Senaste nytt

När, var och hur boka tågbiljett mellan Washington DC och New York?

Kricka

Medlem
Att åka tåg är för det mesta trevligt men kvaliten på Amtrak mellan NYC och D.C. var inte
vidare värst när jag åkte för två år sedan. Man skulle kunna tro att gamla Banverket lagt
rälsen så skumpigt som det var. Priset är, som sagts ovan, relativt högt men man slipper
transfern till/från flygplatsen.
 

karho

Medlem
Tåget ska var mycket bra mellan DC och NYC, i alla fall enligt de amerikaner jag pratat med i DC. Det är många som väljer tåget framför flyget på denna sträckan.
Själv har jag använt mig av Greyhound bussen och tycker den fungerar bra. Bortser man från att busstationen ligger i ett ganska skumt ställe i DC och klientelet på bussarna är kanske inte de man hittar i förstaklass på flyget så funkar de. Bussen har fritt internet som fungerar bra, åker direkt utan stopp och jag har betalat mellan $7-16 för mina biljetter.

Inlägg nummer 747, stort. :)
 

rvarttinen

Medlem
Äh, kör man bil i sverige är det skitenkelt att köra bil i USA. Det är bara lite fler filer...

Vill man se lite mer av NY än bara NYC, så är hyrbil nästan ett måste. Dock är det helt onödigt att ha den inne på Manhattan, så ska man vara där dumpar man med fördel bilen så fort som möjligt hos hyrbilsfirman.

Håller med agehall, bil i USA är oftast "default". Varför inte köra till lämplig flygplats, dumpa bilen hos Hertz edyl. och sedan ta "complementary shuttle" till hotellet? Krånglig rutt? Se till att det finns en "NeverLost" i bilen vid bokning ...

Men, ibland kan det vara trevligt att slippa köra, även i USA. Skulle åka från Rhinebeck, NY, till Manhattan förra året. Kollade på lite olika möjligheter och då var tåg snabbaste och rätt billigt. Dock, svårt att förstå vilken typ jag skulle välja; det fanns en viss spridning av tågtyp (olika bekvämlighet?) och pris. Nåja, det slutade med buss faktiskt, bra komfort, bra pris och de WiFi ombord ... kunde köra Google Maps utan att behöva använda 3G (eller motsvarande). Sightseeing blev nog bättre än med bil (sitter högre), men mycket motorväg = trist (!). Tog något längre tid än vad tåget skulle gjort, men anlände till Port Authority Bus terminal ett stenkast från Times Square, där hotellet var beläget (W Times Square förståss!).
 

GOTATH

Medlem
Åkt tåg mellan DC och NYC några gånger. Prövat på deras "snabbtåg" Acela Express; var bekvämt, men inte värt de extra $$ för att komma fram 30 min tidigare. Även testat NE-Regional; bra komfort på slitna tåg. Ingen platsreservation dock. Det jag gillar med tåg är att man får se lite olika städer och samhällen. Tåget passerar bland annat genom Philadelphia och Baltimore.

OT: Har en liten dröm om att någon gång korsa USA med tåg. Exempelvis med California Sephyr, Texas Eagle eller med Southwest Chief :)
 

jsn

Medlem
Tack för all input hittills :)
Tittade lite snabbt på Amtraks bokningssystem och såg att regionaltåget tar knappt 3,5 timmar samt att economy class biljetter kostar ca $50 medan Amtrak har ett prispåslag på $40 för business class - är det värt dessa extra $$$ att åka business? Det verkar även att gå att uppgradera på tåget om det finns plats - någon som provat och vet om det funkar samt om de vid en sådan uppgradering tar ut fulla mellanskillnaden eller bara en del?
 

hoss

Medlem
Har åkt med alla tåg väster om Chicago och New Orleans, utom Texas Eagle. Jag tycker det är ett utmärkt färdsätt, lite annorlunda jämfört med Europa. Nackdelarna är väl att rälsen inte håller högsta klass, m a o lite skumpigt. Åker man ensam finns en mindre sovkupé som är mycket bekväm. Billigast är vanlig sittplats. Observera att om du reser över natten får du ett eget säte, alltså ingen som sitter bredvid! Ska snart (nov) åka med "Empire Builder" och "Coast Starlight" (med vinprovning). För att lugna Agehall bör jag kanske nämna att jag även kommer att hyra bil. Har faktiskt kört 1000-tals mil med hyrbil i USA och uppskattar det också.
 

Palazzi

Medlem
Jag hade ingen aning om att det var så dyrt med tåg i USA. Att de gick hopplöst sakta, och hade usel geografisk täckning var jag däremot medveten om...

Hur är klassen på tågen i USA? (Kanske svårt att generalisera 1000 mil järnväg:p)

Oj det var värst! Alla... Vad tycker du om Fairbanks-Denali?

Jag har läst om den sträckan, och den verkar fantastisk. Jag har iaf åkt Bernina Express i Schweiz, vilket kanske är det närmsta man kan komma i Europa. Borde väl nästan finnas någon här som testat järnvägen i Alaska?:rolleyes:
 

agehall

Medlem
Borde väl nästan finnas någon här som testat järnvägen i Alaska?:rolleyes:

Självklart har man åkt den sträckan. Måste dock erkänna att inget går upp emot att flyga ANC-FAI en fin dag. Man flyger normalt sett mellan bergstopparna av Mt McKindley och om piloterna är på gott humör går de ner på lägre höjd så att man får känslan av att man verkligen flyger mellan bergen. Det är otroligt vackert.

Tågresan är helt OK den också, men jag tror personligen att jag skulle uppskatta någon sträcka i alperna mer. Det känns väldigt mycket som att åka tåg i Sverige när man åker runt i Alaska.
 
Toppen