa som inte existerade. Undrar om de är lika obekymrade ifall det motsatta hade skett, dvs du inte har en förstaklassbiljett när det faktiskt existerar en förstaklassvagn.

Hur menar du nu? Det går att åka "regionala" tåget och boka första klass.

SJ went bad.png
 

Nemo

Medlem
Hur menar du nu? Det går att åka "regionala" tåget och boka första klass.

Visa bifogad bild 34578
Huh? Det finns ju förstaklassvagn/avdelning på Regionaltåg, det har det alltid funnits (kanske inte på alla regionaltåg).
Vad jag menar är att SJ:s ombordpersonal verkar obekymrade över att resenären inte får det hen har betalat för. Jag har svårt att tänka mig att SJ:s ombordpersonal är lika obekymrade över en resenär som inte vill betala men ändå åker förstaklass, dvs det omvända.
 
Huh? Det finns ju förstaklassvagn/avdelning på Regionaltåg, det har det alltid funnits (kanske inte på alla regionaltåg).
Vad jag menar är att SJ:s ombordpersonal verkar obekymrade över att resenären inte får det hen har betalat för. Jag har svårt att tänka mig att SJ:s ombordpersonal är lika obekymrade över en resenär som inte vill betala men ändå åker förstaklass, dvs det omvända.

Regionaltågen kan både Dubbeldäckare och lokdragna tåg. I vissa sällsynta fall reginatåget (Modellen som är upptåget). Dubbeldäckaren har en övervåning per tågset på antingen 2 eller 3 enheter som räknas som "första klass". Lokdragna tåget har en specifik vagn och faktiskt den första klass som man faktiskt känner just den känslan då sätena har 1-2 konfig ombord.

Ska bli intressant o höra vad personalen sa, nu är de iof en väldigt kort sträcka men som du säger om detta hade varit Stockholm - Göteborg på 3 timmar och jag hade haft en 1 klass biljett. Då hade jag nog velat ha en enkel resa i 1 klass på motsvarande sträcka som kompensation.
 

mha321

Medlem
Intressant hur dom löser det här.... Aldrig hört talas om att detta skulle hända, bokningssystemet SJ har är väldigt bra uppbyggt (Inget SAS-IT) och man har klart för sig hur många vagnar som skall va med o liknande.
(lite OT)

SJs bokningssystem bra uppbyggt? Har du sett insidan på hur det faktiskt fungerar? :O

Nu har jag inte sett insidan på SAS system (Amadeus), men att påstå att SJs system är bra uppbyggt måste väl ändå bero på att du inte har sett det? :)
 
Toppen