Senaste nytt

När släpps SAS awardbiljetter?

toer00

Medlem
Har någon erfarenhet om de alltid släpper Award platser på alla avgångar (dock ett visst minimiantal) .
Eller finns det sträckor avgångar där så gott som aldrig dyker upp.

Har nämligen tillräckligt med poäng för att kunna fixa en award med SK ToR EWR under 2017, men det verkar oftast svårt att hitta awards tex hem efter helger...

Någon som har mer erfarenhet av att jaga awards till NYC och tips för hur man kombinerar ihop en långweekend där. Ut Onsdag hem måndag...???
 

agehall

Medlem
Tre tips: Leta, leta och leta.

Det finns inga genvägar (om du inte är Pandion) utan det enda som gäller är att fortsätta leta. Du är säkert inte den enda som letar efter denna typ av resor så därför gäller det att vara först på bollen när det dyker upp platser. Till östkusten har det traditionellt sett funnits ganska gott om awardplatser, iaf jämfört med västkusten.
 

agehall

Medlem
Hmm dvs awards till ORD och sedan en kort inrikes, betald till NYC...?

Eventuellt. Eller Washington. Man måste vara lite flexibel för att maximera.


Hade vi inte den här diskussionen för bara några dagar sedan? "JV atlantic" är inte ett specifikt begrepp - alla tre allianserna har JV över atlanten, så man behöver precisera vilken man avser. Här verkar du avse Star Alliance JV.
 

palmen

Moderator
Hmm dvs awards till ORD och sedan en kort inrikes, betald till NYC...? Gäller det genomgående JV atlantic (UA, LH, LX, OS och SN) också?
Vad har JV med en eurobonus award att göra? Antingen lägger du på en inrikesresa för några kronor i skatter och 10k poäng eller så får du köpa separat biljett helt för cash och ha olika bokningar.
Skillnaden i pris på sas award (100k) och Star Alliance award (110k) är som sagt 10k därav det dyrare priset i poäng om du lägger till en inrikesresa.
 

toer00

Medlem
Eventuellt. Eller Washington. Man måste vara lite flexibel för att maximera.



Hade vi inte den här diskussionen för bara några dagar sedan? "JV atlantic" är inte ett specifikt begrepp - alla tre allianserna har JV över atlanten, så man behöver precisera vilken man avser. Här verkar du avse Star Alliance JV.

Bäste Agehall - inte så "uppläxande" hela tiden, tillåt oss dödliga att inte alltid precisera allt till 100 % . Dels är det fråga om EB plus att jag specade bolagen som jag var intresserad av...

Lite får man väl tänka själv också ?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag tror @toer00 egentligen menar "Gäller det även Star Alliance partners?". (Vilket inte är samma sak som *A JV...)

Bäste Agehall - inte så "uppläxande" hela tiden, tillåt oss dödliga att inte alltid precisera allt till 100 % . Dels är det fråga om EB plus att jag specade bolagen som jag var intresserad av...

Lite får man väl tänka själv också ?

Det blir svårt när man ska gissa sig till vad folk menar och hoppas att man tolkar något rätt.
För att slippa missförstånd är det bra att kalla saker för vad det är, en resa med United inrikes i USA ska inte benämnas som JV atlantic eller liknande. Enklare att skriva vad det faktiskt är, en inrikesresa med United.

Problemet med "att tänka själv" när man ska hjälpa andra är att det blir väldigt subjektivt. Exempel när några skriver "prisvärd" flygbiljett till New York och då får förslag på First med Lufthansa för 33.000 när frågeställaren menade billigaste möjliga economy.
 
Toppen