Namn i pass vs flygbiljett

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Mike@GOT, 20 Mars 2015.

1. Mike@GOT

Mike@GOT Medlem

Jag bokade precis en resa med SAS till Edinburgh. Plötsligt slog det mig - på biljetten, vars uppgifter togs direkt från mitt eurobonus-konto vid bokning, står bara mitt tilltalsnamn och efternamn. Behöver jag fundera på att uppdatera namnet på biljetterna så att alla mina förnamn är med - eller ligger de inne i Eurobonus redan utan att jag kan se det? Kan jag göra det själv eller är det bara till att kontakta SAS kundtjänst?

Det verkar vara lite knepigt att göra namnändring i Eurobonus vilket förstås vore det smidigaste så att det alltid blir rätt i framtiden. Har ni några förslag på vad jag ska göra? :)

2. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mellannamn brukar sällan vara något problem.

3. Mike@GOT

Mike@GOT Medlem

Inte till Storbritannien, som ju är non-schengen, heller?

4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Brukar alltid skriva in förnamn + efternamn och lämna utan mellannamnet i biljetten. Har inte varit några problem varken till Storbritannien eller USA.

Mike@GOT gillar detta.
  5. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Till Storbritannien brukar jag bara uppge tilltalsnamnet. Till USA brukar jag ange alla förnamn.

6. dino_81

dino_81 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS är väldigt tydliga på sin hemsida om att det räcker med tilltalsnamn (oavsett om detta står först eller inte i passet) och efternamn vid resor med dem.

Till Storbritannien måste du ange APIS och där uppger du namnen i den ordning som framgår i passet vill jag minnas.

Men för själva flygbiljetten (om resan går med SAS) räcker det med tilltalsnamn och efternamn.

7. Mike@GOT

Mike@GOT Medlem

Tack för era svar!

Jag dubbelkollade med SAS, och de sa i princip att tilltalsnamn och efternamn används i för alla biljetter i alla länder, och i de fall som länderna kräver mellannamn så är det i länder som kräver t.ex. ESTA och APIS.

8. Mr.A

Mr.A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag använder bara tilltalsnamn och har aldrig haft problem vare sig i Kina, USA, Sydamerika, etc...

9. maswan

maswan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom mitt tilltalsnamn är mitt andra förnamn så har ibland TSA haft lite synpunkter på det i USA sporadiskt (<5% av säkerhetskontrollerna), men det har löst sig när jag har kunnat visa upp ett kreditkort i tilltalsnamn+efternamn. Jag försöker komma ihåg att kanske boka i första förnamnet + efternamn till USA-resor av den anledningen.

10. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har 3 förnamn varav det i mitten är mitt tilltals namn, har alltid haft endast tilltals namn i bokningar, bara en gång har man ifrågasatt det men det var inga problem till sist efter att visat kredit kort och visit kort,

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!