Senaste nytt

Nästan Live från ett mileage run med Cathay Pacific

henrik l

Medlem
Trevlig rapport. Det blir mycket mat och dryck att ta sig igenom och ganska lite sömn. Ett hårt jobb med mileage run.;) BIlder syns bara från första rapporten med Safari.

Ser själv inga bilder med Firefox, men jag kan se med Explorer och Chrome. Hmmm, verkar vara ett uppdrag för Bc.se IT:D
 

henrik l

Medlem
Taipe - Hong Kong -, CX 565 med Cathay Pacific
Avgång:
14.05
Ankomst: 15.45
Flygplan: A 770-300
Klass: Business
Sittplats: 16 K

Kom just på att jag satt ett personligt rekord i antal segment på raken. 6 st på ca 32 h. Finns säkert någon här som är värre. Men nu blir det till att åka till hotellet och börja ställa dygnsrytmen rätt. Morgondagen innehåller ju bara två segment.

Denna gång var det en i princip full businesskabin, vilket innebar att ca 40 personer skulle ha mat. Den här gången blev det ett återseende av den äldsta varianten Cathay har på sin regional business. Även om det ser lite slitet ut tycker jag själv att stolarna är sköna. Tyvärr var räkrätten slut när serveringsvagnen kom till min rad så det fick blir fläskköttet i stället. Var väl ingen kulinarisk höjdare och förklarade varför räkorna tog slut.

IMG_1559.jpg

IMG_1566.jpg

IMG_1547.jpg

IMG_1548.jpg

Trotss en i princip full kabin var det som vanligt en uppmärksam service och tilltal med namn. Dom har ju sin ”fusklista”. Men som har sagts i tidigare reserapporter av fler än mig, så har jag återigen fått bekräftat att Cathay håller en hög och konsistent nivå på sin service.

Inflygningen till HKG bjöd även på en del fina vyer genom den smutsiga rutan.

IMG_1551.JPG

Vid incheckningen i Taipei fick jag även en inbjudan till Cathay’s ankomstlounge. Eftersom jag aldrig har varit där så var det lika bra att på att inspektera den, plus att skriva den här delen av rapporten. Flygvärdinnorna hade inte 100% koll på var den låg, efter immigration var svaret. Så småningom kom jag ut i ankomsthallen och fick jag veta att den skulle ligga mellan T1 och T2, stämde ganska bra och jag lyckades hitta den. Som framgår av bilderna är det ingen spektakulär lounge. Finns lite drygt 20 sittplatser, någon form av bordsservering, men främsta ändamålet den fyller är antagligen som ”duschlounge”.

IMG_1561.jpg

IMG_1562.jpg

IMG_1567.jpg
 

Attachments

  • IMG_1545.jpg
    IMG_1545.jpg
    557,2 KB · Visningar: 549
Last edited:

henrik l

Medlem
Henrik I, jag undrar på om du är hungrig idag? :cool:

Tänkte också faktiskt att jag inte skulle vara det. Sedan slog det mig att det är ju inga jätteportioner som serveras, eller ett stort antal rätter som när man åker i F. Så nu kom jag på att jag har ju inte käkat sedan 3 på em och nu är det 9 på kvällen. Kanske beror segheten i huvudet inte bara på ett visst sömnunderskott:D Det var värre i fjol sommars, när jag öppnade med CX F MXP-HKG. Sedan upp till TPE för att köra ett tier-point run till CGK. Det började småhungern så smått tillbaka först på tredje sektorn efter avslutad F resa. Så då lärde jag mig att inte ta en F i long haul före ett MR:D
 

henrik l

Medlem
Hong Kong - Manila, CX 919 med Cathay Pacific
Avgång:
14.40
Ankomst: 16.45
Flygplan: A 330 (A33G)
Klass: Business
Sittplats: 16 K

Idag blev det betydligt lugnare med antalet sektorer, enbart två . Hade nästan lyckats klämma in ett maximalt uppehåll i HK på sträckan TPE-HKG-MNL. Slocknade ganska snabbt igår kväll, inte bara beroende på 6 ben på ca 30 h, utan ett väl upparbetat sömnunderskott de senaste fyra dagarna.

