Senaste nytt

Några frågor och svar om SAS Amex och vouchern man får

blobloblo

Medlem
Tack även för informationen på 4. om hur man ser tillgängligheten för Singapore Airlines!

Har några tilläggsfrågor:
4. Kan man se Swiss awards på någon sida?

Samt nya frågor:

8. Det verkar vara extremt sparskrapat med EB-resor till New York med SAS (speciellt i business och även 1 år framåt). Brukar det vara så? Hur stor är chansen att boka i Plus och sen kunna uppgradera till business?
9. När det gäller Lufthansa, är det värt (och enkelt) att boka business och sen försöka boka om till first (tror det kostar 150 kr i ombokningsavgift väl) när det återstår 14 dagar innan resa och first awards släpps? Eller finns det någon anledning att vänta till first awards släpps och boka dem direkt (förutsatt att man är så flexibel)?

Tack på förhand gott folk!

4. Vad jag förstår är det F du är intresserad av? Du kan inte boka Swiss F med EB.
8. SAS släpper biljetter 330 dagar innan avresa. Det betyder inte att det inte kommer fler biljetter under året. Q1 och sommaren verkar vara lättast att få till C. Uppgradera på plats beror på hur full kabinen är. Men finns det ledigt samma dag som du reser bör du vara på plats när checkin öppnar. Vill du använda plusgrade (buda) så beror det helt på kabinläget och ditt och andras bud. Omöjligt att svara på.
8. Är du helt flexibel kan du vänta tills det finns något intressant. Tänk på att du inte kan vara borta längre än 14 dagar om du vill resa med LH t&r. Ja, det kostar 150 kr att ändra. Är du inte så flexibel bör du boka en resa de datum du vill, F eller C beroende på desination och bli glad om du får till LH. Det är något du aldrig ska räkna med.
 

Canadien

Medlem
På 8, Så är det främst för att se till att man får sina anslutningar till/från FRA/MUC eller om man har anslutningar på destinationen bokade. Det kan ibland vara glest med bonusbiljetter kort inpå resan även om jag oftast har lyckats hitta även anslutningarna.
 
Tack återigen för svaren, mycket uppskattat!

Håller på och pusslar med att boka min bonusresa (tänkte recensera efteråt) och som vissa beskriver: det är ett deltidsjobb minst sagt!

Det har tillkommit ett par frågor på nedanstående punkter, eller rättare sagt, mer att någon kan bekräfta om möjligt.

3. Ankomma med Lufthansa C och resa vidare med Lufthansa F= FCT
Ankomma med Lufthansa F och resa vidare med Lufthansa C=FCT

Om jag förstått det hela rätt?

8. Om jag ombokar t.ex. tur-resan till first class så kostar det 150 kr och sen ombokar jag retur-resan till first class så kostar det 150 kr? Det är samma totalkostnad i EB?
 

fcx

Medlem
8. Om jag ombokar t.ex. tur-resan till first class så kostar det 150 kr och sen ombokar jag retur-resan till first class så kostar det 150 kr? Det är samma totalkostnad i EB?

Det kostar 150 SEK per ändring. Ändrar du först utresan och sen hemresan kostar det 150+150=300 SEK. Ändrar du utresan och hemresan vid samma tillfälle så blir det 150 SEK.
 

Kevinator

Medlem
Mja den saken gäller endast FCT. Om man vill få tillgång till FCT med ankommande i LH F måste man ha en flight med LH group vidare från Frankfurt då de endast kör dig i bil till dessa plan.

Däremot är det helt OK att åka vidare med SAS tex från Frankfurt till Stockholm om man ankommer med LH F. Då har du dock endast tillgång till FCL inne i vanliga terminalen då alla F pax har rätt till ankomst lounge.

Vet också att man kan gästa på LH F biljett till FCL om den som blir gästad har en star alliance biljett samma dag, oavsett bolag. Dock måste passageraren lämna loungen samtidigt som LH F passageraren gör det.
Har man tillgång till FCT om man ankommer med SAS och ska vidare med LH F?
 
Toppen