Senaste nytt

Någon annan med två förnamn som fått problem med poängregistrering?

Stefan62

Medlem
Lös frågan innan avresa för att undvika problem.

I mitt fall är det ett "å" i efternamnet som alltid ställer till problem - ibland blir det ett "a" och ibland "aa", men det brukar lösa sig i slutändan även om vägen dit kan vara frustrerande.
 

Grounded

Medlem
Har aldrig haft problem med namn/bokning etc och då har jag ändå ett namn som tekniskt skiljer sig från normalen då det ser ut så här:

Förnamn1 Förnamn2 Efternamn1 Efternamn2

(Ex: Per Bengt Svensson Nilsson)

Förrnamn2 är mitt tilltalsnamn.
Inget av efternamnen är ett mellannamn.
Inget bindestreck mellan Efternamn1 och Efternamn2

Jag bokar alltid som "Förnamn2 Efternamn1", eftersom det är det jag använder dagligen. Har (ännu) aldrig haft problem vid någon resa.
 

Tjaeng

Medlem
Inget av efternamnen är ett mellannamn.

Är du säker? Såvitt jag vet är det omöjligt om du är folkbokförd i Sverige. Enligt Skatteverket är det bara möjligt att ha ett efternamn. Att ha dubbelefternamn var bara möjligt före 1963, och då bara med bindestreck.
 

Grounded

Medlem
Är du säker? Såvitt jag vet är det omöjligt om du är folkbokförd i Sverige. Enligt Skatteverket är det bara möjligt att ha ett efternamn. Att ha dubbelefternamn var bara möjligt före 1963, och då bara med bindestreck.

Japp, helt säker. Enklast att kolla det på är på ett personbevis, där skall mellannamn vara markerade med asterix, vilket inget av mina efternamn är.

Du har helt rätt i att det bara går att ha ett efternamn, "tekniskt" har jag bara ett efternamn "Nilsson Svensson". Min dotter fick efter mycket om och men tillslut heta "Nilsson" i efternamn. Det strulade eftersom jag inte heter "Nilsson" i systemen utan "Nilsson Svensson". Teoretiskt skulle hon alltså kunnat ha förnamn, mellanamn (sambons efternamn), samt mina två efternamn. Vilket hade blivit nåt i stil med Sofie Andersson Nilsson Svensson.

Anledningen till mina dubbla efternamn är att skatteverket (när det begav sig) följde spansk namnföljd och inte svensk.
 
Jag har alltid bokat "å ä ö" som "a a o" när jag bokade åt andra och jag kommer inte ihåg om det har varit något problem alls.
T ex Göran Persson som Goran Persson.

Intressant... LH nekade boarding i MUC åt mig i början av december på grund av mitt efternamn var i format Palomaki på ESTA istället för Palomaeki. Fick fixa en ny ESTA och sen kunde jag gå onboard. :)
 

Bernie

Medlem
Bumpar tråden lite. Jag har bokat en biljett på Orbitz till USA. På Orbitz vill de att man fyller i namnet exakt så som det står i passet. Sagt och gjort – alltid kul att resa inkognito. Mitt tilltalsnamn är mitt andranamn. Chattade lite med SAS, och det går ju bra att efterregistrera poäng. Dock undrar jag – förlorar man sin status under flighten, i o m att den eventuellt inte hamnar i systemet? Nu är väl risken för uppgradering ganska liten, men det har ju skett innan. Och då känns det som att ett automatiskt system jobbar fram vilka som är prioriterade. Rätta mig om jag har fel. :)
 

fleetheseen

Medlem
Är den sena registreringen f.n ett tillfälligt problem pga hög arbetsbelastning/IT-uppdatering e.dyl, eller är jag dömd till att antingen behöva byta tillbaks till ett felaktigt namn alt. skicka efterregistreringar till Bangkok för all framtid? Någon annan som har dubbelt förnamn eller efternamn på sitt konto som har erfarenhet av mitt problem?

/T

Jag har/haft samma problem flera gånger. Egentligen skulle jag ju bara velat använda mitt tlltalsnamn i både bokning och EB-konto, då hade det ju inte varit några problem men om du ska till USA t.ex. så ska ju samtliga namn stå med i bokningen i enlighet med ditt pass så då blir det genast problem och det strular alltid med efterregistrering när namnen inte synkar. Det enda som jag tycker funkar är att se till att EB-numret kommer med redan vid bokningstillfället - då har det alltid funkat, oavsett om inte namnet synkar till 100%.

Jag har pratat med supporten om detta problem och de sade senast att detta är ett problem som de mycket väl är medvetna om och som vållar dem lika mycket merarbete som det vållar mig irritation och de sade att det är något de jobbar med att hitta en lösning på... Får väl hoppas det blir ordning på det i framtiden :cool:
 

Nystrom

Medlem
Sedan man (utan min medverkan eller vetskap) körde in folkbokföringsuppgifterna så har det varit trassel. Jag har resignerat och ändrat till folkbokföringsuppgifterna överallt och ser fram mot en fungerande situation när det har trängt igenom med nytt TPI, EB-kort etc
 

agehall

Medlem
Bumpar tråden lite. Jag har bokat en biljett på Orbitz till USA. På Orbitz vill de att man fyller i namnet exakt så som det står i passet.

Varför inte boka på någon annan site, som tex frågar efter "middle name" istället, som vi inte har i Sverige. (Eller jo, det har vi, men det är då ett andra efternamn)

Mitt tilltalsnamn är mitt andranamn.

Nej, det är det inte. Per definition är ditt andranamn de förnamn som inte är tilltalsnamn, så du kan omöjligt ha ett andranamn som är förnamn. Ordningen på dina förnamn har inget med det att göra.
 

doc

Medlem
Nej, det är det inte. Per definition är ditt andranamn de förnamn som inte är tilltalsnamn, så du kan omöjligt ha ett andranamn som är förnamn. Ordningen på dina förnamn har inget med det att göra.

Så du menar att mitt första namn är mitt andranamn om mitt andra namn är mitt tilltalsnamn?
 
Toppen