Senaste nytt

Någon som testat Qatar Airways economy class?

Singapore

Medlem
Får man fråga om vilken destination du funderar att åka till? Som alla verkar vara enade om är CPH/ARN - DOH ingen höjdare, medan vidare fighten brukar vara bättre och snarare det som de vunnit priser på.
 

Glenn E

Medlem
Qatar har en bra ekonomiprodukt. A330 har ett bra inflight entertainment system även om B777 systemet är bättre med större skärm. Dessutom kan man börja se på film redan på marken i deras B777. Maten är rätt bra tycker jag. Man får 2 måltider på denna 6 timmars flygning mellan Doha och Stockholm. Den andra måltiden är en arabisk varm fylld smörgås. Ekonomi terminalen i Doha är ganska kal och tråkig.
Jag skulle inte vilja vara där mer än 3 timmar. Om man har Diners Club kort (eller Priority pass) kan man komma in i Bussiness loungen för övriga flygbolag. Qatars business passagerare har en egen terminal. Denna lounge är det enda stället i hela ekonomi terminalen där de serverar alkohol.
Jag tycker Qatars ekonomi klass kommer tvåa efter Singapore Airlines. Den är mycket bättre än SAS.
 
Jag har flugit ARN-DOH-MEL med A330/77L våren 2010 och det var blandade upplevelser.

A330 till DOH var en genomsnittlig Economy klass med rätt många fulla svenskar ombord. Planen är är några år gamla men i nivå med t ex SAS A330or såvitt jag minns.

DOH (flygplatsen i Doha) är nog den sämsta flygplats jag varit på, åtminstone om man räknar in förväntningar. Det fanns ingenting att äta, det var trångt, toaletterna var mycket otrevliga och jag trivdes inte alls. Ironiskt nog är Premium Terminal bland det bättre man testat.

77L eller Boeing 777-200LR flighten till Melbourne var däremot mycket bättre. Planet var bara 2 månader gammalt, stora IFE skärmar och gott om benutrymme. Jag tycker det var toppen för att vara ekonomiklass.

En detalj som vi skrattade åt efteråt. QR ändrade tidtabellen för returflighten och det var inget vi noterat. Vi checkade in på MEL glada och nöjda utan att inse att vi kommit bara några minuter före sista incheckning. Vi var absolut sist genom säkerhetskontroll och till gaten.
 

Stefan62

Medlem
Får man fråga om vilken destination du funderar att åka till? Som alla verkar vara enade om är CPH/ARN - DOH ingen höjdare, medan vidare fighten brukar vara bättre och snarare det som de vunnit priser på.

Det är närmast Singapore eller Bangkok jag funderar på.

Just kring Qatar Airways verkar det finnas många skiftande uppfattningar - ställer jag samma fråga om SAS/Finnair/Swiss så får jag kanske ett mer ensat svar....?
 
Last edited:
Min erfarenhet av QR är, som för många andra, mycket skiftande. Ena gången mycket bra, andra gången chartervarning. Kontrollera vilket säte du får då det finns ett antal elektronikboxar monterade under sätena som minskar ditt benutrymme högst avsevärt(kommer inte ihåg vilken flygplanstyp det var på).

Doha som flygplats är galet tråkig, ska man ha ett långt stopp där ska man se till att inte flyga från norden eftersom vi är undantagna från deras "fritt hotellrum vid långa väntetider". Annars kan man alltid ta en taxi downtown och fördriva lite tid.
 
Min erfarenhet av QR är, som för många andra, mycket skiftande. Ena gången mycket bra, andra gången chartervarning. Kontrollera vilket säte du får då det finns ett antal elektronikboxar monterade under sätena som minskar ditt benutrymme högst avsevärt(kommer inte ihåg vilken flygplanstyp det var på).

Doha som flygplats är galet tråkig, ska man ha ett långt stopp där ska man se till att inte flyga från norden eftersom vi är undantagna från deras "fritt hotellrum vid långa väntetider". Annars kan man alltid ta en taxi downtown och fördriva lite tid.

Det är på 330 och är enbart vid fönsterplats.
 

Unicornone

Medlem
Har flugit 4 ggr med dem i economy, tre riktigt fräscha kärror två av dem B777 och en A330. Har flugit en lite sunkigare A330 också.

Plats och stolar är ju itne så mycket bättre så man jubler, det är ju economy trots allt...

Maten, instämmer med Traveller s dotter det var en j-a massa kyckling inget annat än kyckling har jag lyckats få men det är väl till viss del religionsrelaterat antar jag. Men första gången är det ok sen börjar salmonellaankan växa i munnen (iaf i min mun)

Bra service och trevligt bemötande, hade absolut bästa pris förra året till DPS från ARN i feb, låg över 1000:- under närmaste konkurrent.

Sen var väl 8h i Doha ingen dröm precis... Har ju besökt några roligare flygplatser genom åren. Eftersom det i princip bara är Qatar som flyger där så har man ju ingen fördel av EBG mfl.
 
Toppen