Senaste nytt

Någon sugen på Air Koryo?

jsn

Medlem
Mycket underhållande krönika :D Svajar till i magen – på världens värsta flyg | Gunilla von Hall | SvD

"Okej, det finns inga in-flight-tidningar, flygvärdinnorna är rätt sura och luftkonditioneringen fungerar inte. Massiv propaganda med en glittrande glad Kim Jong-Un visas under på små bildskärmar under hela flygningen.Maten är ett mysterium: en platt hamburgare som går under namnet Koryo-burgare landar i knät. Ingen verkar veta vad det är för slags kött. Även den blodröda såsen som är smetad på hamburgaren är svår att identifiera."

"Men de kopparfärgade skinnsätena är bekväma, benutrymmet generöst och säkerhetsbältena fungerar fint. I business ligger det till och med små guldfärgade sidenkuddar på sätena. Planet lyfter utan problem – och landar någorlunda väl efter ett par timmars flygning över Gula havet."
 
Och som vanligt i detta land ligger krönikan bakom en.... betalvägg. Svensk media i ett nötskal - så man skall alltså betala för att läsa vad jag misstänker är en förvirrad beskrivning av en flygning med en Tu-204-100V (ibland kallad B).

Om jag får jämföra Air Koryos Tu-204-100V med Spanairs A321 känns den förstnämnda fräschare, bättre underhållen och med högre komfort (trots att Spanair inte var något att skriva hem om var det ändå en intressant upplevelse). Hamburgaren är klassisk men beror också på var catering hämtas. ACn är en underhållsfråga.

Air Koryo brukar ständigt utnämnas till det "sämsta" flygbolaget men jag måste säga att den titeln snarare hör hemma på diverse andra bolag (gamla hederliga ValuJet ligger väldigt bra till för den titeln trots att det inte finns lägre och Allegiant ligger också tämligen bra till här).

Jag flyger hellre med Air Koryo än betalar för svensk betalväggsmedia, den saken är klar (det är patetiskt när krönikor och insändare samt lätt rewritade pressreleaser hamnar bakom betalväggarna.... det är en sak att tidningen vill ha betalt för EGENPRODUCERAT material men insändare och krönikor samt pressreleaser kan knappast räknas till den kategorin).
 
Och som vanligt i detta land ligger krönikan bakom en.... betalvägg. Svensk media i ett nötskal - så man skall alltså betala för att läsa vad jag misstänker är en förvirrad beskrivning av en flygning med en Tu-204-100V (ibland kallad B).

Om jag får jämföra Air Koryos Tu-204-100V med Spanairs A321 känns den förstnämnda fräschare, bättre underhållen och med högre komfort (trots att Spanair inte var något att skriva hem om var det ändå en intressant upplevelse). Hamburgaren är klassisk men beror också på var catering hämtas. ACn är en underhållsfråga.

Air Koryo brukar ständigt utnämnas till det "sämsta" flygbolaget men jag måste säga att den titeln snarare hör hemma på diverse andra bolag (gamla hederliga ValuJet ligger väldigt bra till för den titeln trots att det inte finns lägre och Allegiant ligger också tämligen bra till här).

Jag flyger hellre med Air Koryo än betalar för svensk betalväggsmedia, den saken är klar (det är patetiskt när krönikor och insändare samt lätt rewritade pressreleaser hamnar bakom betalväggarna.... det är en sak att tidningen vill ha betalt för EGENPRODUCERAT material men insändare och krönikor samt pressreleaser kan knappast räknas till den kategorin).

Du missade inte särskilt mycket, men slutsatsen i krönikan var väl att det trots allt inte alls kändes särskilt osäkert att flyga med detta bolag.
 

Resenären

Medlem
Inte så dum krönika. Men med tanke på den fina BC-rapporten för ett tag sedan, så undrar man ju om följande påstående:
"Nu finns inga andra alternativ att ta sig till Pyongyang. Så vi kliver ombord på Air Koryo på flygplatsen i Peking tillsammans med andra hugade Nordkorea-resenärer. Och blir positivt överraskade."
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Och som vanligt i detta land ligger krönikan bakom en.... betalvägg.
Nu har man ju då, vanligtvis, en prenumeration på SvD i vilket fall som helst?! Krönikörerna är avlönade och vill du läsa dessa, med det så kallade egenproducerade materialet, då får du betala precis som alla andra. Sluta leva i ”allt-ska-vara-gratis”-samhället. Det är ett kommiunisttänk som känns väldigt olikt dig Matts?!
 

danielhog

Medlem
Och som vanligt i detta land ligger krönikan bakom en.... betalvägg. Svensk media i ett nötskal - så man skall alltså betala för att läsa vad jag misstänker är en förvirrad beskrivning av en flygning med en Tu-204-100V (ibland kallad B).

