Senaste nytt

Någon som besökt Guam?

ulagun

Medlem
Japp, varit på Guam två gånger. Ena gången som sista plan ut innan tyfonen slog till med full kraft. Flygen från Narita till Guam är nästan alltid fulla. Man matar mot Mikronesiska öarna samt vidare till ett antal andra destinationer och som någon skrev mot Honolulu. Detta med fem hopp över bland annat Yap, Chuck osv. Helt klart värt att besöka Guam och än bättre fortsätta vidare till just Chuuk eller Yap. Helt fantastiska platser, framför allt om du dyker.
Följdfråga.
Finns det någon form av travelpass för att ta sig runt till dessa öar?
Vet du var jag kan hitta mer information?
Nu börjar intresset vakna......hur många har varit på Yap?
 

xz0781

Medlem
Var på Guam dec-15 i 5 nätter. Bodde på Hilton i club-delen vilket innebar inkluderad frukost och kvällsdricka med lite småmat. Helt OK pooldel samt ett litet område med havsaccess. Hyfsad snorkling innanför revet. I själva stan är det inte mycket att se, några shopping malls och restauranger men inte mycket mer. Hyrde bil en dag och åkte runt ön men inte något överdåd av sevärdheter precis. Hade nog inte velat stannat längre men om man är i Asien i nov-feb så är det ett relativt lättillgängligt sätt att få lite sol och bad.
 

Dr. Miles

Expert
Jag var där 2011, det var när Continental Micronesia flög Guam-Narita. Var dock tyvärr sjuk hela vistelsen och fick inte så mycket gjort.

Guam-Narita med Continental i Business Class | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Man behöver ESTA, vilket jag hade missat, men det gick bra ändå till slut. :)
Man kan besöka Guan utan ESTA fortfarande för vissa länders medborgare men Guams immigration rekommenderar att besökare ansöker ESTA i förväg.
 

Charlie D

Medlem
Finns mycket orm. I synnerhet Brown Tree Snake. Googla 'snakes Guam' då det är ganska intressant att läsa om de olika strategierna de har för att bli av med "problemen"
 

Kimmen00

Medlem
Vi har spånat lite om att dra till Guam/Saipan antingen över jul/nyår eller nästa år typ april.. Många av öarna runt i Micronesien verkar paradis för dykning. Dock är ungarna för små för att dyka så jag önskar bra snorkelsiter. Visst kan jag o frun ta ngt dyk var på egen hand men det är familjeresa så vi kommer umgås mest ihop. Därför önskas vackra vita stränder och bra/enkel tillgänglig snorkling (helst från strand) för ungarna. De har snorklat både i Thailand, Karibien och Mexico, någon här som kan jämföra med Guam etc?

Kanske flyga till Guam och sedan efter 1 vecka vidare till Saipan eller Palau.. Frågan är om det finns saker att göra "förutom" dykning..
Hur är stränderna jämfört med Karibien, Thailand, Bali etc
 

nota bene

Medlem
Jag har endast gjort connection på GUM. Enda flygplatsen jag hållit på att inte komma in i USA...

En omöjlig immigration officer ville se min biljett ut ur USA på papper - jag förklarade att jag inte hade någon utskrift (och det vore ju ett ganska korkat sätt ändå att försäkra sig om det då jag kunnat kancellera den biljetten). Appen vägrade visa mer än mitt leg till JFK få den bara kunde hantera max 6 ben. Fanns ej wifi, och ingen mottagning i immigration area samt de kunde inte tillhandahålla en dator för att utskriva det önskade dokumentet. Slutade med att en annan immigration officer som var betydligt mer vettig och trevlig undrade vad som pågick och lyckades göra det omöjliga, nämligen att verifiera min biljett med hjälp av biljettnummer från appen och datum+flight nummer från mitt minne.

Men - låt inte detta avskräcka er!

Vad jag förstått av en vän som tillbringat några år där (i US Navy) är Saipan ganska likt andra städer i Filippinerna och inte något speciellt att se, men visst finns det stränder och bad. Jag skulle nog gå på ovanstående rekommendationer att hoppa vidare till andra öar för mer genuin/intressant upplevelse.
 
Toppen