I gårkväll fick jag dessutom byta till mitt favoritrum på hotellet, ett hörnrum med utsikt över Viktoria harbour. Nu fick jag även rummet högst upp i hotellet, på 32:a våningen. Jag hade haft lite synpunkter vid incheckningen, men fick veta att det var fullbokat, och att man hade tagit hänsyn till mitt önskemål i profilen, rum högt upp fick ett bra rum på 31:a våningen. Men dom skulle se vad dom kunde göra, men det skulle ju blir ett högre pris mumlade man om i receptionen. Jag upplyste dem lite vänligt om att jag har bott över 100 nätter på hotellet de senaste åren, varav de 80 senaste nätterna har jag alltid fått ett hörnrum med ”harbour view”. Tydligen hade någon kollat på min profil, för när jag kom tillbaka igår, så hade man helt plötsligt hittat ett hörnrum, dessutom högst upp i hotellet. Så man kan konstatera att jag kunde ju inte begära så mycket mer, jag kunde inte komma högre och jag hade fått mitt hörn.
IMG_1568.jpg

Idag testade jag dessutom att ta bussen ut till flygplatsen. Med tanke på att det finns en hållplats direkt utanför hotellet och bara ytterligare två stopp på väg ut, så var detta ett både snabbare och billigare alternativ än taxi och sedan airport-express. Använde sedan Cathay’s förstaklassincheckning. Gick snabbt och smidigt, fick även mitt boardingkort för returen från MNL, utan att några förvånade miner. Dessutom skrev man ut en separat loungeinbjudan till förstaklassloungen, eftersom jag åker med mitt AA-kort där jag bara är platinium. Säkerhetskontrollen blev snabbt avklarad, trots att man inte har en separat kö för statuspassagerare. Sedan var det bara att glida in i The Wing, ta ett glas Moet och slå sig ned i favoritfåtöljen. Med gate 2 var det dessutom nära till planet idag.

IMG_1573.jpg IMG_1574.jpg

Nej, man ska inte bli besviken när man får Cirrus, Cathay’s nya long haul säte. Hade även sett att det skulle bli Cirrus när jag checkade in. Så nu lär det bli samma tillbaka. Men det intressantaste blir om det blir samma besättning och se deras eventuella miner Nu är det inte så att jag har något mot cirrus, men jag är väldigt sugen på att prova Cathay’s senaste version av regional business. Men för väl hålla tummarna för att den dyker upp på onsdag, då mitt MR avslutas.

IMG_1588.jpg

Hur var flighten då? Samma procedur som förra gången: Champagne och Cathay delight. Menyn bestod den här gången av två alternativa varmrätter. Den här gången fick det bli den Australiska biffen som sköljdes ner med lite Shiraz. Smakade gott och därmed revanscherade sig Cathay för den mindre lyckade grisen igår.

IMG_1580.jpg

IMG_1582.jpg

IMG_1585.jpg

IMG_1586.jpg

Sträckan till Manilla är något längre än till Taipei, men effektiv flygtid är fortfarande under två timmar. Samma serveringkoncept verkar användas för den här typen av flygningar. Först kommer brickan med för- och efterrätt, plus vatten, ingen vit duk. Därefter kommer man ut med huvudrätterna och drickan. Jag upplever inte detta som något större problem, eftersom när man avslutat förrätten kommer huvudrätten ut. Det som är negativt är att man får inget vin till förrätten. Men ni som har lusläst den här tråden har kanske observerat att det ofta har varit lite udda förrätter på de kortare flygningarna, färsk frukt. Vad denna innovation beror på kan jag inte uttala mig om. Möjligen är det billigare, men jämfört med sallad är det nog hugget som stucket. Men är det frukt, eller en enkel sallad så är det för min del ingen katastrof om man får vänta med vinet till huvudrätten. Till Jakarta, där flytiden är ca 4 timmar var det ett mera traditionellt long haul koncept över serveringen, samtidigt som menyn var något fylligare, av naturliga skäl.

Avslutningsvis, Cathay gör det dom ska, varken mer eller mindre, men när Cathay gör det dom ska då är det bra. Flygvärdinnorna cirkulerar i kabinen och är väldigt of synliga, så om det är något man vill ha, så är det bara att säga till. Ska vi nu gå in på en petitess, så är det inte helt konsistent med tilltalet med titel och namn. Men nu snackar vi då om dom sista procenten upp till den 100%-igt perfekta flygningen. Men vid varje flygning, antingen före eller efter start, har kabinchefen, tror jag, kommit och hälsat välkommen med namn tilltal och önskat en trevlig flygning.
 

henrik l

Medlem
Manila - Hong Kong CX 918 med Cathay Pacific
Avgång:
17.55
Ankomst: 20.05
Flygplan: A 330 (A33G)
Klass: Business
Sittplats: 16 K

