Hong Kong - Manila, CX 919 med Cathay Pacific
Avgång: 14.40
Ankomst: 16.45
Flygplan: A 330 (A33G)
Klass: Business
Sittplats: 16 K
Idag blev det betydligt lugnare med antalet sektorer, enbart två . Hade nästan lyckats klämma in ett maximalt uppehåll i HK på sträckan TPE-HKG-MNL. Slocknade ganska snabbt igår kväll, inte bara beroende på 6 ben på ca 30 h, utan ett väl upparbetat sömnunderskott de senaste fyra dagarna.
I gårkväll fick jag dessutom byta till mitt favoritrum på hotellet, ett hörnrum med utsikt över Viktoria harbour. Nu fick jag även rummet högst upp i hotellet, på 32:a våningen. Jag hade haft lite synpunkter vid incheckningen, men fick veta att det var fullbokat, och att man hade tagit hänsyn till mitt önskemål i profilen, rum högt upp fick ett bra rum på 31:a våningen. Men dom skulle se vad dom kunde göra, men det skulle ju blir ett högre pris mumlade man om i receptionen. Jag upplyste dem lite vänligt om att jag har bott över 100 nätter på hotellet de senaste åren, varav de 80 senaste nätterna har jag alltid fått ett hörnrum med ”harbour view”. Tydligen hade någon kollat på min profil, för när jag kom tillbaka igår, så hade man helt plötsligt hittat ett hörnrum, dessutom högst upp i hotellet. Så man kan konstatera att jag kunde ju inte begära så mycket mer, jag kunde inte komma högre och jag hade fått mitt hörn.
Idag testade jag dessutom att ta bussen ut till flygplatsen. Med tanke på att det finns en hållplats direkt utanför hotellet och bara ytterligare två stopp på väg ut, så var detta ett både snabbare och billigare alternativ än taxi och sedan airport-express. Använde sedan Cathay’s förstaklassincheckning. Gick snabbt och smidigt, fick även mitt boardingkort för returen från MNL, utan att några förvånade miner. Dessutom skrev man ut en separat loungeinbjudan till förstaklassloungen, eftersom jag åker med mitt AA-kort där jag bara är platinium. Säkerhetskontrollen blev snabbt avklarad, trots att man inte har en separat kö för statuspassagerare. Sedan var det bara att glida in i The Wing, ta ett glas Moet och slå sig ned i favoritfåtöljen. Med gate 2 var det dessutom nära till planet idag.
Nej, man ska inte bli besviken när man får Cirrus, Cathay’s nya long haul säte. Hade även sett att det skulle bli Cirrus när jag checkade in. Så nu lär det bli samma tillbaka. Men det intressantaste blir om det blir samma besättning och se deras eventuella miner Nu är det inte så att jag har något mot cirrus, men jag är väldigt sugen på att prova Cathay’s senaste version av regional business. Men för väl hålla tummarna för att den dyker upp på onsdag, då mitt MR avslutas.
Hur var flighten då? Samma procedur som förra gången: Champagne och Cathay delight. Menyn bestod den här gången av två alternativa varmrätter. Den här gången fick det bli den Australiska biffen som sköljdes ner med lite Shiraz. Smakade gott och därmed revanscherade sig Cathay för den mindre lyckade grisen igår.
Sträckan till Manilla är något längre än till Taipei, men effektiv flygtid är fortfarande under två timmar. Samma serveringkoncept verkar användas för den här typen av flygningar. Först kommer brickan med för- och efterrätt, plus vatten, ingen vit duk. Därefter kommer man ut med huvudrätterna och drickan. Jag upplever inte detta som något större problem, eftersom när man avslutat förrätten kommer huvudrätten ut. Det som är negativt är att man får inget vin till förrätten. Men ni som har lusläst den här tråden har kanske observerat att det ofta har varit lite udda förrätter på de kortare flygningarna, färsk frukt. Vad denna innovation beror på kan jag inte uttala mig om. Möjligen är det billigare, men jämfört med sallad är det nog hugget som stucket. Men är det frukt, eller en enkel sallad så är det för min del ingen katastrof om man får vänta med vinet till huvudrätten. Till Jakarta, där flytiden är ca 4 timmar var det ett mera traditionellt long haul koncept över serveringen, samtidigt som menyn var något fylligare, av naturliga skäl.
Avslutningsvis, Cathay gör det dom ska, varken mer eller mindre, men när Cathay gör det dom ska då är det bra. Flygvärdinnorna cirkulerar i kabinen och är väldigt of synliga, så om det är något man vill ha, så är det bara att säga till. Ska vi nu gå in på en petitess, så är det inte helt konsistent med tilltalet med titel och namn. Men nu snackar vi då om dom sista procenten upp till den 100%-igt perfekta flygningen. Men vid varje flygning, antingen före eller efter start, har kabinchefen, tror jag, kommit och hälsat välkommen med namn tilltal och önskat en trevlig flygning.