Senaste nytt

När släpps SAS awardbiljetter?

Jag har samlat in detta data ett tag och kan se några mönster:

Biljetter släpps tidigast vid midnatt 329 dagar innan (lokal tid på avgångsorten).
Runt 90 dagar innan avgång finns en spik där det släppas en del. Antar att detta är beroende på bokningsläge.
Lite tillkommer dag 1-87 men det är kanske bara avbokningar.

Edit: 229->329
Tjusigt, tack för att du delar med dig av info!
 

nollbit

Medlem
Jag försöker vara proaktiv och boka SAS till Tokyo nästa höst (med MC Fly Premium). Jag hittar platser från Köpenhamn till Narita exempelvis åttonde november, men det verkar inte ha släppts några anslutningsflyg från Arlanda över huvudtaget de dagarna.

Normalt? När släpps de i så fall?
 

Canadien

Medlem
Jag försöker vara proaktiv och boka SAS till Tokyo nästa höst (med MC Fly Premium). Jag hittar platser från Köpenhamn till Narita exempelvis åttonde november, men det verkar inte ha släppts några anslutningsflyg från Arlanda över huvudtaget de dagarna.

Normalt? När släpps de i så fall?
SAS har släppt fram till 27:e okt hittils på shorthaul. Boka långbenen nu om de finns, och lägg på anslutningarna när de släpps. Underligt att de gjort på detta sätt.
 

nollbit

Medlem
SAS har släppt fram till 27:e okt hittils på shorthaul. Boka långbenen nu om de finns, och lägg på anslutningarna när de släpps. Underligt att de gjort på detta sätt.
Lagom till att anslutningarna släpps är long-haul borta.

Jag vet att detta diskuterats tidigare, men vilket jävla skämt Fly Premium är. Det är extremt svårt att sy ihop en resa med enbart SAS imho.
 

Canadien

Medlem
Lagom till att anslutningarna släpps är long-haul borta.

Jag vet att detta diskuterats tidigare, men vilket jävla skämt Fly Premium är. Det är extremt svårt att sy ihop en resa med enbart SAS imho.
90-dagarssläppet är enklare med FlyPremium. Då öppnar de upp lite platser på de avgångar som har låg beläggning och då finns det anslutningsflyg tillgängliga
 

palmen

Moderator
Lagom till att anslutningarna släpps är long-haul borta.

Jag vet att detta diskuterats tidigare, men vilket jävla skämt Fly Premium är. Det är extremt svårt att sy ihop en resa med enbart SAS imho.
Lika svårt som att sy ihop en vanlig sas award resa, blir inte svårare/lättare med FlyPremium.
Problemet är ju att det är så lätt att boka upp allt detta och sen ändra sig långt senare utan at det kostar något. Skulle det kosta 500 kronor att avboka/boka om skulle färre boka saker på vinst och förlust.
 

nollbit

Medlem
Lika svårt som att sy ihop en vanlig sas award resa, blir inte svårare/lättare med FlyPremium.
Problemet är ju att det är så lätt att boka upp allt detta och sen ändra sig långt senare utan at det kostar något. Skulle det kosta 500 kronor att avboka/boka om skulle färre boka saker på vinst och förlust.

Om man jämför MC Fly Premium med att boka vanlig bonusresa ja. Jag tycker man kan argumentera för att konkurrenten är SAS AMEX 2-4-1 och i så fall har den ju ett ordentligt övertag iom att man kan boka Star Alliance.
 

palmen

Moderator
Om man jämför MC Fly Premium med att boka vanlig bonusresa ja. Jag tycker man kan argumentera för att konkurrenten är SAS AMEX 2-4-1 och i så fall har den ju ett ordentligt övertag iom att man kan boka Star Alliance.
Ja, men amex voucher gäller bara en gång, flypremium gäller obegränsat antal resor och du kan boka för mer än 2 personer också samt att den går att kombinera med andra kampanjer.
För vissa är flypremium bättre, för andra amex voucher. Man får komma ihåg att det finns mer än longhaul business med sas som kan vara riktigt bra värde med flypremium.
Du behöver dessutom inte någon spendering på mastercard premium för att ha din flypremium aktiv.
 

Capa

Medlem
Oklart om detta är rätt tråd, men jag testar här först:

Tänkte åka till USA runt påsk 2019. Ser att tillgången hos SAS i business avseende awardbiljetter är begränsad till före 10:e april och efter 28:e april. Det finns alltså inga biljetter 10-28 april eftersom påsk etc. ligger mellan dessa datum. Är det vanligt med så långa "blackout" perioder? Är det sannolikt att det släpps biljetter i detta intervall vid ett senare skede? Eller ska man rikta in sig på att åka före eller efter?
 
Toppen