Senaste nytt

Någon som har koll på hur det ligger till med brittiskt pass?

Tjena,

Tanken är att jag skall till USA om 5 veckor, men såg nu att mitt pass går ut i slutet av juni.

Jag är borta i USA i två veckor, så hinner åka hem innan den går ut, är det några problem?

Som jag läser till mig så verkar det vara lugnt då UK pass får användas tills dem går ut i USA, men tänkte bara dubbelkolla om någon annan läst något annat.

Åkte till USA för 1månad sedan utan problem men då var det inte riktigt lika nära inpå.
 

AABack2ARN

Medlem
Reser du med svenskt eller brittiskt pass?

Skall förvisso inte spela någon roll då svenska pass behöver vara giltiga under hela vistelsen, men inget krav på att de behöver gälla en viss tidsperiod efter avsedd hemresa. Från U.S. Embassy, Stockholm

When traveling on the Visa Waiver Program a general rule is that the passport has to be valid for 6 months after the return from the US. Please note that Swedish passports have a country-specific agreement and are excepted from the six month rule and can be used as long as the passport validity covers the whole stay in the US. On the State Department website you can find the full list of countries with country-specific agreement.
 
Reser du med svenskt eller brittiskt pass?

Skall förvisso inte spela någon roll då svenska pass behöver vara giltiga under hela vistelsen, men inget krav på att de behöver gälla en viss tidsperiod efter avsedd hemresa. Från U.S. Embassy, Stockholm

Reser med ett brittiskt, efter 20 år i sverige har man inte riktigt haft anledning till att skaffa svenskt medborgarskap, men är väl dags att få tummen ur snart för att slippa skicka ner passet till tyskland varje gång den skall förnyas.
 
Toppen