Nätresebyrå och ev försening

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Cocos, 23 Juni 2015.

  1. Cocos

    Cocos Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag letar flygbiljetter till Australien med så lågt pris som möjligt.
    Nätresebyråerna är ju billigast, men vågar man boka med dem?
    Vill helst boka direkt med flygbolaget, men de är ju mycket dyrare.

    På en flygning som jag tittat på är det bara 1,5 - 2 timmars mellanlandning.
    Vad händer om det blir en försening eller ett flyg blir inställt med kort varsel?

    Är det då flygbolaget eller nätresebyrån som tar ansvar för att boka om?
    Är man alltid garanterad att komma fram till Australien, trots ev förseningar?

    Nätresebyråerna verkar ju vara omöjliga att få tag på när man står där på flygplatsen.
     
  2. Hej, välkommen till BusinessClass, @Cocos!

    Det är alltid enklare att lösa problemet om du har bokat biljetten direkt hos flygbolaget du flyger med.
    Vid eventuell försening och missad anslutningsflyg, flygbolaget som förorsakade försening är skyldig att ta hand om ombokning.

    T ex om du flyger Stockholm-(British Airways)-London-(British Airways)-Hong Kong-(Cathay Pacifc)-Sydney och du har missat Hong Kong->Sydney flighten pga British Airways flight från London är försenad, British Airways är ansvarigt flygbolag för ombokning.
    (Dock i detta fall samarbetar British Airways och Cathay Pacific så Cathay Pacific tar hand om dig ändå)

    Annars rekommenderar jag dig att läsa en tråd som @agehall skrivit. Det finns många kloka ord där.
    http://www.businessclass.se/forum/threads/agehalls-tio-budord-för-resenären.17994/
     
    JWD och chazzie gillar detta.
  3. Cocos

    Cocos Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ok, men eftersom priset skiljer så mycket, blir jag nog tvungen att köpa biljett via en nätresebyrå ändå.
    Är flygbolaget då fortfarande skyldiga att ta hand om ombokningen vid en ev försening?

    Brukar flygbolagen eller flygplatserna informera om Minimum Connecting Time?
    Jag läste om någon som hade för lite tid och flygbolaget la då ansvaret på resebyrån.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×