Senaste nytt

Någon har stulit saker från mitt rum på ett Hilton hotell

jumbooze

Medlem
När det gäller försäkring så brukar de väl kräva att man låser in i facket eller i väskan om fack saknas?
 

Mr.White

Medlem
Lägger man alla värdesaker i safety-boxen så slipper ju tjuven leta och med tanke på hur enkla de flesta av de där boxarna verkar vara att öppna så kan man ju fundera på om det inte är bättre att sprida ut sina saker i rummet... Å andra sidan skulle not svinnet bli större med tanke på att jag skulle missa att packa ner nåt varje gång jag skulle checka ut.

(En snabb Youtube sökning på Hotel Safety Box ger över en million träffar... hotel safety box - YouTube)

Jag brukar lägga in allt i boxen för att undvika "tillfället gör tjuven" sen att det är lätt att bryta boxen om man verkligen vill stjäla något, är väl ingen större hemlighet. Men hur ofta inträffar stölder? Och dom få gånger det nu gör det, tror jag mer det handlar om att någonting legade framme.
 

Concorde

Founding Member
Trist att höra.
Jag låser alltid in Pass, klockor och smycken, kamera, ipad etc (beroende vad jag har med mig).
I princip alla hotell har som policy att inte ersätta värdesaker som inte legat inlåsta i safe't. Tjuven tar tillfället i akt. För tusen år sedan och så även idag...
 

Randy Marsh

Medlem
Tråkiga grejer detta. Ska bli mer noggrann med att använda safetybox själv i fortsättningen.

En sak man bör tänka på är att i Norge så låser sig dörren inte automatiskt när man stänger den; det är en fördröjning på minst 60 sekunder och under den tiden kan vem som helst ta sig in i rummet. Vill man låsa den direkt måste man använda nyckelkortet. Det är antagligen bara i Norge det fungerar på detta sätt. Lagen kräver det efter en brandtragedi i Kristiansand 1986.

Hotelldøren står ulåst minst 60 sekunder etter at du har gått - DN.no
 

maba

Medlem
Ja. Men det kanske är dags att köpa ett VISA cash kort ifall jag råkar på ett där det inte funkar.

Har ett SJ prio som jag haft liggande då jag mer eller mindre slutat åka tåg, men eftersom du säger att det funkar så har jag nu plockat fram det för framtida resor. Ska bli skönt att slippa springa runt med putande fickor.
 

Hall

Medlem
En relaterad fråga som eventuellt skulle behöva en egen tråd. Hur skyddar ni data under affärsresan? Lämnar ni bara datorn i safeboxen och utgår från att ingen kör hard-copy på hårddisken och installerar keylogger? Flera utländska kollegor säger att de få bara ha med sig tomma "loaner" laptops till Kina och Ryssland. Hittills inte policy där jag jobbar.
 
Toppen