Om jag får jämföra Air Koryos Tu-204-100V med Spanairs A321 känns den förstnämnda fräschare, bättre underhållen och med högre komfort (trots att Spanair inte var något att skriva hem om var det ändå en intressant upplevelse). Hamburgaren är klassisk men beror också på var catering hämtas. ACn är en underhållsfråga.

Air Koryo brukar ständigt utnämnas till det "sämsta" flygbolaget men jag måste säga att den titeln snarare hör hemma på diverse andra bolag (gamla hederliga ValuJet ligger väldigt bra till för den titeln trots att det inte finns lägre och Allegiant ligger också tämligen bra till här).

Jag flyger hellre med Air Koryo än betalar för svensk betalväggsmedia, den saken är klar (det är patetiskt när krönikor och insändare samt lätt rewritade pressreleaser hamnar bakom betalväggarna.... det är en sak att tidningen vill ha betalt för EGENPRODUCERAT material men insändare och krönikor samt pressreleaser kan knappast räknas till den kategorin).
Fast krönikor är väl definitionen av egenproducerat?

Det är ingen direkt nyhetsåtergivning utan en person som målande beskriver sina egna åsikter.
 

AlexS

Medlem
Flög 2017 inrikes med Air Koryo med Tu-154 och Il-18 (som varit i trafik sen 1968)
Trevlig upplevelse! Juice och joghurtdryck serveras gratis i ekonomi.

På inrikesterminalen i Chongjin / Orang airport är det jättesköna soffor, lite "lounge" känsla med inslag av 50 tal, blanding mellan Kina och Sovjet, ett litet fikarum där man kan köpa nudelsoppa, blev bjuden på fisk av några koreaner.

Än fördel med att flyga i N.K. är att risken att krocka med något annat flygplan i luften är väldigt låg. Det är ju på sin höjd max 2 (civila) plan över norra halvön samidigt :)
 

Attachments

  • timeskoryo.JPG
    timeskoryo.JPG
    58,9 KB · Visningar: 297

Johanna

Medlem
Jag har flugit Koryo och tyckte dom var helt ok. Burgarna är goda även om man inte förstår vad dom är gjorda av. Personalen var inte otrevligare än på annan random flight och det kändes inte otryggt på något annat sätt heller.
 
Nu har man ju då, vanligtvis, en prenumeration på SvD i vilket fall som helst?! Krönikörerna är avlönade och vill du läsa dessa, med det så kallade egenproducerade materialet, då får du betala precis som alla andra. Sluta leva i ”allt-ska-vara-gratis”-samhället. Det är ett kommiunisttänk som känns väldigt olikt dig Matts?!

Jag betraktar svensk media som genomgående skräp så lusten att betala för MSM-SE finns inte hos mig (min betalningsvilja är däremot närvarande för utländsk media). Problemet med de svenska tidningarna är ju dock att de är rent urusla på webben i.o.m att de lägger ut en massa artiklar och klickar man på dessa åker man in i betalväggen. Ta och lägg betalmaterialet bakom en ordentlig betalvägg istället och ha en hemsida med "notiser" samt prenumerationsinformation (inklusive ett smakprov på vad man får som prenumerant) och producera en ren e-tidning (d.v.s när man betalar får man upp denna som då öppnas via t.ex iPaper eller liknande).

Flight International är ett exempel på hur man kan lägga upp det.

Sedan är ju sättet de svenska tidningarna levererar irriterande av det enkla skälet att det går att länka till artiklarna men klickar man åker man in i betalväggen direkt. Det blir ju snarast clickbait.

Svensk media har fått panik p.g.a en icke-fungerande affärsmodell vilket leder till att de försöker ta betalt utan att inse att det ställer en del krav, dels på kvaliteten, dels VAD man tar betalt för (TT-nyheter, insändare och liknande är inte hårdvaluta, nej) samtidigt som en gammal vanlig webbsida helt enkelt inte är bra nog, i "betalvärlden" behövs något mer attraktivt, alltså ett elektroniskt magasin (tänk PDF-version av den tryckta tidningen kompletterad med multimediala inslag).

