Senaste nytt

Någon som varit i Gambia? Tips och råd önskas

Ok, tack så länge för all information!, det är väldigt nyttigt.

-Jag kan tänka mig att många är väldigt påstridiga.

Absolut blir det Vueling blir det en rapport.
Rapport kanske kommer ändå, men jag har hört fler som flugit med Vueling till Las Palmas via Barcelona och tyckt det varit bra!

Det som är bra med Brussels, precis som Jacob sade, är ju att de är stora på Afrika. Kikar man sedan på deras comfort-level och maten, även på Airline meals och Skytrax så verkar det som ett bra alternativ.

Jag är verkligen 50/50 om jag ska åka till Gambia eller inte. Man vill ju i vart fall kunna strosa runt i Serrekunda och även strosa på stranden. Man vill ju inte bli blåst bara för att man tar en öl i solstolen lixom!?

Även magproblemen kan göra så att jag stannar hemma, är skraj för sådant tyvärr!,
 

Jacob

Medlem

Snosken

Medlem
Jag spenderade nyår i Gambia för 1½ år sen och reste Business med Brussel Airlines. Kändes tryggt med ett bolag som kan Afrika rätt bra. Väl på plats måste jag säga att jag aldrig kände mig "otrygg", nu var jag där med en vän från Gambia, men detta är ett av dom mest säkra länderna i Afrika. Däremot ska man se upp med ficktjuvar, definitivt på den trånga marknaden i Serrakunda.

Vad gäller mat så åt jag både på lokala hak, hemma hos folk, i mitt fadderbarns by och jag blev aldrig magsjuk, men det skadar ju inte att vara försiktig. Självklart kolla upp vaccin innan.

På kusten är det turistområden, vill man inåt landet så är vissa vägar rent bedrövliga, det finns typ 1 enda bra väg i hela landet, den är å andra sidan jäkligt bra haha.

Jag vill även tipsa om en bok som jag köpte och läste innan min resa, berättar om dom olika delarna i landet och lite vad man kan förvänta sig. "Gambia den leende kusten"

Gambia - den leende kusten: ett land, ett folk, en kultur - Foday Yaya Drammeh - Bok (9789163716072) | Bokus bokhandel
 
Stort tack Snosken!

Det här var väldigt informativt och bra svar. Det du skriver, det är just det som gör mig 50/50 om man säger så, men jag ska absolut kolla upp boken som du skrev om. Tack! =)
 

Snosken

Medlem
Kunta Kinthe Island är lite lurigt. Det finns många oseriösa guider som tar ut hutlösa priser för att åka dit.

Överhuvudtaget är det så med priserna där, förmodligen som i övriga Afrika, att vi västerlänningar har ett högre pris än lokalbefolkningen. Jag vet när vi skulle in på ett ställe där dom hade massa apor. Mina 2 vänner gick in gratis och jag fick betala, men det är fortfarande otroligt billigt.
 

jtq

Medlem
Jag har varit ett antal gånger i Gambia på jobb.

Har flugit både med Ving och Brussels, jag skulle ha valt Ving om jag skulle resa igen. När man flyger med Brussels så är det mellanlandning för att släppa av/på passagerare på vägen ner i antingen Sierra Leone eller Conakry och man får sitta kvar i planet och vänta och det är ingen höjdare, varmt och svettigt... Kanske skulle det vara lättare att härda ut i business.

Som nämnts tidigare är Gambia ett lugnt och tryggt land med vänlig befolkning men det kan vara lite överväldigande och jobbigt att få 10 nya kompisar varje gång man sätter sin fot utanför hotellet. Att hantera "come see my shop" i Asien är rena söndagsskoleutflykten jämfört med en promenad på stranden i Gambia. Malariaprofylax rekommenderas, två andra kollegor åkte ner utan en gång och den ene blev sjuk första veckan och de bodde i Senegambia och rörde sig inte ute på landsbygden. Handsprit är bra att ha innan man äter eller stoppar fingrarna i munnen.

Personligen hade jag lagt semesterkassan på annat resmål :)
 
Toppen