Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

kscott67

Ny medlem
Hur klarar du dig på svenskt körkort i kontakt med myndigheter?

Nej, du har haft ofantlig tur. Jag har också bott I USA, förvisso inte i trettio år men tillräckligt länge för att veta att så länge de är minsta osäkra på din ålder så finns en risk att bli nekad. Jag har inte fått köpa sprit i butik, jag har blivit nekad på puben och till och med ifrågasatt på bio men då släppte de in mig till slut.

Så det där med att det är helt fel stämmer inte. Framgången varierar. Och din tur väger uppenbarligen upp någon annans otur.

Myndigheterna är en annan femma (därav min ICE kommentar) - då räcker inte ett svenskt körkort lånt. Jag bor i Sverige så det blir nästan bara kontakt med myndigheterna var 10:e år för att förnya passet och det sköts via post utan legitimering.

Min erfarenhet från barer när jag var fortfarande tillräckligt ung att behöver visa leg var att killen vid dörren ville inte ser dum ut och släppte in utan att ens fråga var födelsedatumet var. Ganska säkert att dem inte kunde klura ut det från personnummret.

Och jag garderade mig med sista meningen om att det KAN hända. ;-)
 

intuition

Medlem
Syftningen blir ju fel där, eller så har den som skrivit informationen inte fått klart för sig att det är olika giltighetstider för barns resedokument beroende på om det är ett pass eller nationellt ID-kort.
...
Då slipper jag alltså oroa mig för att de 5 åren på ID-kortet var slumpens skördar.
Ska bli kul om 5 år när min spädis inte alls är 64 cm lång och fortfarande har ett ID-kort som påstår det ;)
 

STO-ARN

Medlem
Hur klarar du dig på svenskt körkort i kontakt med myndigheter?

Nej, du har haft ofantlig tur. Jag har också bott I USA, förvisso inte i trettio år men tillräckligt länge för att veta att så länge de är minsta osäkra på din ålder så finns en risk att bli nekad. Jag har inte fått köpa sprit i butik, jag har blivit nekad på puben och till och med ifrågasatt på bio men då släppte de in mig till slut.

Så det där med att det är helt fel stämmer inte. Framgången varierar. Och din tur väger uppenbarligen upp någon annans otur.
I USA är det ibland/ofta koll av ID/Ålder vid Alkoholinköp i butik. Trots att kunden i flera fall uppenbart är pensionär, så har ej svenskt körkort accepterats - bara pass.
 

Brandten

Medlem
Såg ingen idé med att starta en ny tråd så använder den här gamla. Ska till polisen nu och skaffa nytt pass iom ändring av för/mellan namn och undrar om jag ska ta ett nationellt ID samtidigt. Ser dock inte poängen med det om jag ändå alltid har med mig mitt pass? Storleken på passet gör mig ingenting så det är inget argument för min del.

Någon annan fördel?
 

MrDollar

Medlem
Det kan vara skönt att kunna lämna passet i safen på hotellet och bara ha med sig nationellt ID för att legitimera sig när man ska ut på stan.
Såg ingen idé med att starta en ny tråd så använder den här gamla. Ska till polisen nu och skaffa nytt pass iom ändring av för/mellan namn och undrar om jag ska ta ett nationellt ID samtidigt. Ser dock inte poängen med det om jag ändå alltid har med mig mitt pass? Storleken på passet gör mig ingenting så det är inget argument för min del.

Någon annan fördel?
 

mha321

Medlem
Såg ingen idé med att starta en ny tråd så använder den här gamla. Ska till polisen nu och skaffa nytt pass iom ändring av för/mellan namn och undrar om jag ska ta ett nationellt ID samtidigt. Ser dock inte poängen med det om jag ändå alltid har med mig mitt pass? Storleken på passet gör mig ingenting så det är inget argument för min del.

Någon annan fördel?
En fördel jag ser med att ha båda kräver att du inte ansöker samtidigt. Går de ut vid olika tider har du större möjlighet att se till att du inte får glapp när de går ut. Men de har väl samma giltighet tid så då måste man ansöka vid olika god också för att få den fördelen...

Annars är det formatet och också stryktåligheten. I mitt fall skulle knappast passet hålla om jag släpade runt det på varje tur inom Europa också. Plsstlortet tål mer, passet sparas till längre resor.
 
Blev bara pass nu så kör jag ID om 1 år eller så för överlapp.
@mha321-metoden alltså; även jag begagnar mig av den
emoji106.png
 

Johanna

Medlem
Såg ingen idé med att starta en ny tråd så använder den här gamla. Ska till polisen nu och skaffa nytt pass iom ändring av för/mellan namn och undrar om jag ska ta ett nationellt ID samtidigt. Ser dock inte poängen med det om jag ändå alltid har med mig mitt pass? Storleken på passet gör mig ingenting så det är inget argument för min del.

Någon annan fördel?
Jag gjorde så. Enkelt att resa inom Europa men också för jag innan bara hade körkort som ID och ville ha en backup om jag skulle tappa det. Då kunde jag lika gärna skaffa ett internationellt ID som ett vanligt ID.
 
Toppen