Senaste nytt

Någon har stulit saker från mitt rum på ett Hilton hotell

Lägger man alla värdesaker i safety-boxen så slipper ju tjuven leta och med tanke på hur enkla de flesta av de där boxarna verkar vara att öppna så kan man ju fundera på om det inte är bättre att sprida ut sina saker i rummet... Å andra sidan skulle not svinnet bli större med tanke på att jag skulle missa att packa ner nåt varje gång jag skulle checka ut.

(En snabb Youtube sökning på Hotel Safety Box ger över en million träffar... hotel safety box - YouTube)
 

Chrille

Medlem
Brukar ni låsa in er saker i safety-box?

Väldigt sällan. Om jag ska stanna flera dagar och är utomlands händer det att jag låser in passet, ett kreditkort och lite kontanter. I fall man skulle ha otur och bli rånad eller liknande.

Annars tror jag på den gamla devisen "tillfället gör tjuven". Har man pengar eller stöldbegärliga grejer liggande öppet så är det större risk att de försvinner än om dom ligger tvättsäcken eller i botten av resväskan.
 

nilsson

Medlem
Dörren va inte uppbruten utan någon måste tagit sig in med kort. De är sådana kort som man håller mot nån slags sensor så att dörren låses upp.

Jag är misstänksam mot RFID-kort. De kan man ju läsa av på flera meters håll och klona. Det skulle inte förvåna mig om loggen visar att det är "du" som varit där. Eller någon städare som kanske inte ens var på hotellet vid tidpunkten.

Lägger man alla värdesaker i safety-boxen så slipper ju tjuven leta och med tanke på hur enkla de flesta av de där boxarna verkar vara att öppna så kan man ju fundera på om det inte är bättre att sprida ut sina saker i rummet...

Lägg sakerna i boxen, men lås inte och hoppas att tjuven inte tittar i boxen om luckan står på glänt.
 

ALU

Medlem
Jag låser in vissa av mina saker i resväskan de gånger jag har min hårda Victorinox med mig. Det lär jag fortsätta med nu efter att ha sett hur enkelt man öppnar en saftey box...
 

maba

Medlem
Jag är misstänksam mot RFID-kort. De kan man ju läsa av på flera meters håll och klona. Det skulle inte förvåna mig om loggen visar att det är "du" som varit där. Eller någon städare som kanske inte ens var på hotellet vid tidpunkten.

Om RFID är att de förväntar sig att man ska dra sitt kreditkort med magnetremsan i safen så är det något jag aldrig kommer att göra då jag inte litar en sekund på att det skall vara säkert. Har stött på ett antal sådana nu på senaste tiden vilket har resulterat i att jag har gått omkring med väldigt putande fickor.
 

Glenn E

Medlem
Om man öppnar med kort brukar det gå att läsa av låset för att se vem som varit på rummet och när.
Jag blev av med en mobiltelefon på Grand Hyatt i Jakarta för mer än 10 år sedan.
Redan då gick det att kolla detta.
Hotellet ersatte mig då genom att dra av kostnaden för telefonen på hotellräkningen.
Det måste ju ändå vara ett minimum att de ersätter kostnaden för det som blivit stulet.
 

nilsson

Medlem
Om RFID är att de förväntar sig att man ska dra sitt kreditkort med magnetremsan i safen så är det något jag aldrig kommer att göra då jag inte litar en sekund på att det skall vara säkert. Har stött på ett antal sådana nu på senaste tiden vilket har resulterat i att jag har gått omkring med väldigt putande fickor.

Dra ditt FF-kort eller SJ-prio eller nått då.
 

Jakob

Medlem
En chef från Hilton hotellet i Wien ringde precis. Polisens tekniker har varit på plats under dagen och hittat ett litet hål i dörren. Någon har alltså borrat ett hål och sedan lyckats avmagnetisera låset. Jag förstår inte riktigt hur detta fungerar men enligt hotellchefen har en liga under de senaste veckorna gjort flera liknande inbrott på hotellrum i Wien som använder samma låsteknik på dörrarna. Jag tror man kan utesluta att städerskorna gjort detta.

Senast i nästa vecka ska personalen på Hotellet återkomma med mer information och förhoppningsvis någon form av kompensation. Hittills är det mycket bra skött av Hilton och jag kommer självklart att bo hos dem igen.
 
Last edited:
Toppen