Med anledning av att jag hade 1.10 h mellan mitt ankommande och avgående plan skulle det ju kunna finnas viss anledning till oro, med tanke på mina erfarenheter från ”turn-around” i Jakarta. Men eftersom jag borde åka tillbaka med det plan jag kom med, samt att biljetten gick att boka på Cathay’s hemsida, samt att MCT (Minimum Connection Time) var 1 h, borde det inte finnas någon anledning till oro. Och sedan var det ju Cathay som jag åkte med:cool: Mycket riktigt, när jag kommer av, så i slutet av landgången står det 2-3 Cathayrepresentanter, varav en av dem håller en skylt med mitt namn. Han lotsar mig genom terminalen, jag får et stämpel för att slippa betala någon form av skatt, genom en enklare form av säkerhetskontroll och promenaden slutar i Cathays lounge. Där blir jag ombedd att visa mitt BAEC-gold, tydligen för att komma in i förstaklassavdelningen. Hela loungen är lite gammal och sliten, men utbudet av mat i F loungen känns ändå lite bättre jämfört med F-loungen i TPE. Nu är detta i och för sig inget att jämföra med och jag är dessutom inte speciellt hungrig. Men loungen är i alla fall lite ljusare än motsvarigheten på TPE. Jag hinner precis få ut rapporten för resan HKG-MNL på BC.se, är det nästan live, så är det. Lärdomen av detta kan vara att det är möjligt att man har samma procedur i Jakarta om man kommer med planet runt 22 och sedan åker 00.10. Synd att #Kricka missade sitt Jakarta-run, så kunde vi ju fått detta verifierat i så fall.

IMG_1593.jpg

IMG_1595.jpg

Nästa lilla egenhet träffar jag på innan vi går till väntsalen för att boarda. Den lilla slippen på boardingkortet samlas in manuellt och dessutom blir vi avprickade manuellt. Väl framme i gate är sedan maskinell procedur.

IMG_1596.jpg

Sen kommer det intressant ögonblicket, med tanke på att det är vändande plan och det är en tvåtimmarsflight, så bör det vara samma personal, och det är det. Jag möts av glada och förvånade leenden i dörren in till planet, samt en del glada kommentarer. Jag erkänner snabbt som det är: ”I collect frequent flyer miles”. När kabinchefen sedan kommer igenom planet och hälsar välkommen igen så blir det naturligtvis ett kort samtal om mina förehavanden. Hon rekommenderar mig att kolla in ”fan-fares” som publiceras kl 8 varje tisdagmorgon på Cathay’s hemsida och där det ska finnas ett begränsat antal platser till bra pris för utvalda destinationer. Återigen visar kabinchefen den fingertoppskänsla som är typiskt för FA’s i den här delen av världen. Jag hade kunnat snacka mileages runs och Cathay med henne hela vägen till Hong Kong. Men hon har ju ett jobb att sköta, så jag får diskutera lagom mycket så jag är nöjd och hon rundar av och fortsätter till nästa passagerare.

Matserveringen följde sedan samma koncept som på vägen till MNL. Dock var vagnen med maten och drickan hack i häl på vagnen med bricka och förrätt den här gången. För den skarpögde så framgår det av fotot att det är en viss variation på den färska frukten. Två huvudrätter finns det att välja på, så det får bli kyckling. För att få lite variation på vinet, så får det bli en Beaujolais den här gången.

IMG_1597.jpg

IMG_1601.jpg

IMG_1605.jpg

P g a att vi var lite sena in, så är vi ca 10 min sena in till HKG. För första gången hamnar jag på en ”remote stand” som det heter på flygplanssvengelska. Ingen separering av Y, Y+ och C passagerare för bussen, som det brukar vara på LHR. Men vi parkerar precis vid immigration, så troligen var detta ett snabbare alternativ än att promenerar från t ex gate 42. Den här gången är det en jättekö i e-channel, hela fem personer före mig:D Måste i detta sammanhang ändå reflektera över att Hong Kong fanatiskt för utbölingar som har rätt pass när det gäller att ta sig in och ut. Timar även bussen perfekt, så resan avslutas med 200 m promenad till hotellet. Med datorryyga är detta överkomlig. Nu får ni, kära läsare, vänt till onsdag för avslutningen på det här äventyret.

Hmm, håller bussen tiden hinner jag sno åt mig ett glas rött eller vitt i hotelloungen precis innan dom plockar undan flaskorna:confused: (detta skrivs på flygbussen, så det blir live i imperfekt:D)

Jag hann, med en minuts marginal:cool::

IMG_1615.jpg
 
Toppen