Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Niclas.J

Medlem
Nej, det är många som kräver pass. Du må ha kommit undan med det, men över lag gör man inte det. Just Las Vegas har rätt bra rutin på andra former av ID, men över lag är det pass du vill ha tillgängligt.

Sedan är det även rätt stor skillnad på om du köper en öl på en pub eller om du köper ett 6-pack på kvartersbutiken. Den senare brukar vara mycket kinkigare.

Att du säger att många kräver pass förändrar inte min ståndpunkt eftersom jag aldrig behövt visa något annat än ett körkort eller ID-kort oavsett stad, plats och inköpsställe. Jag köpte förövrigt både öl & bubbel på 7-Eleven för ett par veckor sedan.

Men jag tror vi kan enas om att vi har olika upplevelser av att identifiera sig i USA, kort och gott.
 

agehall

Medlem
Det är många många år sedan jag blev "carded" i USA i samband med alkoholinköp. Nu har jag dock uppnått en ålder där det är tämligen uppenbart att jag har åldern inne så jag antar det spelar in... :(
Kan bero på delstat, men i många delstater är det riktigt allvarligt för säljaren ifall de skulle bli påkomna med att inte kolla ID. (Nu pratar jag om butiker, inte resturanger/pubbar) Jag och min kollega blev tex nekade att handla när han inte hade ID med sig och han var uppenbart äldre än vad jag var och det var jag som skulle handla - han råkade bara vara med.

Att du säger att många kräver pass förändrar inte min ståndpunkt eftersom jag aldrig behövt visa något annat än ett körkort eller ID-kort oavsett stad, plats och inköpsställe. Jag köpte förövrigt både öl & bubbel på 7-Eleven för ett par veckor sedan.

Men jag tror vi kan enas om att vi har olika upplevelser av att identifiera sig i USA, kort och gott.
Jag bestrider inte din upplevelse, men min är raka motsatsen, så vill man vara på den säkra sidan oavsett var man är, så ska man ha passet med sig. Lite enklare att komma undan utan pass i storstäder, men kommer man utanför storstäderna brukar det kunna bli väldigt kinkigt.
 

SK989

Medlem
PS skulle skriva att en fördel med ID-kortet är att det går att få ett 5-års kort även för barn under 12, där passet bara gäller 3 år. Jag fick näligen ett sådant nyligen. Men nu läser jag på Polisens hemsida att båda typerna ska vara begränsade till 3år så mitt 5års var kanske ett olycksfall i arbetet.
Det låter märkligt. Giltighetstiden för nationella ID-kort är reglerad i 5 § förordning (2005:661) om nationellt identitetskort och det är fem år som gäller för alla - dvs. ingen särreglering för barn under 12 år som för pass. Om Polisen påstår att nationella ID-kort för barn under 12 ska ha kortare giltighetstid har de helt enkelt fel.
 

kscott67

Ny medlem
Nej, det är många som kräver pass. Du må ha kommit undan med det, men över lag gör man inte det. Just Las Vegas har rätt bra rutin på andra former av ID, men över lag är det pass du vill ha tillgängligt.

Sedan är det även rätt stor skillnad på om du köper en öl på en pub eller om du köper ett 6-pack på kvartersbutiken. Den senare brukar vara mycket kinkigare.

Helt fel. Är själv amerikansk medborgare med bara svenskt körkort. Funkar 100% av tiden. Bar, restaurang, liquor shop, livsmedelsbutik, affärer. Har inte en gång på 30 år blivit nekad något p g a att jag visade svenskt körkort som id. Och jag pratar om små ställen i Oklahoma som knappast sett en utlänning mer än på tv.

Inte ens biluthyrning kräver pass. ICE on the other hand.. ;-)


Men... du har helt rätt att det KAN hända och man bör alltid har något bättre än körkortet med sig.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Helt fel. Är själv amerikansk medborgare med bara svenskt körkort. Funkar 100% av tiden. Bar, restaurang, liquor shop, livsmedelsbutik, affärer. Har inte en gång på 30 år blivit nekad något p g a att jag visade svenskt körkort som id. Och jag pratar om små ställen i Oklahoma som knappast sett en utlänning mer än på tv.

Inte ens biluthyrning kräver pass. ICE on the other hand.. ;-)


Men... du har helt rätt att det KAN hända och man bör alltid har något bättre än körkortet med sig.

Hur klarar du dig på svenskt körkort i kontakt med myndigheter?

Nej, du har haft ofantlig tur. Jag har också bott I USA, förvisso inte i trettio år men tillräckligt länge för att veta att så länge de är minsta osäkra på din ålder så finns en risk att bli nekad. Jag har inte fått köpa sprit i butik, jag har blivit nekad på puben och till och med ifrågasatt på bio men då släppte de in mig till slut.

