Senaste nytt

"Näst största" trevliga städer i olika länder

Fredrik

Medlem
Montreal är YES, vill bara tillägga Quebec city! För att inte glömma Vancouver.

Vancouver är väldigt bra med bergen och naturen precis utanför stan. På vintern ska man till Whistler om du frågar mig. Vancouver har en speciell karaktär beroende på de hundratusentals kineser som flyttade dit från Hong Kong.

Tyskland är lite "how-to" då det finns flera "storstäder" omöjligt att rangordna. Men jag har Hamburg på listan för jag tidigare bara åkt förbi, den är kanske underskattat men det finns folk som säger den är kanon. Jag skulle även tillägga Dusseldorf istället för Köln, jag har spenderat tid där och tycker den är "cool" och Köln är "maah" tvärtemot vad folk ryktas om.

Jag är sån att jag gillar att besöka Tyskland. Kan bara rekommendera Hamburg som är en mycket trevlig stad. Håller kanske inte med om att Düsseldorf är bättre än Köln men den är klart bättre än sitt rykte.
 

AABack2ARN

Medlem
I Tyskland finns väl Hamburg, München och Köln som alla är trevliga städer i skiktet under huvudstaden. Frankfurt, nja. Har i och för sig inte besökt Düsseldorf men jag TROR Köln är att föredra. Men Berlin är trots allt Berlin :)

Håller med @HCas att Antwerpen är en trevlig stad som slår Bryssel.
 

Peter65

Medlem
Sydney före Canberra... Oh wait, hur många kan säga att de varit i Canberra? :)

Har varit där, men det vsr 1900-talet......

Hänger på med Osianien, gillar Wellington nästan mer än Auckland, dock kan det vara blåsigt där. Inte för inte har jag hört att Kiwisarns säger "Windy-Welly" ;)
 

Fredrik

Medlem
I Nya Zeeland är Queenstown bättre än såväl Wellington som Auckland. Finns förmodligen ändå bättre platser än Queenstown.
 

chazzie

Medlem
Vancouver som många har nämnt är en absolut pärla! I USA finns många trevliga städer som inte nödvändigtvis är speciellt stora, vilka favoriter man har beror lite på vad man gillar, men en klar favorit är Tampa, framför Miami och San Antonio före Houston/Dallas.
 

VictorB

Medlem
Slår ett slag för Kaohsiung framför Taipei. Bättre klimat med värme året runt och under de fyra månader jag har bott här så har det endast regnat ca 5 dagar. Finns kanske inte speciellt många sevärdheter jämfört med Taipei men tillgång stränder mitt inne i stan väger upp en hel del.
 

malmokalle

Medlem
Ett ganska självklart val som @Homer säger:

Ankara: Huvudstad

Istanbul: En alldeles fantastisk stad med massor av "must do" både i staden och dess omgivningar. Reser man sedan i Turkish C-klass så blir också transporten perfekt.

Utsikt.jpg

Utsikt från Hotell Marmera Pera

Efes (768x1024).jpg

Typisk Istanbul fika
 
Toppen