Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

011430121

Medlem
Jag tror att den tiden är förbi med flyg till CPH. SAS har nog lämnat Norrköping för gott. Linköping som på en nåder fick SAS att flyga LPI -CPH fick ju också överge detta. När man på slutet av epoken endast hade en SAS linje till CPH med en flygning per dag, utresa på tidig morron och hemresa på sen kväll, då får man inga kunder från näringslivet.

På den tiden det begav sej hade vi fyra turer om dagen mellan NRK- CPH, varav två turer med MD80. På den tiden bidrog de statliga verken till en stor del av resenärerna för resor till Malmö. Det var på den tiden fanns den gamla hederliga Businessklassen mellan NRK-CPH. För att åka vidare till Malmö var det både flygbåt och sedan svävare som utgick från Kastrup med egen gate, båda med businessklass och full servering. Jag vill påstå att maten på denna sträcka var betydligt bättre än vad som numera sereras i Plus på en fyra timmars flygning till Spanien. Till råga på allt fick man köpa taxfree åt båda hållen. Det fanns då en regel som tillät att man fick ta med sig full ranson om man ankom med reguljärt flyg. Svävaren och flygbåtarna räknades som reguljärt flyg eftersom dessa hade SAS flygnummer. Normalt gällde annars att man skulle varit borta 24 tim. Inte nog med det, även full pott med Eurobonuspäng (2400 p på varje delsträcka). Guldkort på 50 delsräckor. Det var tider som aldrig kommer tillbaka och inte SAS heller till Östergötland.

Visa bifogad bild 86862
SAS svävare mellan Kastrup och Malmö

Däremot skulle jag gärna se ett koncept där SAS samarbetar med SJ på sträckan till CPH med att man kan få tågbiljett till X2000 till CPH i samma bokning. Samma som Lufthansa har från Frankfurt till Dusseldorf. Då skulle det kännas tryggare med att åka med SJ när man vet att SAS löser problemet med missad anslutning. SJ är tyvärr inget att lita på när det gäller att hålla tider. Jag tar gärna en bekväm resa med SJ första klass till CPH på tre timmar.
Ett av de bäst skrivna inläggen på BC, mera av denna vara @Alf
Jag uppskattar nostalgi i alla former.
 

DrGold

Medlem
Lite bitterljuvt detta. Har verkligen uppskattat möjligheten att åka från lokala flygplatsen Jönköping istället för att utgå från Göteborg.
Men personligen har jag haft otur med tillförlitligheten i form av förseningar och inställda flyg som ställt till det. Senast var det min fru som drabbades av inställt flyg pga "personalbrist", självklart meddelat utan förvarning vid incheckning i Jönköping. Buss till Göteborg och missad anslutning i Frankfurt gav ankomst en dag senare än planerat på destinationen. Självklart ignorerar BMI krav om ersättning enligt EU 261/2004, varför vi engagerade AirHelp.

Den fordringen verkar det som att vi får boka om till ett förlustkonto efter detta...
 

Alf

Medlem
Ett av de bäst skrivna inläggen på BC, mera av denna vara @Alf
Jag uppskattar nostalgi i alla former.

Tack för uppskattningen. Det är så när man blir senior, då ligger det mesta bakom i livet och man får ta fram guldkornen från den tiden. Man slipper vara med i den stressiga vardagen med säkerhetskontroller hit och dit och förseningar och ombokningar. Nu blir det bara ett par bekväma långresor per år och några Europatripper i lugn seniortakt.
 

Valley

Medlem
Tack för uppskattningen. Det är så när man blir senior, då ligger det mesta bakom i livet och man får ta fram guldkornen från den tiden. Man slipper vara med i den stressiga vardagen med säkerhetskontroller hit och dit och förseningar och ombokningar. Nu blir det bara ett par bekväma långresor per år och några Europatripper i lugn seniortakt.

Och från Karlstad gick det att flyga till Oslo och även Göteborg har jag för mig. Fast det var inte SAS.
Mina skåneresor gick via Köpenhamn och gav för det mesta 6 leg i statistiken per resa. Fast senaste avgångarna från både Stockholm och Köpenhamn hade en väldigt stor inställdfrekvens. Kan väl heller inte påstå att de var speciellt välfyllda kärror som skulle lyfta. Ofta bara en handfull ombord.

Bagaget hämtades ut vid utgången :) Och eftersom Tax free fanns på riktigt oroade man sig inte speciellt när man kom tillbaka från östeuroparesor.

Glamourösa resarlivet :rolleyes:
 

Fredde18

Medlem
Drevet går tungt mot politikerna i Norrköping. Stjärnkvist parerar dock bra, som den erfarne politiker han är. Lite trist dock att fokus bara ligger på hur många miljoner kommunen ”slösat bort”, inte vad som kommit tillbaka, de dryga 150 personer som jobbar på och kring flygplatsen och de skatter de inbringar. Inkomster svåra att mäta och inte lika ”sexigt” att lyfta upp i sammanhanget.
Samt det lilla faktum att Linköpings flygplats, som gärna lyfts fram som motpol till NRK, kostar deras skattebetalare 40 miljoner per år!! (Öppna siffror i kommunens bokslut/budget)
 

M.K

Medlem
Jag har fått för mig att det alltid varit lite grannfejd mellan Norrköping och Linköping. Annars kan jag tycka att en modern flygplats mellan städerna med E4 motorväg och tågförbindelse hade kunnat bli ett smart infrastrukturpojekt med positiv brp effekt och dessutom finansierat med mindre kommunala subsidier över tid.

Inte insatt men har det ens diskuterats i regionen?
 

marbe166

Medlem
Jag har fått för mig att det alltid varit lite grannfejd mellan Norrköping och Linköping. Annars kan jag tycka att en modern flygplats mellan städerna med E4 motorväg och tågförbindelse hade kunnat bli ett smart infrastrukturpojekt med positiv brp effekt och dessutom finansierat med mindre kommunala subsidier över tid.

Inte insatt men har det ens diskuterats i regionen?

Jo, det har det, utan resultat.
 
Toppen