Senaste nytt

Några fördelar att boka via resebyrå

Alf

Medlem
En fördel sett ur företagets sida är att förenkla för produktiv personal.
Lite tungt att en exempelvis konsult skall lägga "onödig" tid på att fixa resor när denne kan jobba med betalda uppdrag.

Håller inte med dej om att man lägger "onödig" tid på att själv boka. Den tiden ingår i overhead och är inte speciellt stor. Finns inget att spara på att låta en resebyrå göra jobbet eller en travel manager tjänst inom företaget. Det blir i regel bara sämre med usla snålbiljetter som inte går att boka om och voucher på hotell som är enormt oflexibla. Det blir inte dyrare för någon genom att göra det själv och så har man också full koll på resan. Men det finns ju massor av medarbetare som totalt struntar i hur man åker och bor och dom kan ju använda resetjänsterna. Men det är oftast dom som får problem att reda ut på plats när resan skall ändras eller man åker hem tidigare. Jag har med denna lilla tid för att beställa resor i min overhead och då blir även denna betalt uppdrag.
 

Valley

Medlem
Synd bara att man lägger mer tid på att få resebyrån att göra rätt än att boka själv.. :)

Är tyvärr ett (stort) problem för vad jag känner till, många av oss.
Man får helt enkelt inte bry sig och acceptera. Tog mig 3 mail extra häromdagen innan jag fick som jag bett dem göra från första början.

Hade häromdagen en disk. med en kamrat om Carlson Wagonlit. Och vi hade exakt samma erfarenheter.
 

Valley

Medlem
Håller inte med dej om att man lägger "onödig" tid på att själv boka. Den tiden ingår i overhead och är inte speciellt stor. Finns inget att spara på att låta en resebyrå göra jobbet eller en travel manager tjänst inom företaget. Det blir i regel bara sämre med usla snålbiljetter som inte går att boka om och voucher på hotell som är enormt oflexibla. Det blir inte dyrare för någon genom att göra det själv och så har man också full koll på resan. Men det finns ju massor av medarbetare som totalt struntar i hur man åker och bor och dom kan ju använda resetjänsterna. Men det är oftast dom som får problem att reda ut på plats när resan skall ändras eller man åker hem tidigare. Jag har med denna lilla tid för att beställa resor i min overhead och då blir även denna betalt uppdrag.

Allt är relativt. Men har man ett 20-tal som flänger runt jorden hela tiden så blir det en väldigt massa timmar på årsbasis. Som arbetsgivare skulle jag se att man utförde ett produktivt arbete istället.
Sedan håller jag med dig om att resebyråer är mycket dåliga i förhållande till det man skall kunna förvänta sig.
Har själv en gång i världen gjort som du skriver. Gav blanka den i stora affärsresebyrån för det var bara dyrt och dåligt.
Som jag även skrev i tidigare inlägg. Denna gång gav jag uttryckligen byrån de flighter jag skulle ha. Och ändå så gav man blanka smurfen i det och kom tillbaka med väldigt konstigt svar som ursäkt.
Först 3:e gången blev det riktigt
 

Senator

Moderator
Jag tror verkligen man måste skilja konsument och företagande, även små företag. Om jag skulle ha anställda hos mig skulle det vara ohört viktigt för mig att en var tid veta vart min anställda är. Inte som en Orwellian åtgärd, men för att veta i fall något händer ut i den stora världen att snabbt ta reda på vart folk är. Visst kan det göras på andra sätt, men ansvarsfrågan är viktig.

Vid ett större hot, olycka, terrordåd, naturkatastrof är de första timmarna viktiga. Kan man besitta nödvändig information, är det bra. Också i en liten organisation kan en bra resebyrå hjälpa här.
 

agehall

Medlem
Jo, den aspekten är håller jag med om är mycket viktig. Tyvärr är det få som faktiskt tänker på detta.

Jag anser dock att det finns bättre lösningar än att anlita en resebyrå för att uppnå detta.
 

Alf

Medlem
Det @Senator nämner om att veta var folk finns på en tjänsteresa eller när man reser privat är viktigt. Då jag har jobbat både som anställd och i mitt företag har vi gjort en resplan med flyg och hotell och besökare med tel. nr som man kan bli kontaktad på. Jag ser inte stt detta skulle bli bättre genom att använda en resebyrå.

