Senaste nytt

Några frågor kring NextJet !

Alf

Medlem
Nu var väl SAAB "först", men ack så förvirrande det kan bli att de har ett plan som heter 340 =} Jag har provat båda, jag måste erkänna att jag hellre parkerar stussen i Airbus variant än SAAB, även om SAAB 2000 är rätt ok för att vara ett så pass gammalt plan.

Att trafikera Arlanda - Mariehamn med en A343 hade förvisso varit, episkt :D

Jag håller med dej, SAAB 2000 är faktiskt riktigt bra för att vara en turboprop, man sitter riktigt bra och ljudnivån är acceptabel. På sträckan OSD-ARN tar det bara 5 min mer med 2000. SF340 är däremot rena katastrofen ur komfort och ljudnivå och stabilitet.
 

NotRyan

Medlem
SAAB 340 är ju kult. Åkte senast förra våren ett gäng flighter med Loganair, riktigt trevligt..

Åkte för en herrans massa år sedan LLA-UME-SDL med SF340 och landade i Umeå i kraftig sidvind vilket var en "cool" upplevelse. Det var bättre förr... Flygbolagens nuvarande favorit ATR beter sig som en tax i dåligt väder...

Förlåt om jag nu förolämpade alla taxar därute
 

chazzie

Medlem
Ja, SAAB 2000 har ju AVBR, dvs "motljudsteknik" som t ex används i BOSE QC lurar. Funkar riktigt bra!

Ja, faktiskt, förut trafikerades OER med SB20 men tyvärr är det nu mer ATR från -70 som inte är fullt lika tysta :) Vad jag förstod på någon som visste vad de pratade om så spelar de in ljudet i kabinen, fasvänder det 180 grader och spelar upp det igen.
 
Toppen