Senaste nytt

Nedgraderad status hos Aegean, men med giltigt guldkort

Fick idag ett mejl från Aegean där jag flyttats ner till Silver från Guld och att nytt kort är påväg. Dock så är mitt guldkort giltigt till och med den 24/1-2016. Någon som vet om jag kommer nekas inträde till Guld loungen på Arlanda? Jag har ett giltigt kort men en annan status i Aegeans system. Känner "datorn" av den nya statusen när de swipar mitt fysiska guldkort på Arlanda? Det handlar om tisdag nästa vecka då jag flyger till Shanghai. Har ju som C klass pax tillgång till den vanliga loungen men vill gärna komma in i den bättre Guld loungen ;-)
 

agehall

Medlem
Det är status i systemet som ska gälla. Det är inte bara så att Aegean är lite tidiga med att skicka ut kortet då? Det verkar ju lite skumt om de skulle nedgradera dig i förtid när det är så kort tid kvar tycker jag.
 

090034208

Medlem
Aegean brukar ju inte precis vara snabba med att skicka ut kortena. Högst sannorlikt kommer ditt nya kort efter nyår. Om du har status till 24.1 så ska du ha tillgång till allt som man får med *G tills dess
 

Albert

Medlem
När Aegean gjorde om Miles+Bonus för ett år sedan bestämde de sig för att statusen endast kan gälla ett år. Det innebar att alla som hade mer än ett år kvar av sin status fick tiden kortad till den 24/11-2015 trots att det står annat på kortet. Har ringt till Aegean och klagat på detta men kundtjänst är som en vägg och hänvisar mig till de nya reglerna.
 
Tack för era svar. Precis som du skriver @Albert så gjorde de om programmet och giltighetstiden på statusen. Det komiska dock är att när jag fick det nya kortet så står det att statusen går ut den 24/1-2016. Annars får jag "leva" med den enklare loungen utan min favoritcognac....*snyft*
 

palmen

Moderator
Tack för era svar. Precis som du skriver @Albert så gjorde de om programmet och giltighetstiden på statusen. Det komiska dock är att när jag fick det nya kortet så står det att statusen går ut den 24/1-2016. Annars får jag "leva" med den enklare loungen utan min favoritcognac....*snyft*
Står det att statusen är giltig till 24/1 eller att kortet är giltigt till 24/1.
Även om kortet är giltigt så behöver inte statusen vara det. Mitt SAS Amex är giltigt till 2017 men min diamond status kommer att gå ut under 2016 (om jag inte återkvalificerar). Dvs statusens giltighetstid är inte detsamma som kortets giltighetstid.
 
Står det att statusen är giltig till 24/1 eller att kortet är giltigt till 24/1.
Även om kortet är giltigt så behöver inte statusen vara det. Mitt SAS Amex är giltigt till 2017 men min diamond status kommer att gå ut under 2016 (om jag inte återkvalificerar). Dvs statusens giltighetstid är inte detsamma som kortets giltighetstid.
Det står att kortet är giltigt tom 24/1 så det är nog som du skriver. Om jag inte missminner mig så tror jag att jag blev uppgraderad till guld just den 24/1 för x antal år sedan så det kanske är därför att jag hade den giltighetstiden även på detta kort. Hur som helst får man vara glad så "länge det varade". Nästan att man skäms över att inte ha flugit så mycket men ändå åtnjutit 4 år utav extra bagage, lounge access, uppgraderingar genom att bara ha gjort en t/r till Phuket á 21,000:- och en t/r till London som betalades med flygvouchers som jag fick i kompensation för att middagen som serverades just på CPH-BKK leggen inte föll mig i smaken ;-) Men det är en annan saga.
 

palmen

Moderator
Det står att kortet är giltigt tom 24/1 så det är nog som du skriver. Om jag inte missminner mig så tror jag att jag blev uppgraderad till guld just den 24/1 för x antal år sedan så det kanske är därför att jag hade den giltighetstiden även på detta kort. Hur som helst får man vara glad så "länge det varade". Nästan att man skäms över att inte ha flugit så mycket men ändå åtnjutit 4 år utav extra bagage, lounge access, uppgraderingar genom att bara ha gjort en t/r till Phuket á 21,000:- och en t/r till London som betalades med flygvouchers som jag fick i kompensation för att middagen som serverades just på CPH-BKK leggen inte föll mig i smaken ;-) Men det är en annan saga.
På mitt guldkort står det också 24/1-2016, men min status var giltig till 24/11-2015. Nu förnyade jag i och för sig kortet så det kommer gälla ytterligare ett år för min del i alla fall.
 

Juraj

Medlem
Samma sak för mig.

Jag har för mig att jag läste (troligtvis på flyertalk) att idén med att förlänga till den 24:e januari var att kompensera för att de nya guldkorten ofta blev levererade med några månaders försening. Men det stämmer ju inte överens med att vi blivit nedgraderade i systemet nu. Det kan vara så att kortet och statusen har olika giltighetstider, men jag ser ingen anledning till detta. Jag skulle nog gissa på att det bara är ett till fel som Aegean gjort i samband med övergången till det nya programmet.
 

Pho

Medlem
Står det att statusen är giltig till 24/1 eller att kortet är giltigt till 24/1.
Även om kortet är giltigt så behöver inte statusen vara det. Mitt SAS Amex är giltigt till 2017 men min diamond status kommer att gå ut under 2016 (om jag inte återkvalificerar). Dvs statusens giltighetstid är inte detsamma som kortets giltighetstid.

Dock känns det ju som en viss skillnad. AMEX är ju ett betalningsmedel som kan ha sin egen giltighetstid oavsett din FF status. Men ett guldkort som endast syftar till att visa att du har status är ju lite löjligt om det har längre giltighetstid än statusen i sig själv!
Frågan är ju då varför överhuvudtaget sätta en giltighetstid på guldkortet om inte den tiden spelar någon roll.
 
Toppen