Det är också svårt att motivera betalning för svensk media när utländsk dito levererar nyheter kostadsfritt och alternativen är många. Problemet ligger i att den moderna tekniken gjort "nyheter" till något som är lättillgängligt i överflöd vilket gör att den produkten inte utgör någon hårdvaluta. Granskande journalistik och reportage är däremot det men där har svensk media dragit ner kraftigt. Dessutom är konkurrensen hård inom t.ex reportage (varför betala för en svensk dagstidning för att läsa om resor när Readly och andra tjänster erbjuder fullvärdiga resemagasin?).

De svenska dagstidningarna är inte bra på denna omställning och deras teori om att man kan locka prenumeranter genom att få folk att länka till betalartiklar lär knappast fungera så bra heller. Idag vet man att en svensk länk med 99% sannolikhet leder till en betalvägg vilket gör att man enkelt ignorerar dessa.

Jag måste också säga att min "betalningsvilja" för svensk media (fackpress undantaget) inte direkt styrks av krönikor som i denna tråd eller alla rapporteringar om "tågbanor" och "trodde-min-sista-stund-var-kommen" efter kompressorstall på en motor. Det är The Sun-kvalitet eller lägre.

Glöm inte "agendajournalistik" vilket bara det är ett ytterst problematiskt begrepp (varsågod och betala för att läsa artiklar som filtrerats genom ett politiskt filter).

Jag blir inte heller direkt övertygad om att svensk MSM är något bra med argument om att "man inte kan tro att det är gratis på nätet" och liknande - ja, det är helt riktigt att det kostar pengar att producera bra redaktionellt innehåll men vi talar nu om tidningar som.... drar ner på detta.

Det är dags för MSM att antingen vakna upp eller lägga ner. Dagens modell fungerar inte.

Vill de ha betalt? Det är helt OK men skrota då era nuvarande clickbait-sidor, lägg innehållet i e-tidning/magasin som är enkelt att hantera via en tjänst och ha en hemsida med rena notiser (en notis innebär inte ingress plus "För att läsa denna artikel måste du betala") samt smakprov (t.ex ett äldre provexemplar på e-tidningen) som stimulerar till prenumeration. Tidskrifterna klarar av övergången och Readly är ett bra exempel på en tjänst som faktiskt levererar.

Svensk MSMs allra största problem är dock att de försöker ta betalt för korta "nyheter" och det är just där det blir problem eftersom dagens nyhetsrapportering är sådan att detta finns i överflöd - vad man kan ta betalt för är analyser, reportage och annat - alltså grävande journalistik men det är inte där fokuset ligger - nedskärningar på t.ex lokalbevakning och annat säger en hel del).

Slutligen är det knappast en god idé att "utgå ifrån" att folk prenumererar på svensk MSM idag, upplagorna har rasat i botten. Länkar man in clickbait-artiklar är sannolikheten hög att deltagarna åker in i betalväggen.
 
Fast krönikor är väl definitionen av egenproducerat?

Det är ingen direkt nyhetsåtergivning utan en person som målande beskriver sina egna åsikter.

Jag är ingen direkt anhängare av journalisters "åsikter" överlag även om jag kan hålla med om att en krönika är "egenproducerat material". För min del är krönikor ofta tämligen flummiga, knappast något som lockar till prenumeration. Undantaget är vissa krönikor i fackpressen som kan vara bra och tänkvärda om de behandlar något specifikt ämne OCH den som skriver faktiskt gör det på ett sätt som är insatt (ett typexempel är Flight Internationals Mr Learmont som skriver utmärkta krönikor och artiklar om flygsäkerhet).

För min del har jag insett att jag helst ser att svensk MSM försvinner och ersätts med något som är bättre på att följa med tiden... "Agendajournalistik", "Faktiskt.se" (domänkapning eftersom det var ett HiFi-forum som tvingades bli Faktiskt.io) etc ihop med betalväggar (observera att det inte är fel att ta betalt för journalistik men svensk MSM har ju en rent usel implementation av det) gör att den svenska MSM planterat sig själv på journalistikens soptipp. T.o.m The Sun känns ju mer tilltalande ibland.

En betalvägg av typen "länka gärna våra artiklar, klicka gärna på länkarna och sedan få upp en hurtfrisk uppmaning om att betala" är ett irritationsmoment av rang. En dito vägg som inte är en vägg utan snarare en hemsida med notiser, ett smakprov på e-tidningen och marknadsföring av densamma samt en snyggt producerad, designad elektronisk tidning/magasin) är däremot utmärkt bra.
 
Toppen