Senaste nytt

Någon som besökt Kap Verde?

Jönsson

Medlem
Nu var det nog en 10-15 år sedan jag och frugan besökte Kap Verde så jag har förmodligen glömt det mesta. Men eftersom vi besökte öarna Santiago och Fogo (och inte Sal som väl är den vanligaste ön att besöka) så kan jag ge lite minnesbilder från dom.

Vi flög till Praia, huvudstaden - som ligger på Santiago, med Air Senegal från Dakar. Flygplanet var en Fokker som köpts in från Linjeflyg - antagligen många år tidigare. Men de flesta skyltar i planet och säkerhetsbroschyren var fortfarande på svenska...
Väl i Praia var det kontroll av passagerarnas Gula Febern vaccination status (enda gången som jag kan minnas att jag råkat ut för detta). Vi hade naturligtvis ordning på våra vaccinationer men några stackars medresenärer som missat drogs in i ett skitigt rum vid passkontrollen och tvångs-vaccinerades.
Praia är (var?) väl ingen höjdare - vi bodde dock på ett hyfsat hotell nära den mediokra stranden. Däremot var ön Santiago sevärd med en hel del vacker natur. Vi hyrde bil med chaufför. Först åkte vi till ett gammalt portugisiskt fort(?) med en slags damm där man förr samlade vatten från bergen. Här provianterade portugisiska skepp färskvatten på vägen till Sydamerika på 15-, 16- och 1700-talen. Det var lite häftigt att se.
Sedan åkte vi till Tarrafal på nordsidan. Där chauffören släppte av oss vid vårt hotell invid en alldeles fantastisk (som jag minns det) vit sandstrand.
Där stannade vi 2-3 dagar för att sedan hämtas upp av vår chaufför för färd tillbaka till Praia. I Tarrafal fanns inte mycket att göra förutom att bada. Men en intressant "sevärdhet" fanns - en bit utanför staden fanns ett, sedan länge nedlagt, fängelse. Förmodligen är koncentrationsläger en bättre benämning. Här placerade Portugal förr i tiden motståndsmän från sin olika afrikanska kolonier. En riktigt otäckt ställe - fullt i klass med nazisternas koncentrationsläger - numer till stora dela övervuxet av djungel.
Väl tillbaka i Praia flög vi vidare till Fogo. Där stannade vi en natt. Det jag minns är den mäktiga vulkanen "mitt ute i Atlanten".
Därefter flyg tillbaka till Dakar via Praia.

Jag minns ingenting av maten jag åt - däremot att den lokala spriten heter "Grog" (och som jag minns det smakar vedervärdigt).

Det var intressant att besöka landet - men ingenting som jag längtar tillbaka till. Jag har besökt några andra länder i Västafrika; Senegal, Gambia, Guinea-Bissau, Ghana och Toga - varav jag tycker dom alla har varit med intressanta att besöka än Kap Verde.
Grog elle Grogue är egentligen en rom, dvs ett sockerrörsdestillat. Skillnaden mot det vi vanligen benämner rom är att man använder hela sockerrörsplantan, vilket ger en lite annorlunda smak. Skumbanan tyckte min sambo,
 
Toppen