Jag har själv blivit strandsatt en gång när jag skulle till en plats norr om LAX på ett projektmöte och det inträffade en ganska omfattande jordbävning i LA som medförde att flygplatsen stängde under en dag. Jag hade då ett par personer som redan kommit till LAX och hamnade mitt i jodbävningen. Själv kom jag till ORD och inte vidare till LAX eftersom flygplatsen där var stängd. Det blev att ta in på hotell på ORD och försöka få orning på det hela. Hittade personerna i LAX som var kvar i stan eftersom det var svårt att ta sig utanför. Kontaktade företaget vi skulle besöka. Där var de flesta hemma för att ta hand om sina skador på sina hus. Det var inte ens aktuellt för dessa personer att åka till jobbet och ha möte med oss, dom hade viktigare saker att ta hand om. Vi ställde så klart in mötet och åkte hem. Den hjälp vi fick från resebyrån var inte så mycket eftersom tidskillnaden gjorde att det blev svårt med kommunikationen. Man hade inte något krav på 24 tim tillgänglighet. Resebyrån hade naturligtvis noll koll på hur det såg ut i LAX. Vi fixade våra hemresor själv, vilket var mycket enklare när vi befann oss på flygplatsen.

Här blev man snabbt medveten om hur usla billiga flygbiljetter var när man snabbt behövde en ny hemresa och hur dålig en hotellvoucher är när man ombokar. Jag har hela min tid som anställd och företagare vägrat att resa på superbilliga flygbiljetter som inte går att boka om på långresor. När jag blev företagare skrev jag med glädje in detta i vår resepolicy. Bättre med ett bra kreditkort än en resebyrå.
 

johhenrik

Medlem
Fast behovet av ombokningsbart eller inte är ju helt klart individuellt. Jag har rest i snart 20år och har aldrig handlat ombokningsbart, förrutom om det råkar vara det. Alltså, jag har aldrig haft det som kriteria. Jag har garanterat sparat upp emot en miljon under dessa år på att inte betala för en förmån som jag otroligt sällan använder. De gånger jag måste boka om och min biljett inte tillåter det, då tar jag den smällen. Visst, enskilt kan det bli dyrt, men bara över ett år är det ju en otrolig besparing.

Men jag förstår ju, att om man har ett mer hektiskt resande än vad jag har. Fram och tillbaka över dagen etc, då finns det ju en poäng, men jag bokar om en resa kanske en gång per år.

Sen att hålla reda på var alla är, det kan man ju lösa ganska enkelt med Tripit och deras företagstjänst, så man kan ha alla anställda i en grupp, automatisk kalender över bolaget etc.

Men, som jag sagt tidigare. Resebyrå eller inte, är ju väldigt individuellt vad man värdesätter. Jag är övertygad om att det passar många, även om jag själv inte är speciellt sugen.
 

pep

Medlem
Fast behovet av ombokningsbart eller inte är ju helt klart individuellt. .......Resebyrå eller inte, är ju väldigt individuellt vad man värdesätter. Jag är övertygad om att det passar många, även om jag själv inte är speciellt sugen.
Ombokningsbar eller ej handler ikke kun om rejsebureau eller ej: mange billige billetter købt hos airlines er ej heller ombokningsbare. Endvidere kan man hos visse rejsebureauer og OTA's mod en merpris få lov at ombooke eller aflyse...,,
 

Alf

Medlem
Som egen företagare kan man göra ett avtal med ett flygbolag till de platser man ofta besöker och i detta avtal kan man förhandla bort vissa restriktioner samt få en del andra förmåner.
Jag hade på den tiden jag var anställd och AA flög på Stockholm ett avtal som medförde rabatterade priser till LAX samt bekräftad uppgradering till klassen över den bokade. Mycket bra avtal som vår Travel Manager blev mycket upprörd över eftersom han inre blivit inblandad. Jag lovade honom att gå på hans avtal om han lyckas med ett bättre avtal. Vi reste på mitt avtal så länge AA flög på Stockholm.
 
Resebyråer...
...har ofta rabatter som de kan dela med sig av om ni är en stor kund.
...kan boka biljetter som inte finns på bolagets egna hemsida.
...kan sätta ihop biljetter med såkallade s.p.a avtal (special pro rate agreement)
...kan sätta dig på waitlist
...är ansvariga att meddela dig och fixa vid schedule change
...har egen hotline till flygbolagen
Osv
 
Toppen