Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Delayed

Medlem
Fast du är ju fortfarande skyldig att kunna identifiera dig på begäran, så det känns som en bra kombo
Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?
 

Thornado

Medlem
Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?

I många länder (inklusive en hel del EU-länder, dit man kan resa med nationellt ID-kort) är det lag på att man ska kunna identifiera sig på begäran (av polis/motsvarande).
 

ekf

Medlem
Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?
Precis som Thornado skrev så är det myndigheterna i flera EU-länder som kräver det (helt oberoende av skidåkningen), och enda giltiga id-handling för oss svenskar på kontinenten är pass eller nationellt id-kort.
 

Delayed

Medlem
myndigheterna i flera EU-länder som kräver det
Finns det någon sammanställning någonstans över vilka länder som kräver det eller något annat sätt att få veta vad som gäller för ett specifikt land. Jag vet att exempelvis Thailand har ett (teoretiskt) krav på att pass alltid ska medföras men visste inte att liknande krav fanns inom EU.

Kan ärligt säga att ett svenskt körkort normalt är den enda "ID-handling" jag brukar ha på mig och är jag exempelvis på stranden finns inte ens detta med.
 

Valley

Medlem
På sistone har jag börjat visa mitt pass som pdf-fil på min mobil istället, det har funkat hos växlingskontor, vid hotellincheckningar och nattklubbssammanhang. Men det funkar troligtvis inte i en passkontroll på en flygplats :)

Skulle tro att det är ett gäng personer som bryter mot både det ena och det andra.
Finns absolut ingen som helst giltighet i en pass-pdfkopia. Så jag skulle inte förlita mig på något sådant över huvud taget
 

Valley

Medlem
Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?

Skulle väl vara för att exempelvis bevisa din ålder vs det liftkort du köpt. Eller om du har kort som är personligt, att du är du.
Något annat skäl kan jag inte se.
 
Toppen