Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Alf

Medlem
Nu är jag såklart partisk i ärendet (Team Linköping) - men en sak är säker. Om vi bortser från vanliga charter- och reguljärflyg så skulle det se ut såhär:

LPI - Kvar som fungerande flygplats
Malmen - Kvar som fungerande flygplats
NRK - Högst troligen nedlagd

Med andra ord så känns valet självklart - flytta all charter till LPI och samla regionens flyg på ett ställe. ;)

Håller helt med @Fredde18. Skall vi ha en regional flygplats i länet så är det Norrköping. Norrköping har i dagsläget bästa infrastrukturen, både nu och i framtiden.

I princip kan man lägga ner Linköping/SAAB flygplats och istället använda Malmen för SAAB:s behov. Det är bara att bygga ny hangar för slutmontering av JAS planen på Malmen. Transporten av färdiga delar till JAS kan enkelt göras med lastbil från SAAB till Malmen. Kan man transportera stora delar av flygkroppen till A380 från Airbus fabrik i Hamburg till huvudfabriken i Toulouse i Frankrike så lär det inte vara några problem med 5 km för delar till JAS. Provflygningarna av JAS görs sedan från Malmen som har god kapacitet att klara detta. Redan idag görs utbildning av utländska piloter på JAS på Malmen.
 

NotRyan

Medlem
Nu är jag såklart partisk i ärendet (Team Linköping) - men en sak är säker. Om vi bortser från vanliga charter- och reguljärflyg så skulle det se ut såhär:

LPI - Kvar som fungerande flygplats
Malmen - Kvar som fungerande flygplats
NRK - Högst troligen nedlagd

Med andra ord så känns valet självklart - flytta all charter till LPI och samla regionens flyg på ett ställe. ;)

I dagsläget en omöjlighet. Linköping lider av miljötillstånd och banans beskaffenhet som inte medger större flyg än nuvarande annat än på dispens. Avtalet med SAAB, som ju äger fältet är också komplicerat. Man kommer (planerar) att flytta banan för att få lite bättre utbredning av bullermattan men det kommer inte lösa charter-trafiken. Detta säger även flygplats-C själv i Linköping. Man vill satsa på affärs-resande.
Rent logistik-mässigt är Norrköping den bästa flygplatsen att satsa på. Man kan där förlänga banan ca 500m utan större inverkan. Det finns plats att bygga mer infrastruktur osv.

Den som lever får se!

Håller helt med @Fredde18. Skall vi ha en regional flygplats i länet så är det Norrköping. Norrköping har i dagsläget bästa infrastrukturen, både nu och i framtiden.

I princip kan man lägga ner Linköping/SAAB flygplats och istället använda Malmen för SAAB:s behov. Det är bara att bygga ny hangar för slutmontering av JAS planen på Malmen. Transporten av färdiga delar till JAS kan enkelt göras med lastbil från SAAB till Malmen. Kan man transportera stora delar av flygkroppen till A380 från Airbus fabrik i Hamburg till huvudfabriken i Toulouse i Frankrike så lär det inte vara några problem med 5 km för delar till JAS. Provflygningarna av JAS görs sedan från Malmen som har god kapacitet att klara detta. Redan idag görs utbildning av utländska piloter på JAS på Malmen.

Jag har redan börjat poppa popcorn här hemma, det här kan bli roligt... :D
 

Sir Lemon

Medlem
Och från Karlstad gick det att flyga till Oslo och även Göteborg har jag för mig. Fast det var inte SAS.
Mina skåneresor gick via Köpenhamn och gav för det mesta 6 leg i statistiken per resa. Fast senaste avgångarna från både Stockholm och Köpenhamn hade en väldigt stor inställdfrekvens. Kan väl heller inte påstå att de var speciellt välfyllda kärror som skulle lyfta. Ofta bara en handfull ombord.

Bagaget hämtades ut vid utgången :) Och eftersom Tax free fanns på riktigt oroade man sig inte speciellt när man kom tillbaka från östeuroparesor.

Glamourösa resarlivet :rolleyes:
Så sent som halvvägs in i 80-talet kunde man flyga från Jönköping till Göteborg med SAS/LIN. Min kusin som är två år äldre än mig var den sista årskurs sex som fick flyga dit som skolresa över dagen med besök på Liseberg. Undrar egentligen vilken kaliber rektorerna var av på den tiden. :)
 

mjulven

Medlem
Nu är ju jag (som gammal Linköpingsbo och före detta saabanställd) också i team Linköping. Med det sagt. Saab behöver en flygplats för sin verksamhet. Det involverar både Gripen, men även andra plan som globaleye och underhåll av civila plan.
Att förflytta slutmonteringen och övrig flygverksamhet till malmen är inte helt trivialt. Detta då man i utvecklingsskedet vill ha en tydlig och smidig koppling mellan ingenjörer , piloter och produktion samt att man då skulle behöva bygga en herrans massa nya hangarer där.

