Senaste nytt

Någon som ska till USA och har "lite" plats över i sin väska? ;)

Patrick

Medlem
Haha, usch för tsa. ;)

Jag får väl ta en weekend i USA själv. Kanske lika bra att testa mina usdm poäng och ta en resa i F. ;)
 
Jag skall eventuellt till USA i december. Jag vet inte ännu om jag kommer ha plats i bagaget, men om jag har det så kan jag fixa det. Sätter du in pengarna innan köpet? Jag har ingen aning om tullavgiften på reservdelar, men om vi räknar högt på 10% och sen 25% moms så blir det 15k.
 

Patrick

Medlem
Jag inser nu att jag var oklar, det kan lätt bli så då man är insnöad. ;)

Det enda jag behöver hjälp med är att frakta hem den, den blir självklart betald och levererad till hotellet/kontoret. :)
 

jth

Medlem
Ja, om det är stor prisskillnad så tjänar du ju på att ta en liten tur till USA själv och får resan "på köpet" så att säga.

Angående svenska tullen, ja egentligen är det ju så att du ska gå på rött och visa upp de varor du köpt utomlands och erlägga moms och tullavgifter. Men det är det nog en bråkdel som gör, och ärligt talat så är det inte tullens högsta prio. Jag har själv blivit "tagen" i tullen på Arlanda med saker för (mycket mer än) 10k+ inköpta utomlands. En pliktskyldig fråga "Jaha, vad är det här värt då?" varför man svarar lite svävande "tjaa, 10k kanske" och får "jaha ok tack, du kan gå".
Jag brukar alltid plocka ur saker (som fotoutrustning tex) ur sina orginalkartonger och skicka förpackningar och kvitton separat med posten. Då blir det inte helt uppenbart om man skulle fastna i tullen.
 

nota bene

Medlem
Senst i tullen på ARN då jag hade varulager som skulle återinföras hade vi blivit informerade att fylla i manuell blankett (normalt ska det göras online, men vi hade inte den typen av inlogg som möjliggjorde onlinedeklaration). Min kollega gick i röd lane och bad om en blankett - de visste inget och slutade med att de bara vinkade igenom... (Detta var varor för 2 milj...)

Sorry for OT.

Kan tyvärr inte hjälpa till då jag inte åker hem tom från USA i januari.
 

NyfikenGrau

Medlem
Hehe...ja det känns ju som ARN-tullen är stället man ska prova om man vill smuggla grejer, låter som rena pajasinstitutionen på skildringarna här (inlägg 14 och 16).

Här i Deutschland är det bara att dra upp plånboken om man svarar att man har med sig varor för 10 000 kr (4300 kr är gränsen i EU) om man går på grönt, böter+förtullning som på beställning, inga undantag. Och vet de inte vad som gäller får man stå kvar tills de ringt sina chefer och tagit reda på det.

Ok jag är bitter och inte minst avis... :p

On-T är ett gott råd alltså att inte välja Lufthansa om man ska smuggla turboaggregat, det kommer upptäckas och det kommer sluta dyrare än att köpa i Sverige...
 
Toppen