Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Jonas C

Medlem
Flyger till London imorgon, vilket blir första resan utanför Schengen på nationella ID-kortet. Vill bara dubbelkolla att det är OK att resa på ID-kort till London, såvida inte någon temporär begränsning har införts? Kan man fortfarande inte använda self-service passkontrollen med ID-kortet?
 

NotRyan

Medlem
Flyger till London imorgon, vilket blir första resan utanför Schengen på nationella ID-kortet. Vill bara dubbelkolla att det är OK att resa på ID-kort till London, såvida inte någon temporär begränsning har införts? Kan man fortfarande inte använda self-service passkontrollen med ID-kortet?

Det går finfint att resa med Nationellt ID-kort, men du måste använda fysisk passkontroll....
 

Bibinski

Medlem
Flyger till London imorgon, vilket blir första resan utanför Schengen på nationella ID-kortet. Vill bara dubbelkolla att det är OK att resa på ID-kort till London, såvida inte någon temporär begränsning har införts? Kan man fortfarande inte använda self-service passkontrollen med ID-kortet?
Går utmärkt att resa till England med det!

Glömde mitt pass hemma i förra veckan men har alltid ID-kortet på mig och var inga som helst problem vare sig på ARN eller LHR !

Edit: Går ej att använda self service dock.
 

Crazydre

Medlem
Bör nämnas att svenska nationella ID-kort inte enbart gäller inom EU/EFTA, utan hela Europa utom Ryssland, Vitryssland och Ukraina, samt även i Georgien, Färöarna+Grönland, ett antal öar i östra Karibien och vid paketresa till Tunisien eller Aqaba i Jordanien.

Däremot tillåts inte direkt utresa från Sverige till länder utanför EU/EFTA av svensk gränspolis, vilket innebär att sträckan Stockholm-Köpenhamn-Belgrad-Stockholm kan flygas på nationellt ID-kort, men inte det omvända, Stockholm-Belgrad-Köpenhamn-Stockholm.
 

Crazydre

Medlem
Går utan problem med nationellt ID-KORT. Dock har ingen automat fixat det för mig hittills... trots symbolen!
E-gatesen grejar inte ID-kort p.g.a. placeringen av chippet, så det går endast med pass. Samma sak med PARAFE i Frankrike och tyska EasyPASS (där dock tyska ID-kort fungerar)

En rolig sak jag upplevt på nattåget från Rumänien till Moldavien (utanför EU/EFTA och ett f.d. sovjetland) är att de moldaviska gränsvakterna har bärbara passläsare och normalt scannar pass och stämplar direkt på tåget. Mitt ID-kort klarar dock inte läsarna av så då tar de ut kortet i 1.5-2 timmar. (medans tåget kör till rangerbangården för byte av boggier). Då vakten kommer tillbaks får jag ett inresepapper som jag själv signerar, som ett substitut för inresestämpel.

Åkt denna sträcka tre gånger, var gått till exakt likadant xD
 
Kan man åka från Danmark till Spanien via London med nationellt ID-kort? Måste ID-kortet vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst? Om nationellt ID-kort inte är godtagbart, kan jag då använda ett pass som går ut inom 6 månader istället?
 

Anders Olsson

Ny medlem
Kan man åka från Danmark till Spanien via London med nationellt ID-kort? Måste ID-kortet vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst? Om nationellt ID-kort inte är godtagbart, kan jag då använda ett pass som går ut inom 6 månader istället?
Sen ett tag tillbaks ska det gå att använda Nationellt ID-kort även till Storbritannien. Vad jag vet finns det inga krav på minsta giltighet på ID-kort för några länder i Europa.
 
Toppen