Senaste nytt

"Näst största" trevliga städer i olika länder

Valley

Medlem
Turin, framför alla andra storstäder i Italien. Finns ingen konkurrens i mitt tycke..
Nära en miljon invånare, men helt bortglömd. Rent o snyggt, bra mat, bra shopping mm. Misstänker att anledningen till att turistströmmarna från utlandet uteblivit är att den inte faller under en Italiensk stereotyp.

Däremot finns såklart oändligt med mindre, trevliga, städer i Italien. Men i städer med miljonen invånare eller fler.....Turin alla gånger.

Storstäderna i Italien är ju annars ganska tråkiga över lag. Palermo o Genoa är fula hamnstäder, Milano är stressigt och trist och såväl Rom som Florens känns bara som turistfällor. Då är ju Spanien betydligt bättre bemedlat.

45min med snabbtåg från Milano till Turin :)

Klart intressant. Skall ta med mig dottern på en Italienresa i år. Jag prioriterar mat, mat och mat hon vill säkert shoppa.
Har haft funderingar på Milano då jag har en bekant där. Men du är så välkommen att PM:a tips för Turin. Allt tas emot med största tacksamhet
Verkar klart möjligt att kombinera :)
 

Palazzi

Medlem
Jag har bott i Turin och visst finns det trevliga platser, men dess stora styrka är att det är nära till många andra trevliga ställen som Susa, Ivrea, Aosta, Asti m.fl.
Däremot håller jag inte med om Florens. Visst, det kryllar av turister, men det finns dolda pärlor, och trots turismen är stadens historia, kultur och arkitektur svårslagen!

Kan till viss del hålla med om Florens, men rent personligt intresseras jag inte av dessa saker. För mig imponeras jag i en timme, men sedan normaliseras det (Venedig är undantaget i min bok). Hellre vacker natur, god mat o trevliga människor.... Kanske är det bara gentemot andra Italienare, men florensbor ser ofta ner på utbölingar.

Turin är kanske inte Italiens bästa stad, men jag jämför strikt i dess storlek. I Italien är det iofs tunnsått på bra storstäder. Aosta etc är sannerligen fantastiska platser.

Smaken är ju som baken, o kanske är mina preferenser för starkt färgade av min bakgrund :)
 

Palazzi

Medlem
Klart intressant. Skall ta med mig dottern på en Italienresa i år. Jag prioriterar mat, mat och mat hon vill säkert shoppa.
Har haft funderingar på Milano då jag har en bekant där. Men du är så välkommen att PM:a tips för Turin. Allt tas emot med största tacksamhet
Verkar klart möjligt att kombinera :)

Ska försöka minnas detta! Har lite fullt upp för tillfället... :) Har ni en vän i Milano har han säkert tips på gömda pärlor där med :). Jag har förvånansvärt dålig koll på Milano trots otaliga besök...
Annars har ni ju inte långt "hem" till mig i Bergamo ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Skulle vilja ta upp Lyon i det här sammanhanget, som jag tycker är den mest franska och en av de bästa av landets storstäder och ett mycket bra alternativ om man vill ha något mer lätthanterligt än Paris. På ett sätt ganska lik huvudstaden, men allt är så enkelt och trevligt, det går t.ex. att komma helt oförberedd till Vieux-Lyon ("gamla stan") och gå längs Rue Saint-Jean tills man hittar någon restaurang som ser tillräckligt lockande ut. Turistigt med engelska menyer men inget lurendrejeri vad jag märkt.
Vill man handla finns ett av landets största köpcentrum precis intill TGV-stationen Part-Dieu. Vill man göra någon utflykt kan man åka åt i princip vilket håll som helst, söderut ligger superfranska Rhône-dalen (TGV-tåg och kärnkraftverk möter vingårdar och byggnader från romartiden), österut härliga Alperna, norrut Bourgogne och i sydväst det underbara Ardèche.
Andra alternativ i södern om man vill bli av med frankofobi utvecklad under för många besök på CDG, Paris i juli eller Rivieran i augusti:
Montpellier, Toulouse, Bordeaux.
 

Agö

Medlem
Kan jag absolut skriva under på, men jag tror inte den stan är lika lättsmält som de andra jag nämnde - även om man smälter direkt när man beställt in en pastis sittandes på uteservering i gamla hamnen :)
Precis, jag tror att det kräver sin frankofil för att uppskatta Marseille. Dom har ju arbetat på att göra stan säkrare också på senare tid. När jag studerade i Aix var det alltid en fest att komma till Marseille - total kontrast från det burgna Aix.
 

palmen

Moderator
Jag vet inte om jag litar på ett folk som tycker Budwiser är bra grejjer...
De jag har pratat med som lovordar Sacramento är folk som inte dricker Budweiser eller liknande öl, om det är den typ av öl man är ute efter kan man välja vilken stad som helst i USA. Sacramento ska tydligen har gått om San Diego som den stad som har flest tillstånd för microbryggerier om jag fått infon rätt.
 
Toppen