Senaste nytt

Några ord om Adlon Kempinski Berlin

Agö

Medlem
Jag har under senare tid fått ett allt större intresse för kul hotell, sannolikt efter år av poängjagande på trötta Radisson och Hilton. Scannar noggrant Condé Nasts Gold List varje år. Och i mån av tid och (ekonomisk) möjlighet slinker det in några trevliga hotell varje år.

Adlon Kempinski i Berlin är en klassiker som år ut och år in återfinns på CNCs lista - faktiskt bara ett av två hotell i Tyskland i 2018 års version. Läget, bredvid Brandenburger Tor, har förstås fördelar och nackdelar och är inte för alla. Ute på gatan väntar hundratals turister, limousiner, krämare av olika slag osv. Å andra sidan är det promenadavstånd till det mesta av det bästa, vi tog t.ex. en skön promenad genom Tiergarten ned till Berlin Zoo.

Åter till hotellet. Berlin är ju en synnerligen billig hotellstad där de flesta toppnamn erbjuder rum för ett par tusenlappar per natt under högsäsong. Adlon Kempinski sticker ut här med priser som börjar på tre och ett halvt tusen per natt under samma säsong. Det brukar tyda på att man inte behöver priskonkurrera, man står stadigt ändå.

Väl på plats är det lätt att förstå varför. Gästtyperna denna onsdag- till fredagsvistelse består av två varianter: rika turister, företrädesvis amerikanska, samt (en betydligt större mängd) herrar i välpressade kostymer till frukosten, företrädesvis från afrikanska länder. Prisokänsliga, är min tanke.

För egen del hade jag bokat en juniorsvit till det facila priset 495 EUR/natt. I det ingick frukostbuffé, mer om denna senare. Jag hade därtill, via hotellet, bokat en bättre bil (visade sig vara BMW 7) med barnstol - skönt att anlända till Tegel och på mindre än fem minuter vara på väg mot hotellet (kostnaden glömmer vi...). Vill man slå på stort erbjuds olika typer av juniorsviter, t.ex. med utsikt över Brandenburger Tor, till en ren merkostnad om 400 EUR/natt vid vårt tillfälle. Jag har sett Brandenburger Tor förut och valde därför bort detta generösa erbjudande (som även kom per mail från conciergen) men det kittlade en aning måste jag säga.

Incheckning smidig som sig bör, rummet redo att tas i bruk redan vid ankomst 13:30. Min dotter fick en miniatyrbadanka, hotellet visade sig vara synnerligen barnvänligt med särskilda barnprodukter i badrummet, nalle vid frukosten, badrock som passade en treåring osv. De hade dessutom, utan att jag bett om det, placerat en spjälsäng i juniorsviten. Gott försök men dottern föredrog att sova i king size-sängen.

Rummet då. Hyggligt fri utsikt på sjätte våningen i flygeln som vätter mot Alexanderplatz. Fullt godkänt i min bok. I övrigt ett riktigt fint badrum med separat WC, himmelsdusch och badkar samt påklädningsyta. Trevliga produkter och full utrustning.

I övrigt en ganska bekväm soffgrupp med ett tacky glasbord, en "halv" heltäckningmatta, ett i grunden vackert parkettgolv som bör slipas. Möblemanget i övrigt var rätt trist och ingen särskild hi-techupplevelse (ja, det går att kombinera klassisk lyx med smakfull teknik). Stort och luftigt rum, gott om plats för den rumsservicetrolley som rullade in tidig eftermiddag. Maten var knappt godkänd. På båda punkterna finns klar förbättringspotential.

Vi tog även del av Adlons marmorbeprydda poolområde i romersk stil med en ivrig bubbelkopp och en fin pool, bastu, relax och - det viktigaste - bemannad poolbar. Ett stort plus med en vild treåring. Här kändes den klassiska lyxen igen.

Frukosten - den åt vi i restaurangen på första våningen där en del bord har utsikt mot receptionsdelen, andra mot gatan. Barnstol fixades utan problem, Adlonnallen delades ut, en yngre förmåga gav oss dessutom en guidad tur runt buffén som förstås innehöll äggkock, diverse nyttigheter, diverse mindre nyttiga delar, champagne, ost och caviar. För oss var det lugnt och skönt, värre för de som kom 45 minuter efter och bildade en lång kö till hovmästaren för att få bord. Underdimensionerat är bara förnamnet.

All in all, ett flott hotell med viss förbättringspotential i centrala delar som möblemang och mat. Helt klart värt ett besök dock, jag kan gott förstå att man återvänder hit gång på gång.

Luxury 5 Star Hotel In Berlin | Hotel Adlon Kempinski

Hotel Adlon – Wikipedia

Hotel Adlon Kempinski Berlin, Berlin, Germany - Hotel Review - Condé Nast Traveler

AK 2.jpeg


AK 1.jpeg


Ak 9.jpeg


AK 8.jpeg


Ak 3.png


Ak 4.png


AK 5.png


AK 6.png
 

Resenären

Medlem
All in all, ett flott hotell med viss förbättringspotential
Tack för recensionen.
Jag minns att i samband med att Lufthansa skulle börja flyga till "nya flygplatsen" BER, så planerade jag ett besök i Berlin. Valet på hotell föll på nämnda Kempinski, mest beroende på att svågern lovordade stället. Jag anmälde mig till någon form av utskick från hotellet. Något svar eller info fick jag aldrig. Hur det gick med flygplatsen är ju känt, så viss förbättringspotential behövs även där.
 

Meazza

Medlem
Trevlig recension, @Agö .

Satt på deras uteservering i somras, blev tyvärr inte imponerad av servicen där. Väldigt ung (och oerfaren?) servispersonal som rörde till väldigt enkla beställningar. Men hotellet i sig såg inbjudande ut.
 

Jönsson

Medlem
Mycket trevligt. Får absolut kika på detta hotell någon gång. Åtminstone om man ska ha en lite mer av en romantisk weekend.
 

Kevinator

Medlem
Jag kommer aldrig glömma den fantastiska frukostbuffén på detta hotell, inte minst det guldiga mini-timglaset jag fick för att hålla koll på när tepåsen ska tas ur koppen :)
 

Direktorn

Medlem
Tack för recensionen. Blev en drink där förra året vid långpromenad i december när vi bodde på Sofitel Kudamm. Trevligt ser det ut, kanske nästa gång även om priset ligger lite högt för mig i Berlin.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant att läsa en "vanlig" recension av detta "rich&famous"-hotell jag promenerar förbi ibland. Är väl en motsvarighet till Grand Hotel i Stockholm, spelar i en helt egen liga, kanske inte standardmässigt men definitivt prestigemässigt. Är man viktig, rik och känd så är det här man bor helt enkelt.
 

jumbooze

Medlem
Rolig review, har du någon Discovery status hos GHA, jag fick en grym status recognition på Kempinski Jakarta även vid thirdparty booking ( Rocketmiles ).
Var då ”Black” med GHA
 

Agö

Medlem
Intressant att läsa en "vanlig" recension av detta "rich&famous"-hotell jag promenerar förbi ibland. Är väl en motsvarighet till Grand Hotel i Stockholm, spelar i en helt egen liga, kanske inte standardmässigt men definitivt prestigemässigt. Är man viktig, rik och känd så är det här man bor helt enkelt.
Precis så. Standardmässigt är det inte tillräckligt bra, jag kände nästan inget av den där flärden som man känner på t.ex. ett riktigt bra hotell i Asien.
 
Toppen