Nedgradering på SJ

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av mha321, 16 April 2015.

  1. mha321

    mha321 Medlem

    Blev igår nedgraderad från 1a klass till 2a klass på SJ. Fick ett gäng SMS fram och tillbaka så jag var tvungen att inga, och killen jag pratade med i kundtjänst menade att anledningen till nedgraderingen var att de lagt in för många 1aklass-vagnar i bokningssystemet - på den avgång jag åkte med fanns helt enkelt inte den vagn jag hade plats i. Jag var långt ifrån ensam om det - ganska många i vagnen jag satt i beklagade sig hos konduktören.

    Nåväl, till frågan. I SMS stod tydligt "Ni kommer att kompenseras för komfortändringen". Tittar jag idag på mitt Amex så har de satt tillbaka ca 40kr (!).

    Någon som har erfarenhet av nedgraderingar på SJ, och om det finns något mer att hämta eller om det bara är att gilla läget och som vanligt beklaga sig över SJ?
     
  2. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    40 spänn kan man ju vara utan... Varför lär sig inte bolagen hantera sina misstag bättre :mad:
     
  3. fred80

    fred80 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har hänt mig med, gjorde då en reklamation på SJ hemsida och fick till slut om jag inte mins helt fel 50% av biljettpriset åter. 2kl är inte som att resa i 1kl, så stå på dig och reklamera resan.
     
    Gus, JWD, Christian R och 1 annan gillar detta.
  4. Morgan

    Morgan Medlem

    Kanske be om en drös priopoäng, där brukar de vara generös. Typ motsvarande poängmängd som en ny resa i första klass kostar?
     
    simon_says91 och Jakob Österberg gillar detta.
  5. mha321

    mha321 Medlem

    För att vara tydlig - 40 spänn var nog skillnaden i pris på första och andra i samband med att resan bokades. Det kan ju ofta vara så lite skillnad om man bokar långt i förväg.

    På annan feedback låter det som det åtminstone är värt att göra ett försök att reklamera. Så får vi se hur det går...
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Helt oacceptabelt med 40kr i kompensation. Jag vet inte vad jag hade krävt, men jag hade nog utgått från motsvarande EU261/2004 regler och justerat lite.
     
    simon_says91 gillar detta.
  7. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja det var minst sagt en löjligt liten kompensation :(

    Vet dock inte vad biljetterna kostade ursprungligen...
     
  8. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Omvänt borde alltså SJ alltid erbjuda uppgradering till 1:a klass för 40 kr. Det hade varit något.
     
  9. mha321

    mha321 Medlem

    Total kostnad låg strax över 800kr. Men de 40 kronerna motsvarar alltså inköpsprisskillnaden mellan 1:a och 2:a klass vid det datum som de köptes.
     
  10. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    40 kr låter nästan som ett hån! Som jämförelse är det vid ersättning för försening stor skillnad på om SJ är vållande eller om det är Trafikverkets fel. I det här fallet är ju definitivt SJ själva, så de borde kunna bättre.

    När jag har hört av mig till SJ Reklamation gällande fel som deras kundtjänst har gjort har jag blivit bra ersatt, så det är min rekommendation: Skriv till oss
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×