Jag tror att den tiden är förbi med flyg till CPH. SAS har nog lämnat Norrköping för gott. Linköping som på en nåder fick SAS att flyga LPI -CPH fick ju också överge detta. När man på slutet av epoken endast hade en SAS linje till CPH med en flygning per dag, utresa på tidig morron och hemresa på sen kväll, då får man inga kunder från näringslivet.
På den tiden det begav sej hade vi fyra turer om dagen mellan NRK- CPH, varav två turer med MD80. På den tiden bidrog de statliga verken till en stor del av resenärerna för resor till Malmö. Det var på den tiden fanns den gamla hederliga Businessklassen mellan NRK-CPH. För att åka vidare till Malmö var det både flygbåt och sedan svävare som utgick från Kastrup med egen gate, båda med businessklass och full servering. Jag vill påstå att maten på denna sträcka var betydligt bättre än vad som numera sereras i Plus på en fyra timmars flygning till Spanien. Till råga på allt fick man köpa taxfree åt båda hållen. Det fanns då en regel som tillät att man fick ta med sig full ranson om man ankom med reguljärt flyg. Svävaren och flygbåtarna räknades som reguljärt flyg eftersom dessa hade SAS flygnummer. Normalt gällde annars att man skulle varit borta 24 tim. Inte nog med det, även full pott med Eurobonuspäng (2400 p på varje delsträcka). Guldkort på 50 delsräckor. Det var tider som aldrig kommer tillbaka och inte SAS heller till Östergötland.
Visa bifogad bild 86862
SAS svävare mellan Kastrup och Malmö
Däremot skulle jag gärna se ett koncept där SAS samarbetar med SJ på sträckan till CPH med att man kan få tågbiljett till X2000 till CPH i samma bokning. Samma som Lufthansa har från Frankfurt till Dusseldorf. Då skulle det kännas tryggare med att åka med SJ när man vet att SAS löser problemet med missad anslutning. SJ är tyvärr inget att lita på när det gäller att hålla tider. Jag tar gärna en bekväm resa med SJ första klass till CPH på tre timmar.