Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Nemo

Medlem
Passlag (1978:302) Paragraf 5.

Storbritannien är inte fullvärdig medlem i Schengen - således säger denna (ouppdaterade) lag att man som svensk medborgare behöver pass för att komma ut och in i Sverige.

Om du avser källa för den andra delen av mitt påstående:
UK Border Agency | Arriving at the UK border

Specifikt "We also accept national identity cards for EEA Citizens"

Måste erkänna att jag inte alls är insatt och jag har väldigt svårt att förstå hur svenska regeringen kan vara ett hinder i det här fallet. Någon som kan förklara kortfattat?
 

Agö

Medlem
Måste erkänna att jag inte alls är insatt och jag har väldigt svårt att förstå hur svenska regeringen kan vara ett hinder i det här fallet. Någon som kan förklara kortfattat?
Ja, det handlar om en ändring av 5 § i passlagen som idag säger så här:

5 § En svensk medborgare får inte resa ut ur riket utan att medföra giltigt pass.
Första stycket gäller inte
1. mönstrat sjöfolk på fartyg under tjänstgöring ombord på fartyget eller fiskare under yrkesutövning,
2. medlem av besättning på luftfartyg under tjänstgöring ombord på luftfartyget, om han eller hon har flygcertifikat eller därmed jämförlig handling,
3. den som är medborgare även i annat land än Sverige och som medför legitimationshandling, vilken gäller som pass, utfärdad av en myndighet i det landet,
4. den som reser till Schweiz eller till någon av de stater som har tillträtt eller anslutit sig till konventionen om tillämpning av Schengenavtalet av den 14 juni 1985 eller som har slutit avtal om samarbete enligt konventionen med konventionsstaterna.

En svensk medborgare ska vid inresa från annat land medföra giltigt pass. Detta gäller dock inte om det svenska medborgarskapet kan styrkas på annat sätt eller vid inresa från
1. en stat som har tillträtt eller anslutit sig till konventionen om tillämpning av Schengenavtalet av den 14 juni 1985,
2. en stat som har slutit avtal om samarbete enligt konventionen med konventionsstaterna, eller
3. Schweiz. Lag (2010:513).

Eftersom ovan nämnda länder inte är med i Schengen gäller inte undantaget ovan i passlagen för resa till och från t.ex. UK.
 

NyfikenGrau

Medlem
Där ser man...jag som i alla år har trott att det är ett krav från UK border control att vi ska visa upp pass och inte nationellt ID.

Kommer dock ha med passet som backup första gången jag ska prova detta i en passkontroll när det är dags att lämna Schengen :)
 

nota bene

Medlem
Där ser man...jag som i alla år har trott att det är ett krav från UK border control att vi ska visa upp pass och inte nationellt ID.

Kommer dock ha med passet som backup första gången jag ska prova detta i en passkontroll när det är dags att lämna Schengen :)
Den första gången jag gjorde det var på STN - de kollade två gåner, och sedan var man igenom. Alla andra gånger har det gått helt smärtfritt.
 

nota bene

Medlem
Jag har nationellt id kort men åker ingenstans utan pass (oftast...) :)
Jag flyger ALDRIG med pass inom Schengen eller Norden (alltid ID-kortet). Har hittells ej vållat problem annat än ett rosa pass till följd av en försening som gjorde att jag inte hann hem för att hämta passet inför en UK-resa (direkt ARN-LHR)...
 
Kommer dock ha med passet som backup första gången jag ska prova detta i en passkontroll när det är dags att lämna Schengen :)

När de nationella ID-korten var nya och Schweiz ännu inte var med i Schengen (2005-2008), hade jag stora problem med att få passpolisen på Arlanda att kännas vid passlagen 5 § andra stycket 4 och tredje stycket 3. Typfråga: Haruingepasselle? :)
 
Toppen