Senaste nytt

Någon annan med två förnamn som fått problem med poängregistrering?

Tjaeng

Medlem
Nej, det är det inte. Per definition är ditt andranamn de förnamn som inte är tilltalsnamn, så du kan omöjligt ha ett andranamn som är förnamn. Ordningen på dina förnamn har inget med det att göra.

Mja, finns väl ingen juridisk definition på andranamn eftersom det inte är ett begrepp som täcks av namnlagen. Tilltalsnamn är inte heller lagstadgat, men går att registrera i folkbokföringen (första förnamnet är annars "tilltalsnamn" by default). Det enda utöver förnamn och efternamn (där man i nuläget i normala fall bara får ha ett) är mellannamn, som i juridisk mening bara utgörs av extra efternamn som man förvärvat på ett eller annat sätt.

Alltså: "förstanamn" = registrerat tilltalsnamn eller första förnamnet i ordningsföljd enl folkbokföring. alla förnamn som inte är tilltalsnamn är ändå förnamn, utan inbördes rangordning i lagens mening.
 

tomten

Medlem
Jag har (som tur är) inget dubbel eller mellannamn, men dock ett efternamn som är i tre delar och innehåller tyskt ü. Detta har igenom åren pajat ett antal datorsystem, och ställer fortfarande till med problem, bland annat där folk som programmerar har en förkärlek för att email addresser och namn fält ska vara korta!

Jag har nyligen haft problem med sas internet upgrade som inte kunde hitta min bokning, och hertz där min email address inte fick plats i deras system.

Det är oändligt irriterande att folk inte lär sig att bygga dynamiska system som klarar verkligheten!
 

Bernie

Medlem
Jag har/haft samma problem flera gånger. Egentligen skulle jag ju bara velat använda mitt tlltalsnamn i både bokning och EB-konto, då hade det ju inte varit några problem men om du ska till USA t.ex. så ska ju samtliga namn stå med i bokningen i enlighet med ditt pass så då blir det genast problem och det strular alltid med efterregistrering när namnen inte synkar. Det enda som jag tycker funkar är att se till att EB-numret kommer med redan vid bokningstillfället - då har det alltid funkat, oavsett om inte namnet synkar till 100%.

Jag har pratat med supporten om detta problem och de sade senast att detta är ett problem som de mycket väl är medvetna om och som vållar dem lika mycket merarbete som det vållar mig irritation och de sade att det är något de jobbar med att hitta en lösning på... Får väl hoppas det blir ordning på det i framtiden :cool:
Gott! Får hoppas på en lösning snarast.
 

Bernie

Medlem
Varför inte boka på någon annan site, som tex frågar efter "middle name" istället, som vi inte har i Sverige. (Eller jo, det har vi, men det är då ett andra efternamn)
För att prisskillnaden var väldigt stor i jmf med andra sajter. Föredrar oftast att boka direkt hos flygbolaget, men var tokdyrt. Även på t ex Flygresor och Expedia.
 

Bernie

Medlem
Nej, det är det inte. Per definition är ditt andranamn de förnamn som inte är tilltalsnamn, så du kan omöjligt ha ett andranamn som är förnamn. Ordningen på dina förnamn har inget med det att göra.
Ok - tacksam för definitionen. Jag tror dock att du förstod vad jag menade.
 

Bernie

Medlem
Mja, finns väl ingen juridisk definition på andranamn eftersom det inte är ett begrepp som täcks av namnlagen. Tilltalsnamn är inte heller lagstadgat, men går att registrera i folkbokföringen (första förnamnet är annars "tilltalsnamn" by default). Det enda utöver förnamn och efternamn (där man i nuläget i normala fall bara får ha ett) är mellannamn, som i juridisk mening bara utgörs av extra efternamn som man förvärvat på ett eller annat sätt.

Alltså: "förstanamn" = registrerat tilltalsnamn eller första förnamnet i ordningsföljd enl folkbokföring. alla förnamn som inte är tilltalsnamn är ändå förnamn, utan inbördes rangordning i lagens mening.
Tacksam för denna redogörelse! :cool:
 
Toppen