Vidare finns väl rätt lång gångna planer på att förlänga landningsbanan på LPI. Att i det läget även bedriva civil verksamhet ser jag som givet. Att Linköpings kommun i viss mån stöttar sin största arbetsgivare med att ta en del av kakan är klokt.

Norrköpings situation är däremot en annan, dom har ju bara det civila och just nu bara charter. Man har dessutom än större konkurrens av Skavsta som riktar sig mot liknande kundsegment.

Till syvende och sist är det upp till varje kommun. Jag anser att Linköpings kommun har en god argumentation bakom sitt flygplatsstöd medan Norrköping inte har det.
 

Sir Lemon

Medlem
Nu är ju jag (som gammal Linköpingsbo och före detta saabanställd) också i team Linköping. Med det sagt. Saab behöver en flygplats för sin verksamhet. Det involverar både Gripen, men även andra plan som globaleye och underhåll av civila plan.
Att förflytta slutmonteringen och övrig flygverksamhet till malmen är inte helt trivialt. Detta då man i utvecklingsskedet vill ha en tydlig och smidig koppling mellan ingenjörer , piloter och produktion samt att man då skulle behöva bygga en herrans massa nya hangarer där.

Vidare finns väl rätt lång gångna planer på att förlänga landningsbanan på LPI. Att i det läget även bedriva civil verksamhet ser jag som givet. Att Linköpings kommun i viss mån stöttar sin största arbetsgivare med att ta en del av kakan är klokt.

Norrköpings situation är däremot en annan, dom har ju bara det civila och just nu bara charter. Man har dessutom än större konkurrens av Skavsta som riktar sig mot liknande kundsegment.

Till syvende och sist är det upp till varje kommun. Jag anser att Linköpings kommun har en god argumentation bakom sitt flygplatsstöd medan Norrköping inte har det.
Kloka tankar!
 

Agö

Medlem
Rony Forsberg tror på snabb lösning.

Flygtorget » Flygnyheter » Notiser » Nytt flygbolag på väg att ta över efter BMI

Jönköping Airport förhandlar med flera flygbolag - P4 Jönköping | Sveriges Radio

Samtidigt ska flygplatsen uppgraderas.

"- Ja, ska vi stå oss i konkurrensen måste vi investera och expandera, säger flygplatschefen Rony Forsberg till Flygtorget."


Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Jönköping Airport på väg mot uppgradering

Och det har redan visat sig vara en rejäl fullträff.

"Investeringen och den tidplan som visar att en kod E kan vara på plats i november i år, har redan gett resultat. TUI har lagt in avgångar med en B767 till Cap Verde under kommande vintersäsong."
 

Valley

Medlem
Rony Forsberg tror på snabb lösning.

Flygtorget » Flygnyheter » Notiser » Nytt flygbolag på väg att ta över efter BMI

Jönköping Airport förhandlar med flera flygbolag - P4 Jönköping | Sveriges Radio

Samtidigt ska flygplatsen uppgraderas.

"- Ja, ska vi stå oss i konkurrensen måste vi investera och expandera, säger flygplatschefen Rony Forsberg till Flygtorget."


Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Jönköping Airport på väg mot uppgradering

Och det har redan visat sig vara en rejäl fullträff.

"Investeringen och den tidplan som visar att en kod E kan vara på plats i november i år, har redan gett resultat. TUI har lagt in avgångar med en B767 till Cap Verde under kommande vintersäsong."

Och i Karlstad är det vad jag vet tyst.
Eller har man överlåtit diskussionerna till Jönköping denna gången tro ?
 

Valley

Medlem
Var lugn. De ska nog lyckas finna bruk för skattemedel även denna gång.

Kan inte finnas mer snart. Väl bäst att vårt Energibolag säljer av sina kärnkraftsaktier innan de också blir värdelösa.

- Karlstad CCC - 10 miljoner om året i 25 år. En sådan otroligt lukrativ konferensanläggning att näringslivet stod på kö för att investera.
- Vindpark Vänern - Total katastrof redan för första ägarna. Självklarhet att något som först om 100-200 år kan visa lönsamhet är värt att offra en, tror
någonstans, en 100-150 miljoner. Bokstavligen slängda i sjön under 5 år.
- Flygplatsen - En 100 mille ligger där. Också på 5 år.

Tror fan vi inte har råd med snöröjning.
 
Toppen