Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Valley

Medlem
@marbe166 Tack, tror du det beror på gamla motsättningar/revirtänkande mellan städerna?

Definitivt.
Hade ett samtal med en Norrköpingsbo om detta för bara några veckor sedan. Och där fanns inte på kartan att man kan åka de ca 4 milen till Linköping för att ta flyget.
Var självklart att Linköpingflygplatsen var ett enda stort misstag eftersom de kunde åka till Norrköping utan problem. Är ju en bra motorväg också.
Logiken i vägresonemanget gillar jag skarpt.

I grunden med flygplatser som med hamnar. Skall bara finnas i den egna kommunen. Oavsett kostnad för skattebetalarna.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Tonton

Medlem
Jag har fått för mig att det alltid varit lite grannfejd mellan Norrköping och Linköping. Annars kan jag tycka att en modern flygplats mellan städerna med E4 motorväg och tågförbindelse hade kunnat bli ett smart infrastrukturpojekt med positiv brp effekt och dessutom finansierat med mindre kommunala subsidier över tid.

Inte insatt men har det ens diskuterats i regionen?

@marbe166 Tack, tror du det beror på gamla motsättningar/revirtänkande mellan städerna?

En bekant till mig (politiker i Norrköping) skrev följande kommentar på just detta ämne, tidigare idag:
"En av mina första utredningar var att, på uppdrag av länsstyrelsen och Luftfartsverket, undersöka om det var samhällsekonomiskt lönsamt att ersätta Linköpings och Norrköpings flygplatser med en gemensam i mitten. Kom tyvärr fram till att det skulle medföra en samhällsekonomisk brakförlust. Vi fick tyvärr aldrig chansen att räkna på alternativet att lägga ner den ena och behålla den andra."
 

Tonton

Medlem
Definitivt.
Hade ett samtal med en Norrköpingsbo om detta för bara några veckor sedan. Och där fanns inte på kartan att man kan åka de ca 4 milen till Linköping för att ta flyget.
Var självklart att Linköpingflygplatsen var ett enda stort misstag eftersom de kunde åka till Norrköping utan problem. Är ju en bra motorväg också.
Logiken i vägresonemanget gillar jag skarpt.

I grunden med flygplatser som med hamnar. Skall bara finnas i den egna kommunen. Oavsett kostnad för skattebetalarna.

Nu är jag såklart partisk i ärendet (Team Linköping) - men en sak är säker. Om vi bortser från vanliga charter- och reguljärflyg så skulle det se ut såhär:

LPI - Kvar som fungerande flygplats
Malmen - Kvar som fungerande flygplats
NRK - Högst troligen nedlagd

Med andra ord så känns valet självklart - flytta all charter till LPI och samla regionens flyg på ett ställe. ;)
 

Valley

Medlem
Nu är jag såklart partisk i ärendet (Team Linköping) - men en sak är säker. Om vi bortser från vanliga charter- och reguljärflyg så skulle det se ut såhär:

LPI - Kvar som fungerande flygplats
Malmen - Kvar som fungerande flygplats
NRK - Högst troligen nedlagd

Med andra ord så känns valet självklart - flytta all charter till LPI och samla regionens flyg på ett ställe. ;)

Amen !
 

Agö

Medlem
Drevet går tungt mot politikerna i Norrköping. Stjärnkvist parerar dock bra, som den erfarne politiker han är. Lite trist dock att fokus bara ligger på hur många miljoner kommunen ”slösat bort”, inte vad som kommit tillbaka, de dryga 150 personer som jobbar på och kring flygplatsen och de skatter de inbringar. Inkomster svåra att mäta och inte lika ”sexigt” att lyfta upp i sammanhanget.
Helt enig, det vore intressant att se analyser av detta. Det är upprörande att det inte görs som en del av underlaget inför en sådan här satsning och att det senare inte görs årliga uppföljningar kring just detta. Svårt att motivera för folket i avsaknad av sådant material.
 

Mikey1122

Medlem
Borde inte SAS egentligen kunna sätta in en ATR på Norrköping till CPH med lite övertalning från kommunalrådet? Få in ett stabilt bolag. Jag har inte koll på volymerna där men ändå en med svenska mått ganska stor stad.
Det är bara några år sedan SAS tog bort sin ATR från Linköping till Köpenhamn. Orsaken var officiellt att Jettime drog ner men det var nog inte lönsamt att fortsätta.
 

Mikey1122

Medlem
Jag trodde nog inte linjen skulle klara mycket mer än 6 månader. Men eftersom kommunen subventionerade linjen med 43 Mkr under tre år så är det ju klart att den klarar tre år. Frågan är ju om en kommun skall gå in med så stora pengar från skattebetalarna för att få en flyglinje. Det är ju först sista året denna linje har haft två turer om dagen, vilket är ett minimikrav för att man skall kunna använda linjen för arbetstesor.

Nu vet jag inte hur mycket subventionerna blir per passagerare eftersom ingen varken kommunen eller flygplatsbolaget har velat redovisa hur stor beläggningen har varit på linjen.

Det är ändå tråkigt att linjen läggs ner. Man kanske kan hoppas på att LH själv kommer att flyga linjen med lite modernare flygplan såsom CRJ-900 eller motsvarande. BMI har haft gamla och slitna flygplan på linjen som inte är de trevligaste att tillbringa ett par timmar i.

Jag är pessimist och tror nog att vi i området får ta oss till Linköping och flyga KLM till AMS när vi skall ut i världen. KLM har moderna och bra flygplan från LPI och en bra tidtabell med tre turer om dagen. Tyvärr är det fel allians för de flesta bonussamlare.

Tråkigt bara att KLM inte hamnade i Norrköping. Norrköping har ju rent infrastrukturmässigt en bättre flygplats.
Jag var EBG när SAS fanns i Linköping men när de stängde ordnade flygplatsen att jag fick ett FB gold på inbjudan det första året. Det har jag behållit sedan dess också. Det är något du kan kolla upp.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Fredde18

Medlem
Med andra ord så känns valet självklart - flytta all charter till LPI och samla regionens flyg på ett ställe. ;)
I dagsläget en omöjlighet. Linköping lider av miljötillstånd och banans beskaffenhet som inte medger större flyg än nuvarande annat än på dispens. Avtalet med SAAB, som ju äger fältet är också komplicerat. Man kommer (planerar) att flytta banan för att få lite bättre utbredning av bullermattan men det kommer inte lösa charter-trafiken. Detta säger även flygplats-C själv i Linköping. Man vill satsa på affärs-resande.
Rent logistik-mässigt är Norrköping den bästa flygplatsen att satsa på. Man kan där förlänga banan ca 500m utan större inverkan. Det finns plats att bygga mer infrastruktur osv.

Den som lever får se!
 
Toppen