Så det där med att det är helt fel stämmer inte. Framgången varierar. Och din tur väger uppenbarligen upp någon annans otur.
 

intuition

Medlem
Det låter märkligt. Giltighetstiden för nationella ID-kort är reglerad i 5 § förordning (2005:661) om nationellt identitetskort och det är fem år som gäller för alla - dvs. ingen särreglering för barn under 12 år som för pass. Om Polisen påstår att nationella ID-kort för barn under 12 ska ha kortare giltighetstid har de helt enkelt fel.
OK, det var ju bra. Så här står det på polisens hemsida, så det lutar väl åt att någon gjort lite copy-paste editering. För så som det är skrivet syftar giltighetstiden på både pass och ID-kortet.
Skärmavbild 2018-11-04 kl. 21.33.25.png
 

palmen

Moderator
Att du säger att många kräver pass förändrar inte min ståndpunkt eftersom jag aldrig behövt visa något annat än ett körkort eller ID-kort oavsett stad, plats och inköpsställe. Jag köpte förövrigt både öl & bubbel på 7-Eleven för ett par veckor sedan.

Men jag tror vi kan enas om att vi har olika upplevelser av att identifiera sig i USA, kort och gott.
Helt fel. Är själv amerikansk medborgare med bara svenskt körkort. Funkar 100% av tiden. Bar, restaurang, liquor shop, livsmedelsbutik, affärer. Har inte en gång på 30 år blivit nekad något p g a att jag visade svenskt körkort som id. Och jag pratar om små ställen i Oklahoma som knappast sett en utlänning mer än på tv.

Inte ens biluthyrning kräver pass. ICE on the other hand.. ;-)


Men... du har helt rätt att det KAN hända och man bör alltid har något bättre än körkortet med sig.

Jag har blivit nekad 3 ggr i USA på miina resor dit att handla alkohol på barer.
  1. I Madisson Square Garden på hockey, testade på 3 olika ställen som sålde alkohol och alla nekade mitt svenska körkort och sa att jag behövde ha ett pass för att få handla
  2. På Freemont Brewing Company i Seattle, de hade till och med hällt upp ölen när de begärde ID och nekade då mitt svenska körkort. Fick åka tillbaka till hotellet och hämta mitt pass och sen beställa ny öl
  3. Night Shift Brewing i Boston, kom dit med en polare och vi blev båda nekade då vi bara kunde visa svenskt körkort. En britt som var i 60-års åldern blev nekad med exakt samma anledning och det var flera andra europeer utanför som onekligen blivit nekade pga saknat pass och inte var helt nöjda.
Vad jag förstått så är vissa delstater betydligt mer strikta på detta än andra.
Även på större idrottsevenemang kan kontrollen vara hårdare då flera rapporterat tidigare här på BC att de blivit nekade på just sportevenemang.

Ska jag summera mina upplevelser av detta är att svenskt körkort har fungerat 95% av gångerna jag behövt visa det för att köpa alkohol. Nu är jag oftast i Kalifornien och där har det aldrig varit ett problem för mig. Har även varit på baseball i New York och då fungerade det bra att köpa alkohol på svenskt körkort så olika regler tillämpades onekligen mellan MSG och Citi Field.

Hyra bil går dock utmärkt med svenskt körkort (åtminstone för mig), aldrig behövt visa något annat som ID där en mitt svenska körkort.
 

JohnR

Medlem
Jag har inte heller haft problem med mitt svenska of kort här i USA.

Däremot är det många restauranger/barer/affärer som har policy att fråga alla om id kort, oavsett ålder, så jag är inte förvånad om man får visa leg även om man uppenbart är äldre än gränsen
 
Helt klart varierar kraven beroende på försäljningsställe. Min egna erfarenhet är att det är väldigt sällan jag efterfrågats ID överhuvudtaget, och de få gånger det hänt har svenskt körkort fungerat bra. Jag har dock aldrig besökt några sportevenemang, och inte så många rena barer, så den erfarenheten får andra ta med en nypa salt. Om man ska någonstans dit det är viktigt att man kommer in, så är det så klart dumt att chansa.

En intressant fråga är dock ifall någon upplevt en skillnad mellan nationellt ID-kort kontra körkort, dvs har det någonsin inträffat att körkort nekats men nationellt ID-kort godkänts? (I USA, alltså) Och om så skett, beror det på att det nationella ID-kortet är "bättre" på något vis, eller bara att man kunde visa två former av ID?
 

SK989

Medlem
OK, det var ju bra. Så här står det på polisens hemsida, så det lutar väl åt att någon gjort lite copy-paste editering. För så som det är skrivet syftar giltighetstiden på både pass och ID-kortet.
Visa bifogad bild 81095

Syftningen blir ju fel där, eller så har den som skrivit informationen inte fått klart för sig att det är olika giltighetstider för barns resedokument beroende på om det är ett pass eller nationellt ID-kort. Reglerna mellan pass och nationellt ID-kort skiljer sig åt även i andra fall när det gäller barn. För att få ett pass eller nationellt ID-kort utfärdat för barn krävs båda vårdnadshavarnas medgivande och för ett redan utfärdat pass gäller att detta ska återkallas om en av barnets vårdnadshavare begär det men någon motsvarande regel finns inte för utfärdade nationella ID-kort. Det finns andra lustigheter i regelverket. Om man är efterlyst så kan man inte få ett nytt pass utfärdat men det finns inga hinder mot att få ett nationellt ID-kort utfärdat trots att man är efterlyst...
 
Toppen