Senaste nytt

Någon med erfarenhet av Maldiverna?

rvarttinen

Medlem
Precis tillbaka från en tio dagars vistelse på Constance Moofushi Resort. Helt underbart! Vi planerar redan att åka tillbaka ... återkommer med bilder och lite mer text när jag fått lite mer tid till hands (åker inom kort till San Francisco).

Just nu; december - april lär ska vara den period då vädret är trevligast. Framåt maj juni lär monsunen göra att det regnar oftare och är mer mulet. Men, det tycks inte hindra turisterna från att komma, framför allt de som har dykning som primär sysselsättning.
 

rvarttinen

Medlem
Bumpar denna tråd nu när vi är tillbaka från en tredje vistelse på Constance Moofushi. Förra året provade vi även Sheraton Full Moon Resort & Spa. Det är viss skillnad mellan resorterna till Moofushis fördel, men Sheraton är faktiskt helt ok.
 

AtleFlyg

Medlem
vi är tillbaka från en tredje vistelse på Constance Moofushi

Personligen har jag jättesvårt att åka tillbaka till samma ställe oavsett hur bra det har varit... Det känns som att varje gång man skulle åka tillbaka missar man ju något nytt :)
Vad är det som driver er tillbaka till samma ställle förutom att det är top notch (vilket det kan vara på fler ställen tänker jag)?
Är det risken för att bli besviken på något annat eller bara bekvämlighet?
 

rvarttinen

Medlem
Personligen har jag jättesvårt att åka tillbaka till samma ställe oavsett hur bra det har varit... Det känns som att varje gång man skulle åka tillbaka missar man ju något nytt :)
Vad är det som driver er tillbaka till samma ställle förutom att det är top notch (vilket det kan vara på fler ställen tänker jag)?
Är det risken för att bli besviken på något annat eller bara bekvämlighet?

Jag förstår precis vad du menar - själv är jag lite i valet o kvalet när det kommer till att åka tillbaka till samma ställe. Men, Moofuushi är verkligen "top notch" och vilken "recognition" man får andra gången. Personalen blir mer som kompis och de har koll på ens preferenser odyl. t.ex. så håller sommeliererna (de är fem på resorten) reda på vilka viner vi provat hittills och föreslår nya för att öka på variationen.
Vidare, på Moofushi så får gäster som kommer tillbaka en liten iPod shuffle med loungemusik passande en resort som Moofushi ... kanske ingen stor grej, men kul.

Vi har åkt tillbaka till andra ställen och haft en bra upplevelse och ibland även besvikelser - och då kommer vi inte tillbaka till samma ställe igen. Det är en risk, medges, men samtidigt så kan det vara ett sätt att återuppleva något. Det blir ju inte samma "wow"-känsla som första gången, men en annan kanske infinner sig som kan var alika angenäm, fast annorlunda ...

P.S. Den besvikelse vi upplevt var ett ställe i Grekland, Santorini.

P.P.S. Vi kommer definitivt besöka andra resorter i Maldiverna vad det lider - har en liten 'bucket list' att beta av ... :)
 

Arv

Medlem
Kan varmt rekommendera http://www.kuramathi.com/.
Vi hade bokat 7 nätter i en Beach villa, men blev under halva vistelsen uppgraderade till deras watervilla med jacuzzi (om inte det var till för mycket besvär för oss sa de). :)

Enastående service och mat. Och trots att hotellet var fullbelagt så såg vi knappt några människor alls, förutom vid middagarna.

Hade definitivt åkt dit igen, men efter att ha läst hur väl rvarttinen talar om börjar Moofushi, så kanske man ska testa det hotellet också. ;)
 

Brandten

Medlem
Recognition fick man även hos frisören här hemma då denne noterat i princip allt vi pratade om förra gången på datorn som hon kunde läsa på lite snabbt innan besöket. Det är verkligen ingen anledning för mig att bränna tiotusentals kronor och åka tillbaka någonstans.

Egentligen tycker jag världen är för stor för att besöka samma land flera gånger men det är svårt att hålla det "löftet".
Jag har varit i Sydafrika 3 gånger (semester, bosatt och visat familjen hur vi hade det), Grekland flera gånger och Thailand 2 gånger. USA måste jag besöka fler gånger. Bali och Mexiko däremot kan jag undvika ett andra besök, men det är en annan diskussion.
 

Arv

Medlem
Har kollat in Kuramthi - intressant! Resorten verkar betydligt större än Moofushi. Dessutom verkar den ligga rätt så nära en bebodd ö, Rasdhoo, som kanske kan besökas?

Vi kom faktiskt inte ifrån ön mer än på en Sunset Cruise, men det låg fler öar i närheten vill jag minnas. Vi träffade på två st tyska par i samma sällskap som var där för 5-6e gången, de tyckte i alla fall att Kuramathi var den bästa ön (vet dock ej hur många andra öar/resorts de hade besökt).
 

mtlmr

Medlem
Det finns lokalöar - då faller alkoholkomsumtionen ner till noll, och det blir inte lika ensligt, men kan vara ett enormt bra värde.

Jag besökte tex Thinadhoo i Julas. När alla all inc ställen började på 5000 per natt låg det på 200 dollar per natt för två personer helpension. En liten avslappnad ö, med en bra yta för bikinistrand. Såg rockor och hajar - och i säsong kan man åka ut till valhajar. Nackdelen där är väl just själva boendet, det finns hotellstil eller enklare murade bungalows ala Thailand.

Det borde med hjälp av Booking/Hotels/Expedia och google maps kunna hitta något bra ställe att bo på till vettiga priser, om man bara kan leva med att inte dricka alkohol på sin semester.

Ska till Bangkok i februari och har 2-3 dagar över innan flyget till Sverige går hem igen. Har hittat flyg i ekonomi med Sri Lankan för 3000 kr tor till Male. Har inte så stor budget så att bo på något fint hotell på en atoll är inte att tänka på (inte nu och kanske aldrig i framtiden?). Så min fråga är om det är värt att bo i Male i 2-3 dagar och göra dagsutflykter till några öar. Det turkosa härliga vattnet lär man väl i alla fall få uppleva!? :cool:

Alternativet är att åka till någon Thailändsk ö och leva loppan. Dock har vi redan besökt många öar i Thailand och det vore kul att prova på något nytt. Skulle ju tänkt på att åka till Male när vi besökte Sri Lanka förra året, hade varit smidigare och billigare.
 
Toppen