Senaste nytt

Någon som ska till USA och har "lite" plats över i sin väska? ;)

NyfikenGrau

Medlem
Om man vill ta chansen är inte risken så stor då det blir typ samma kostnad som om man köpt hemma.

Jag kanske missförstår något nu, men det låter som du menar att kostnaden blir densamma om man chansar, alltså går på grönt och blir upptäckt, som om man köpt prylen i Sverige till att börja med?
Om det är så, förstår jag inte varför man har en tullkontroll öht. Hela grejen med böter för smuggling (vilket man ju får om varan upptäcks i grön fil) är ju att det ska bli dyrare än om man köpt varan i Sverige...eller? Annars är det ju bara att smuggla för fullt, om det värsta som kan hända är att man får betala samma pris som i affär i Sverige.

Annars är jag med på vad du skriver om korrekt erlagd importskatt/tull, dvs gå på rött vid ankomst. Där kan nog slutsumman bli betydligt billigare än i affär i Sverige totalt sett, beroende på vilken produkt vi pratar om.
 

nota bene

Medlem
Jag kanske missförstår något nu, men det låter som du menar att kostnaden blir densamma om man chansar, alltså går på grönt och blir upptäckt, som om man köpt prylen i Sverige till att börja med?
Om det är så, förstår jag inte varför man har en tullkontroll öht. Hela grejen med böter för smuggling (vilket man ju får om varan upptäcks i grön fil) är ju att det ska bli dyrare än om man köpt varan i Sverige...eller? Annars är det ju bara att smuggla för fullt, om det värsta som kan hända är att man får betala samma pris som i affär i Sverige.

Annars är jag med på vad du skriver om korrekt erlagd importskatt/tull, dvs gå på rött vid ankomst. Där kan nog slutsumman bli betydligt billigare än i affär i Sverige totalt sett, beroende på vilken produkt vi pratar om.

Ta t.ex. http://www.aklagare.se/PageFiles/3493/Bilaga 18 Straff för smuggling 2006-1137.pdf

Smuggla 9 liter JW blue köpt i t.ex. kina för 1300/liter (kollegan köpte iaf detta på någon deal för ett tag sedan). Med 2500/9 i böter blir literpriset ändå betydligt billigare än hemma?

Det finns lite konstigheter i diverse boter...

Fick förra året en parkeringsbot i Boden på 140kr, det kostade 160kr att betala för parkeringen på hotellet... (Iofs gratis 2 tim på stan, men satt fast i konferens så gick inte att springa för att flytta på bilden stup i ett)

Notera att jag absolut inte uppmanar till smuggling; men böterna är inte alltid så avskräckande...
 

NyfikenGrau

Medlem
Tackar, väldigt intressant, nota bene...jag trodde bötesbeloppen i Sverige låg betydligt högre än så. Det får bli SAS nästa gång till USA då ;)
 

agehall

Medlem
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte tullen i Sverige bryr sig speciellt mycket om varusmuggling för privat bruk. Råkar de inspektera någon som har med sig prylar som ska förtullas har de väl inte så mycket val än att bötfälla dem, men i princip har jag fått uppfattning om att det enda de verkligen letar efter är organiserade saker samt knark.
 

jth

Medlem
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte tullen i Sverige bryr sig speciellt mycket om varusmuggling för privat bruk. Råkar de inspektera någon som har med sig prylar som ska förtullas har de väl inte så mycket val än att bötfälla dem, men i princip har jag fått uppfattning om att det enda de verkligen letar efter är organiserade saker samt knark.

Det stämmer i allt väsentligt. Jag har bekanta inom tullväsendet och det de prioriterar är knarket och organiserade smugglingsoperationer. Om det råkar slinka in en flaska sprit eller en ipad extra är inte något de som står i tullfiltret ligger sömnlösa över. Däremot har man de senaste åren lagt mycket energi på att se till att så mycket av de paket som kommer in med post från utanför EU förtullas, så där får man nog kallt räkna med pålägg av tull och moms.
Därmed inte sagt att man kan räkna med straffrihet, så jag brukar som sagt försöka få sakerna att se "använda" ut. Och om man kommer traskande med resväskan full av iphones i orginalförpackning så är det väl på gränsen till organiserat och då är det ju naturligt att de är mer intresserade av att ingripa.
 

agehall

Medlem
Jag tycker det låter som en otroligt sund inställning. Om man skulle försöka jaga varenda pryl som (iaf tekniskt sett) smugglas in så skulle det nog kosta samhället otroligt mycket för väldigt lite utdelning. Fokusera på sådan vi inte vill ha in, som vapen och droger.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det jag själv har hört från personer med insyn är att flygsmugglingen har minskat och fortsätter minska betydligt för att det helt enkelt är för stor insats till för liten utdelning och för att det finns mycket smidigare vägar in - båtar (allt från privata till färjor) och bron är tydligen huvudrutterna in till Sverige.
Vidare har jag hört att det inte alls är säkert att knark alltid är det stora problemet - smugglarna gör en kalkyl på vinst, risk, mängd, påföljder etc. Tung narkotika via flyg ger hög vinst om man kommer igenom, men tyngs ner av hög upptäcktsrisk och jobbiga straff.

Tobak är tydligen grejen just nu..
 

Johan_G

Medlem
Ta t.ex. http://www.aklagare.se/PageFiles/3493/Bilaga 18 Straff för smuggling 2006-1137.pdf

Smuggla 9 liter JW blue köpt i t.ex. kina för 1300/liter (kollegan köpte iaf detta på någon deal för ett tag sedan). Med 2500/9 i böter blir literpriset ändå betydligt billigare än hemma?

Det finns lite konstigheter i diverse boter...

Fick förra året en parkeringsbot i Boden på 140kr, det kostade 160kr att betala för parkeringen på hotellet... (Iofs gratis 2 tim på stan, men satt fast i konferens så gick inte att springa för att flytta på bilden stup i ett)

Notera att jag absolut inte uppmanar till smuggling; men böterna är inte alltid så avskräckande...

Förlåt min okunskap, men är det inte så att man förutom böterna också måste betala in alkoholskatten på smuggelgodset för att få ut det från tullen?
 

nota bene

Medlem
Förlåt min okunskap, men är det inte så att man förutom böterna också måste betala in alkoholskatten på smuggelgodset för att få ut det från tullen?
Svar ja, men i detta fall är det 254kr per liter i alkoholskatt och 4kr per liter i tull.Detta leder till totala kostnader på ca 500 per flaska, ie 1800 per liter. Detta är fortfarande någon hundring under bolagets pris i detta extrema fall. Poängen är att det finns varor där reglerna inte lyckas med det de är tänkta att göra!
 
Toppen